Volvo V70 2.4D Limited Edition (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 2.4D Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Een half jaar op weg
- 169.000 km
Na de vorige D5 werd het tijd voor een andere Volvo.
Gezien mijn kilometerhonger, ruim 40k per jaar werd het uiteraard weer een diesel.
De keuze viel vorig jaar na de zomervakantie op een mooie zwarte 2.4 D van 2010.
Leuk in de kilometers, (145 K), maar niet te veel.
De 175 pk motor trekt er met veel plezier aan.
Wat je vooral merkt is het grotere koppel, 420 nm ten opzichte van 340 in de oude D5 modellen.
Dit maakt hem in combinatie met de 6-traps automaat een zeer aangename reisgenoot.
De 5-cylinder klinkt wel wat rauwer dan de oude D5.
Volgens de monteur heeft dit ook te maken met de strengere emissie-eisen waardoor de motor eigenlijk een beetje afgeknepen wordt.
Hogere inspuitdrukken moeten dit compenseren maar geven tegelijk daardoor een rauwer geluid.
Onaangenaam wordt het nooit.
Een kick-down met de automaat levert toch een fantastisch gevoel en geluid op.
De auto rijdt strak, stuurt strak en bij het remmen is het alsof je het spreekwoordelijke anker uitgooit.
Het verbruik is wat hoger dan de oude D5. Gemiddeld rijd ik 1 op 16, (tov 1 op 17 met de D5). Waaaat, ja, 1 op 16 met een 2.4 liter 5-cylinder automaat van 1600 kg.
Nu heb ik dan ook een zeer beheerste rechtervoet, (betaal de diesel zelf) en rijd 95% snelweg.
Gewoon max.snelheid en niet wild jakkeren of kick-downen.
Mijn auto is rijk uitgerust met alles wat het autorijden aangenaam maakt.
De limited edition heeft leer, alle denkbare elektrische snufjes waaronder de bediening van kofferklep, parkeerblieps, enz enz.
De muziek is wat minder dan in mijn oude D5. Daar had ik het dolby-surround prologic inzitten.
Hier komt het niet verder dan standaard en het geluid dus ook niet.
Klinkt wel leuk, maar ik was beter gewend.
Het algemene comfort staat wel op een zeer hoog peil. Ik rijd tot 200 km per dag en elke kilometer is genieten.
In de klokkenwinkel mis ik de temperatuurmeter, het hoort er blijkbaar niet meer bij.
De handrem was ook erg wennen.
Na mijn eerste rit dacht ik waar zit dit ding nou??
De handgreep op de vertrouwde plek is er niet meer.
Het werkt nu elektrisch via een klein hendeltje onder de bediening van de verlichting.
Eeeehm eigenlijk gebruik ik hem nooit.
De parkeerstand van de geartronic vind ik voldoende.
Bij de aankoop is de vooruit vervangen ivm een scheur.
Na een aantal weken had ik bij een regenbui een voetenbad aan de bestuurderskant, oeps! Slechte reparatie dus.
Een belletje naar de garage en ik kon bij een lokale glasspecialist de zaak opnieuw laten plaatsen, garantie.
Zoals het hoort dus.
Vorige maand nog een probleempje met de brandstofmeter.
Tijdens het rijden zakte deze soms weg naar leeg en weer terug naar halfvol.
Onderweg zag ik geen oliespoor achter me en ook geen vliegende bijtankservice of iets dergelijks.
Het moest dus in de meting zitten.
De lokale Volvo-dealer stelde vast dat de brandstofpeilsensor niet goed meer was. Probleem: het is één geheel met de brandstofpomp.
Conclusie, vervangen. Kosten 700 euro.
Belletje met de garage waar ik hem gekocht had in Delft( VW-Audi-dealer).
Antwoord: Nou dan moet u hem maar laten repareren en we zien de rekening wel.
Top, kijk das nou service en waarmaken van de garantie die je geeft, chappeau!!!.
Volvo-dealer heeft reparatie uitgevoerd en rollen maar weer met die hap.
Tussendoor een standaard beurtje geweest, geen apart nieuws, alles in orde.
Voorlopig op richting 180 K voor de zomer. Distri vervangen en dus grote beurt.
