Volvo V70 D5 AWD Summum (2005) #2

autoreview

Volvo V70 D5 AWD Summum (2005) #2
Volvo V70 D5 AWD Summum (2005) #2Volvo V70 D5 AWD Summum (2005) #2Volvo V70 D5 AWD Summum (2005) #2Volvo V70 D5 AWD Summum (2005) #2Volvo V70 D5 AWD Summum (2005) #2Volvo V70 D5 AWD Summum (2005) #2Volvo V70 D5 AWD Summum (2005) #2Volvo V70 D5 AWD Summum (2005) #2Volvo V70 D5 AWD Summum (2005) #2

Signalement

UitvoeringV70 D5 AWD Summum
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf219.401 km
KM-stand laatst389.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikskosten 389000km- 7jr2mnd gebruik

  • 389.000 km

Zeer tevreden eigenaar. Auto rijdt nog als een nieuwe. Streven is meer dan 700.000km

Het betreft een V70 D5 Summum AWD geartronic modeljaar 2005. Chassisnr: YV1SW796752498066 - kleur: 465 - 48
Nieuwprijs incl. alle accessoires en opties > €70.000. Aankoop voor iets meer dan 10%, na import (o.a. €3054 BPM) rijklaarkosten: 1/6 van nieuwprijs. Bij aankoop 219230 km. Incl. 2 jarige Tüv en grote beurt, voor aflevering bij Volvo-dealer. Van de 2e eigenaar - in maart 2012.

Zelf import uit Duitsland. Dat is veel minder complex dan gedacht. Uiteraard is het wel raadzaam te traceren wie en hoe er in gereden is, hoe het onderhoud is geweest, etc.

Dit is een model uit de 2e serie sinds de modelwisseling. Bekend is dat de verbruikscijfers van de eerste serie onovertroffen zijn. Die haal ik niet, wel zo'n 13% zuiniger dan fabrieksopgave. Het gegeven van een automaat en de all-wheel-drive zorgen daar mede voor.
Afstand inmiddels gereden 170451km.
Verbruik gem. 13.62km/l - 7.34l/100km

Hoe meer er op de snelweg wordt gereden des te lager het verbruik. Op de hedendaagse provinciale wegen zijn er in onze woonomgeving weinig stukken waar je meerdere km.'s constant kunt rijden.

Rijgedrag: max-snelheid +3km waar mogelijk, doorrijden idem. Zo mogelijk ontwijken van files. En vrijwel voortdurend, ook in de stad, op de cruise-control. Dat is een prima uitvinding.

Sinds jaar en dag worden kosten en gebruik geregistreerd. Verbruik eerst ook via autoweek nu uitsluitend via spritmonitor.

Sinds de vorige Volvo, een heerlijke 6-cylinder, ook voorzien van alle opties, maak ik gebruik van een automaat. Dit is niet de modernste, doch wel een zeer aangename. Die zijn schakelmomenten ook nog eens aanpast aan je rij-gedrag. Bovendien kun je hem handmatig laten schakelen. Bevalt uitstekend.
Sterker, het is mij een raadsel waarom niet veel meer mensen een automaat kiezen. Bij woon-werkverkeer en file-vertraging is het heerlijk ontspannen. Goed voor de gemoedsrust en naar mijn idee ook minder kans op extra onkosten.

Voor alles geldt dat bezit ook aandacht vraagt. Dan gaan de spullen lang mee. Een auto is voor heel veel mensen qua kosten duurder dan de woning waarin ze vertoeven. Ik ben, zoals een Nissan-dealer ooit opmerkte, een teller. Dat blijkt ook uit dit verslag.

Een goede voorbereiding bij aanschaf van een tweedehands is ook altijd raadzaam. Aan de aanschaf van de huidige en vorige auto's is een geruime tijd speuren vooraf gegaan.

Wellicht dat andere lezers hier hun licht mee kunnen opsteken.
Voor mij geldt al langere tijd dat de kilometer kosten te overzien zijn. Feitelijk rijd ik in zeer comfortabele auto's voor minder dan 30 eurocent per km. Dat komt mede omdat de auto's lang(er) bereden worden (8 tot 10 jaar) en ik mij eerst oriënteer wat er zoal op de markt beschikbaar is.

