Volvo V70 D Edition Sport (2007)

Volvo V70 D Edition Sport (2007)

UitvoeringV70 D Edition Sport
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2013

De eerste 3000 kilometer

Een kleine maand geleden hebben we deze Volvo V70 gekocht. Het is een 2.4D Edition Sport uit 2007 geworden in de mooie kleur Barents blue met een beige leren interieur.
Voor de aankoop heb ik me ingelezen op het Volvo-forum. Ik twijfelde tussen een XC70, een V70 van het model dat we nu hebben gekocht, of het nieuwste model V70. Uiteindelijk gekozen voor deze V70N uit 2007 om een aantal redenen:
- dit model is net wat 'stoerder' dan de nieuwste V70
- de V70N valt net in een lagere motorrijtuigenbelasting dan de XC70
- geen mogelijke dure ellende met vierwielaandrijving
- hoger verbruik met vierwielaandrijving

Gekozen voor de 2.4D omdat 163 pk voldoende is.

Vrij snel na aankoop heb ik een afspraak gemaakt met Volvotech voor een Canbus Function Extender en iMiv voor mijn iPhone. Nu klappen de spiegels netjes in bij op slot doen, gaan de ramen automatisch dicht, etc. In de winter gaat de stoelverwarming automatisch aan als je dat wil. Mooi! Meer info hierover vind je op de website van Volvotech. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om mijn specs aan te passen.
Met de iMiv kan ik met de stuurbediening het volume van mijn iPhone harder en zachter zetten en doorspoelen naar het volgende nummer. Werkt prima.

De eerste indruk is positief. De Volvo voelt degelijk, rammelt en kraakt niet en ligt als een blok op de weg.

Wel viel me op dat het oliepeil wat hoog was. En bij de Wintercheck bij de Volvodealer kwamen nog een paar punten naar voren. Die heb ik laten verhelpen door de verkoper.

Vorige week heb ik de winterbanden eronder gelegd. Via Marktplaats heb ik een setje originele Volvo velgen met winterbanden gekocht. Het zijn 16" velgen geworden. De V70 wordt er iets comfortabeler door.

Het verbruik ligt op een keurige 6,8 liter per 100 kilometer. Netjes voor zo'n grote bak.

Nog even over de waarderingen:
Comfort en prestaties vind ik goed. Omdat we de V70 nog maar kort hebben, heb ik de betrouwbaarheid en de gebruikskosten op voldoende gezet.

De eerste 10.000 km na aankoop

Sinds de aankoop begin november hebben we er 10.000 kilometer bijgeplust. Wat is er intussen gebeurd? Eigenlijk niet veel. De V70 doet het uitstekend en tikt lekker de kilometers weg. De afgelopen maanden heb ik enkele cosmetische aanpassingen doorgevoerd. Ik heb de V70 optisch verfraaid met aluminiumkleurige dakrails. De zwarte roofrails heb ik inmiddels verkocht. Ik had er Mimas velgen met winterbanden onder liggen, maar vond Ursa's toch mooier. Ze zijn wel wat onderhoudsonvriendelijker in de winter, maar het uiterlijk maakt veel goed. Ursa's zie je ook veel minder.
Ook voor de zomerbanden heb ik andere velgen gekocht. Binnenkort gaan er Black Chrome Thor's onder in plaats van de oorspronkelijk zilverkleurige.

En ik ben nog een keer naar Verkerk in Bilthoven gegaan om naar het oliepeil te laten kijken. Dat is een zwakke plek van de vijfcilinders met roetfilter. Bij de regeneratie van het filter gaat het oliepeil omhoog. Hoe en wat precies weet ik niet. Ik had gelezen dat een update voor de motor beschikbaar was. Die heb ik laten uitvoeren. En zo op het oog lijkt dat te werken.

Ik heb de waarderingen opgehoogd. De V70 heeft ons niet laten staan, daarom nu vier sterren voor betrouwbaarheid. Ook hebben we geen extra kosten gehad. De optische verfraaiingen tel ik niet mee...

1000 kilometer, mankementjes en reacties

Na mijn laatste review hebben Pera en M Vermaal nog gereageerd. Dat zag ik pas vandaag.
Over de opmerking van Pera kan ik niets anders zegen dan dat weinig technisch te vertellen was. Maar 'gelukkig' nu twee mankementjes:
- de spiegel aan de bestuurderszijde klapt niet meer in. Ik denk dat het motortje vastzit. De zekering was er ook uitgeklapt. De centrale vergrendeling en het raam van het bestuurdersportier werkten niet meer. Een nieuwe zekering deed wonderen. Alleen moet ik nog wat aan de spiegelmotor laten doen.
- het rechtervoorwiel loopt tegen het binnenscherm aan bij scherp naar links sturen. Volvo heeft uitslag beschermers gemonteerd die dit moeten voorkomen. Die kunnen blijkbaar slijten.