Een jaar rijden
- 185.000 km
Dit weekend bedacht ik dat ik al weer een jaar in deze auto rondtoer. Aan kilometers 40K bij op de teller gezet, tijd voor een update.
De auto rijdt zeer comfortabel en lijkt altijd uit te kijken naar de volgende rit.
Als ik hem vergelijk met mijn vorige D5 van 2003 is het design allemaal net wat mooier en strakker. De techniek is echter nog steeds robuust en betrouwbaar.
Wegligging als een tank, de auto blijft altijd in het spoor, hoe hard het ook mag waaien.
Het hogere vermogen en koppel (175pk/420NM) maakt alles overal mogelijk.
De 180K is gepasseerd en voor de zomervakantie heb ik de beurt met distributieriem laten uitvoeren. Hierbij gelukkig geen aparte zaken naar voren gekomen.
Deze zomer ook voor het eerst met de caravan op stap geweest.
Het enige nadeel daarbij is dat je op moet letten met je gaspedaal.
De cruisecontrol is echt een noodzaak.
Na het invoegen op de snelweg kun je schaamteloos doortrekken tot ver boven de 100....
Niet doen dus.
Safety first!!
Rond de 90 is een mooie snelheid om ook nog een beetje te kunnen rondkijken onderweg.
Regelmatig passeren me combinaties met caravan op hoge snelheid, 100 km/uur of meer. Dit moet een enorme stress opleveren denk ik dan.
Je blijft maar inhalen, naar links, weer naar rechts, weer naar links.
Aan de rij vrachtwagens komt toch nooit een einde, dus wat levert het op behalve stoere verhalen op de camping. Dit laatste dan voor degene die aankomen.
De overige staan met een "halve Kip" in de berm of met op andere manier stuk gereden spullen langs de kant.
Helaas vaak ook andere niets vermoedende vakantiegangers mee in de ellende gestort.
Dus waarom niet gewoon tussen de vrachtwagens blijven en met hun snelheid meeliften en voldoende afstand houden.
Vakantie is toch ook relaxen?
Bijkomend voordeel is dat het verbruik binnen de perken blijft. Gemiddeld 1 op 9.5. Caravan 1,5 ton, 7 meter lang + 4 fietsen op het dak van de auto.
Dit laatste gaf nog wel een onverwachte hobbel op de ochtend van vertrek.
Al jaren gebruik ik Thule-dakdragers met idem fietsdragers.
Toen ik echter de dragers op het dak wilde monteren paste het niet.
Verhip wat is dit nou? Als sinds mijn eerste 850Estate heb ik deze dragers gebruikt.
De achterste voetjes vielen buiten de dakrails.
Stangen in de auto en naar de Automat.
Dat klopt zei de medewerker daar.
De oude stangen, lengte 135cm pasten niet op de dakrails Volvo V70 laatste model. Doordat de rails bij dit model naar achteren toe meer naar elkaar toe lopen heb je de kortere rails van 127 cm nodig.
Effe handig om te weten. Gelukkig had hij nog 1 setje staan, pfffffff.
Het voordeel van Thule is wel weer de uitwisselbaarheid.
De dakrails zijn bijna 20 jaar oud, gekocht bij mijn eerste 850Estate. Maar ik kon de bevestigingsvoetjes inclusief sloten er zo af wippen en op de nieuwe rails zetten.
Gelukkig blijven sommige dingen altijd hetzelfde....
In de vakantie kwam wel een minpuntje aan het licht van de geartronic-automaat.
Het is een 6-bak en schakelt snel door naar hogere versnellingen.
Met een caravan is dat niet altijd wenselijk omdat je de motor voldoende toeren wilt laten maken om warmlopen te voorkomen.
Zo kan het dat je met 90 km/uur in de 6de versnelling zit terwijl de motor amper 1000-1200 toeren maakt.
Dit vond ik te weinig, bij gasgeven, bv op een helling, schakelde de bak ook minstens 2 versnellingen terug. Daarom heb ik ook veel in de manuele-stand gereden om te voorkomen dat de bak naar 6 schakelde.
Voor caravanners en mensen die veel met een zware aanhanger rijden
voor hun werk iets om effe op te letten.
Het komende jaar verwacht ik weer er minstens 40K bij op te zetten.
Hopelijk gaat dat met evenveel gemak en plezier als het afgelopen jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.