En als je op zoek bent naar een schaap met 5 poten gaat dat nooit zonder slag of stoot. Enige (zoek-) inspanning is een vereiste.

Verbruik. Afwijking werkelijk verbruik varieert van 13 tot 27% meer dan dashboardmeter aangeeft. Verbruik is gunstigst bij grote afstandsritten. Enkele vb.: 1 op 15.8 gem. 93km, 1 op 15 met gem. van 74km, 1 op 14.8 gem. 91km. Mijn zuinigste rit is geweest 1 op 17.4. Niet sneller dan 115km gereden over een afstand van 584km, in 1 rit (met pauzes uiteraard).

De kosten tot op heden over de gehele gebruiksperiode.
Een beurt zit er weer aan te komen. Dus onderhoudskosten zijn wat vertekend. Echter zijn er in deze kosten ook nogal wat ongebruikelijke (preventieve deels) kosten mee gerekend.

Brandstofkosten €0.087 p/km
Onderhoud €0.094 p/km
M.R.Belasting+Verz.€0.09 over 156000km en 78 maanden
Afschrijving €0.05 na 170.451km afh.v. restwaarde
Totaalkosten p/km €0.32

Onderhoudskosten €14.799
Specifieke onderhoudskosten bij vermelde km.standen.
- excl. reguliere beurten - die sla ik gemakshalve over.
Vrijwel steeds worden Volvo-originele onderdelen gebruikt.
2012 + 2016 Navteq DVD 2*3verv. €80
220000 + 320000 Auto poetsen €520
221000 Navigatie RTI rep. €300
221000 Spiegel Re verg. €35
221000 Rubber matten € 30
234000 4x Band zomer €640 Michelin primacy225/45 R17 3240000 IMIV iPod €315
240000 -245000 -319500 Automaat flush 3x totaal €800 240000 Remschijven/tr. €240
247000 Diagnose kabel €105 Volvo Vida Dice
247000 Accu heavy duty €140
252000 Band winter verv.1 €120 1x Pirelli
246000 EGR reiniging €445
+ Flush powersteer
246000 tuning 215pk -400Nm €300
- eco (1800-2500 omw./min)
265000 Draagarmen Li+Re €447
291000 Voorveren €410
291000 EGSklep + tuning €50
303000 4x Band zomer €440 na 42000km
Dunlop sport 225/45WR17 91W
312000 Sloten Motorkap €255
312000 Band winter 2x €240 na 45000km
Vredestein Xtreme S XL 94V
320000 Torsiestang motorst €480 (incl. kl.beurt)
320000 Voorruit E.R. €75
330000 Distrib.+Multi-riem €875
330000 Uitlaatklem €20
355686 Vredestein Xtreme S XL 94V 2stuks /wielwissel €286
355686 APK, uitlijnen, ABS ringen vervangen lampjes €357
362600 Rima leren bekledingsset €350 - nu te koop bij MMTS
362600 Rubber mattenset €191
365766 Slot tankdop €140
370122 Compressor airco €60.50 afstelling
370497 Best.stoel renov. €230
371563 Dynamo poelie €133 vervanging
375792 Stuurbekrachtiging €255 koelspiraal - alu-pijpen vernieuwd
378855 Schokbrekers Four-C €1330
384967 4xZomerb GoodYear €497
385875 Radio HU850 repar. €250
385875 Airco check/bijvulln €100
387151 Vervanging pomp €36 ruitenwisser
Standkachelkosten in totaal €1279

Met dank aan de goede zorg door
Martin Oolderink -MMTS-Denekamp - info@mmts-denekamp.nl
Gery Slot -GS Powerflush - info@powerflush.nl
Obbe v.d.Bijlaard -Volvotune - bijlaard@online.nl
Lukkien Autobekleding te Apeldoorn - info@lukkien-autobekleding.nl
Autoradio ETS Erich te Nieuwendijk - info@ets1.nl
Motorreining bij olie verversen m.b.v. BG vloeistoffen. Kijk naar de foto's.