De diesels van Volvo zijn onderhoudsgevoelig. Daarom hebben we de interval terug laten brengen tot 20.000 kilometer per jaar. Dan krijgt het blok tenminste 1 keer per jaar verse olie en verse filters.
Daarnaast hebben we bewust niet gekozen voor een automaat. Die leveren op de langere termijn vaak problemen op. Dat is niet iets alleen voor Volvo's. De meeste automerken claimen dat de bakolie niet vervangen hoeft te worden. In de praktijk valt dat vaak tegen.

Over de betaalbaarheid voor 'gewone' stervelingen. We kiezen voor onderhoud bij specialisten. Zij kennen de auto goed en rekenen niet de prijzen van de dealers. En verder moet je bij zo'n grote auto rekening houden met hogere kosten. Dat hoort er nou eenmaal bij.

Op vakantie

De laatste maanden zijn er niet veel kilometers bijgekomen vanwege het zwangerschapsverlof van mijn vriendin. Helaas heeft de V70 haar 1 keer laten staan. Het contactslot weigerde, waardoor de Volvo niet startte. Een sterretje eraf dus voor de betrouwbaarheid. Deze kwaal schijnt vaker voor te komen. Gelukkig nog net in de garantieperiode. Gelijk hebben we ook de spiegel aan de bestuurderszijde laten repareren. Dat laatste had maar even effect. Nu klapt deze weer niet in. En automatisch inklappende spiegels zijn toch wel fijn als je in de stad woont.

Inmiddels zijn we op vakantie. De V70 is een heerlijke reisauto. Ook na kilometers rijden, stap je nog lekker fris uit. De stoelen zitten goed, airco werkt prima. Een fijne optie is de electrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen. Een druk op het juiste knopje en je zit als een vorst. Voor extra ruimte hebben we een dakkoffer geleend. Echt nodig was het niet, maar vrij uitzicht naar achter is ook wel prettig. De dakkoffer heeft uiteraard wel invloed op de snelheid en het verbruik. We staan nu op 7,2 liter per 100 kilometer. Dat is volgens de boardcomputer. Het zal in werkelijkheid wel wat meer zijn. Het bagagenet is erg handig en gebruiken we nu tijdens de vakantie. En met de niveauregeling achter blijft de auto goed op hoogte.

Ik ben erg blij met het beige leer. Dat is toch wel prettiger dan zwart leer, zeker bij zomerse temperaturen.

Voor de vakantie heb ik de ruitblinderingen van Volvo geplaatst. Dat gaat vrij gemakkelijk. Het voordeel van deze blinderingen is dat je ook met ramen open geen zonlicht binnenkrijgt. Helaas zitten ze er niet echt strak in. Daarom denk ik ook wel aan het laten tinten van de achterruiten. Nog maar eens aankijken.

Na de zomer ga ik zelf maar eens een kleine beurt uitvoeren en olie wisselen. Ook een manier om de V70 beter te leren kennen.

Zijn er nog nadelen aan de V70? Nou, eigenlijk kan ik ze niet bedenken. Ik vind het nog steeds een mooie bak. Hij rijdt prettig. Niet sportief, maar dat hoeft ook niet bij een familieauto als de V70.

Grote beurt en APK

Eerder deze week bij een Volvo specialist een grote beurt en APK laten uitvoeren. Ik had plannen om dat zelf te doen, maar tijdgebrek gooide roet in het eten. Bij deze beurt zijn de nodige filters en de olie vervangen. Met APK en arbeidsloon waren we een kleine 600 Euro kwijt. Uit de APK kwam niets geks naar voren. Alleen een aantekening dat de banden voor op 2,5 mm zitten. Daar rijden we de komende maanden nog mee door en dan winterbanden. In het voorjaar dan een nieuw setje kopen. De Michelins bevallen prima, dus die zullen er vermoedelijk wel weer onder komen.

Een paar weken daarvoor hadden we nog een klein akkefietje met de Volvo. Het tankdopklepje ging niet meer van het slot af. Net weer als mijn vriendin er mee op pad is. Gelukkig zat er nog voldoende in de tank om naar huis te komen. Op het Volvo-forum las ik dat dit wel vaker voorkomt. Vaak volstaat het om een palletje wat in te vetten. Gelukkig kun je er vrij gemakkelijk bij. De binnenbekleding loshalen, bij het tankdopje twee schroefjes losdraaien en dan heb je het motortje er zo uit. Beetje inspuiten, paar keer testen en de boel werkt weer. Klein uurtje werk. Hoewel niet fijn dat je niet kunt tanken, maar niet voldoende om de betrouwbaarheid naar beneden bij te stellen.

Nog een reactie op Needforinfodotcom. Volgens mij hebben vrijwel alle merken wel problemen met (diesel)motoren. Ik meen dat het blok dat in de 535d ligt, veel problemen kent met de 'swirlflaps'. Die kunnen deels afbreken, waarna onderdelen in het blok terechtkomen. Dure reparatie, of ze preventief vervangen. Ook het D5 blok heeft zo zijn bekende problemen.

Over het algemeen rijden we alleen maar lange(re) afstanden. Mijn vriendin rijdt 3 keer per week 40 km enkele reis naar haar werk. En familie woont ook verder weg. Ik ga er maar vanuit dat het roetfilter vaak genoeg regeneert.