UITRUSTING
Mobility Line: Alarm klasse 3
RTI HU-850RDS 6CD -Telefoon
Estate Line: Roofrails, autom.niveau, 12V bagage, rolhoes,boodschappenhouder
Metallic/Pearl Lak - leder bekleding Beige
FOUR-C, (D)STC
Regensensor - Bi-Xenon verlichting - Mistlampen voor - koplampreininging
17" 'Orpheus', lichtmetalen wielen met 225/45 R17 banden
16" 'Ursa', lichtmetalen wielen met 215/55 R16 banden
Trekhaak 13-polig aansluiting
Parkeerverwarming brandstof - standkachel

Wat is reiniging EGR - komt van een website (kopie en plak)
EGR /Air-intake techniek van BG reinigt van tank tot uitlaat dwz. Inlaatsysteem zoals, gasklephuis, EGR-klep, In-en Uitlaatkleppen, zuigerveren, kleprubbers, verbrandingskamers, uitlaat sensoren, Katalysatoren en DPF filters (tot 90%)
Brandstofsysteem zoals brandstofpomp, leidingen en injectoren (dit zorgt weer voor een beter en mooier sproeibeeld). Dit zorgt voor een betere verbranding dus zuiniger. Ook de smering van de brandstofpomp wordt geoptimaliseerd.
Motorolie systeem; lost aangekoekte olie op, reinigt oliekanalen voor betere smering en koeling (ook de turbo en turboleidingen worden gereinigd). En reinigt de olieschraapveren zodat olieverbruik teruggedrongen wordt.
De combinatie van deze reinigingen levert weer een gezonde schone motor op. Dit resulteert in hogere compressie, betere motorprestaties en bespaart het milieu door de schadelijke uitstoot te reduceren. Het verkleint de kans op motorstoringen en de motor wordt zuiniger.
Het effect
Naar ik begrijp rijdt de auto veel en veel schoner dan hij ooit gedaan heeft. Zou hij ook wel eens 2 klassen schoner uit de tests kunnen komen. De foto's laten ook zien dat op het moment van reiniging (bij km. 246000) de inlaat openingen ook voor meer dan 50% verstopt zijn geraakt.
Dan kan een motor toch ook niet optimaal zijn werk doen!?

Een en ander schijnt zijn oorsprong te vinden in de VS. Daar komt dus ook nog wel eens iets goeds/zinnigs vandaan. Bedrijfsvoertuigen ondergaan daar ook deze reiniging. En dat doet men daar niet om overbodig onderhoud te doen, doch om juist lang plezier van de kostbare spullen te hebben. Ik sluit mij hierbij aan. Sinds de eerste grote reiniging wordt het nu bij elke verversing bij gehouden met de BG additieven. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Over de automaatreiniging. Dwz. Flushen, spoelen!!
Wanneer U -lezer- met een automaat rijdt en deze de 100000km overschreden heeft, twijfel niet. Doen. Dat geldt voor bijna alle automaten, lezers. Bij veelvuldig gebruik van aanhanger, regelmatige bergritten of zwaar belast al helemaal. De eerste powerflush is bij mijn auto geschied na 240000km. Gery Slot kreeg hem niet in 1 keer schoon. Dus na 5000km gebruik een 2e keer. Je weet niet wat je ziet bij de vloeistof. En het effect daarna. Boterzacht schakelen, geruisloos, met daarbij een verminderd brandstofverbruik. Ik geeft liever het geld aan de vakman die deze werkzaamheden faciliteert dan aan de dure vervanging of revisie van de versnellingsbak.

Waarom Volvo.
Sinds begin jaren zestig behoort Volvo tot de - nog steeds beperkt aantal merken - die aandacht besteed aan goede stoelen.
In de jaren zestig adviseerden huisartsen om zelfs een stoel uit de -destijds- amazon te demonteren en deze te gebruiken in huis of op kantoor.

In 1980 heb ik, vanwege een aangeboren rug-afwijking, mij genoodzaakt gezien om over te gaan tot de aanschaf van een aangepaste stoel. Van ASS. Rib uit mijn lijf, doch relatief, want dir stoel werd voor 300000km gegarandeerd. Voor mij destijds 10 jaar gebruik.
ASS is de oorspronkelijke Scheel. Want ook in die wereld zitten de nodige neppers. Je hebt de dezelfde naam, en gebruikt die vervolgens om een goed produkt slecht te imiteren. De oorspronkelijke firma zag zich genoodzaakt zijn naam te wijzigen en opnieuw te beginnen. Importeur bevindt zich nu in Houten, destijds in 's Graveland. Heel veel politie-auto's, onder meer de roemruchte Porsches, reden rond met een ASS-stoel.

Na 1 jaar eend, die mij te onveilig werd op de autoweg, over naar een Datsun Sunny. Daarna diverse Nissans. Onverwoestbare motoren, niet kapot te krijgen, geen olieverbruik.
Ik heb er ooit een gekocht met 200000km op de teller. Toen hij doorgeroest was, want dat geschiedde in de jaren 80 helaas nog wel, al tectyleerde je nog zo vaak, en met 330.000 op de teller, nog steeds geen druppel extra verbruik.
En in die tijd moest de motor voor mij soepel zijn. Dat wil zeggen, hij moest de top zonder sores bereiken. Dus het moest wel gek zijn of elke 1000km werd er even opgetrokken tot de maximumsnelheid. Van de auto, wel te verstaan.
Dat lukt heden ten dage niet meer in Nederland. Of je moet s'nachts rijden en weten waar er niet gecontroleerd wordt.

Ik constateer dat ik aardig ben afgedwaald. Waarom Volvo?
Welnu, primair dus om de goede stoelen.
Wij - mijn vrouw en ik - zijn naar ASS gereden. In de verwachting dat daar wel een stoel te koop zou zijn waar zowel zij (1.65m) en ik (1.86m) beide ons wèl in zouden bevinden. Electrische aanpassing - liefs met memory - zo mogelijk.
Nou dat bleek dus onmogelijk. Er was geen model te koop waar wij beide ons wèl in voelden.
En er moest wat veranderen, want mijn rugklachten vroegen echt om een oplossing.

Dus toen werd het plussen en minnen.
Beperkte merk-keuze. Inmiddels is dat geloof ik verbeterd.
Daarnaast hadden wij een station om met een tent te kunnen kamperen. Niet elementair, nee, de halve huisraad moest mee.
Gewikt en gewogen. Onderhoud van een Volvo is naar verluid lange tijd een aandachtspuntje geweest. Het moest een automaat worden, en cruise control, open dak zou ook leuk zijn, onderbouw LPG, want benzinegebruik en kosten zou veel te duur worden. Enz. enz. Wij hebben bijna 300000km en ruim 10jaar van onze eerste Volvo genoten. Uiteraard niet zonder kosten. Soms redelijk, doch niet altijd. Toen 2 van de 6 pitten te weinig compressie weergaven was het tijd voor wat anders.
En dat heeft geleid tot deze inmiddels aardig uitgebreide review.

Vorige auto's
2001 - 2012 Volvo 960 3.0 automaat 1993 - YV1965956R1015967
+ LPG G3 Vialle - Léan Mesman Son Tot 281000km
Van 1e eigenaar bij 125000 - Verkoop 406000.
1997 - 2001 Nissan Primera Estate 2.0 SLX LPG Tot 106000km
verkocht a.g.v. rugklachten.
1988 - 1997 Nissan Sunny 4 1.7D - 98000-330000 Tot. 232000km
1982 - 1988 Nissan Datsun 180B LPG 200000-330000 Tot. 130000km
1978 - 1982 Datsun 140J LPG
1977 - 1978 Saab 99 LPG
1975 - 1977 Nissan Sunny LPG
1974 - 1975 Citroeën 2CV4

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens