Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • V70

Volvo V70 2.4D Momentum (2008)

Rekenmodel

5
Volvo V70 2.4D Momentum (2008)
  • Autotest
27 januari 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dat een gunstig energielabel niet uitsluitend voorbehouden is aan kleine auto's, bewijst Volvo met zijn V70 2.4D. Met deze krachtbron is het een ideale stationcar voor nuchtere ondernemers. En ook aan de bijtelling is gedacht.

De vijfcilinderdiesel in de V70 2.4D levert wel 163 pk en 340 Nm. Volvo geeft een verbruik op van 1 op 15,4, goed voor een C-label. Ook in de praktijk blijkt de Volvo redelijk spaarzaam om te springen met dieselolie; we kwamen uit op 1 op 11,9. Voor een auto van 1.604 kilo valt dat niet tegen. In de V70 hoor je wel dat er een vijfcilinderdiesel aan het werk is, maar dat vinden we helemaal niet erg. Want terwijl deze vijfpitter in de S40 en V50 wat rauw overkomt, klinkt hij in dit model gewoon hartstikke fraai. Tevreden zijn we ook over de handgeschakelde zesbak, die heel exact van verzet wisselt. De slagen zijn niet te lang en je voelt precies wat er in het mechaniek gebeurt.


Lange overbrengingen
De prestaties mogen er zijn, ook al haalt de V70 2.4D bij de sprint van 0 naar 100 km/h de fabrieksopgave niet helemaal. De Volvo heeft een transmissie met lange overbrengingen en dat zie je terug in de tijden. Toch is de grote Volvo zeker geen slak. Ook fijn: bij 120 km/h draait de vijfcilinder in de zesde versnelling een relaxte 2.100 toeren.
De nieuwe Volvo V70 is een enorme auto, en zo voelt-ie tijdens het rijden ook aan. Dat komt mede door de zware besturing, die rond de middenstand niet zo veel precisie heeft. In bochten helt de auto licht, maar het blijft wel comfortabel. Ga je bij het insturen te snel op het gas, dan treedt onderstuur op en moet het ESP het enthousiasme temperen. Onverstoorbaar reageert de V70 op gas liften in de bocht. Je voelt dat de achterkant even onrustig dreigt te worden, maar dat wordt direct de kop ingedrukt door de elektronica die de juiste wielen afremt. Dempers en veren doen hun werk zonder je daarvan met gebonk op de hoogte te stellen. Met een wielbasis van bijna 2,82 meter mag je ook best wat comfort verwachten.
Open je de achterklep, dan sta je in een ruimte te staren waarin volgens Volvo onder het afdekscherm 575 liter kan. Deze ruimte ziet er pico bello uit. Onder de laadvloer treffen we ondiepe vakken aan voor kleine spullen die anders maar zouden gaan schuiven. Keurig!
Volvo heeft veel aandacht besteed aan het interieur van de V70. Bijzonder fraai is de lijst met geborsteld aluminium die over het dashboard loopt, maar ook de kunststoffen zijn van hoogwaardige kwaliteit. Sleutels zijn grotendeels passé vanaf de middenklasse. Bij de V70 kun je het sleutelkastje in de daarvoor bestemde gleuf stoppen, daarnaast zit de startknop. Overigens kun je die dankzij keyless entry ook op zak houden.


Ergonomie klopt
De klokken van de Volvo zijn vrij simpel van opzet en gemakkelijk afleesbaar. De ergonomie klopt, want alle knoppen zitten op een logische plaats. Tussen de voorstoelen, onder de armsteun, zit een riant opbergvak en de portiervakken zijn eveneens flink bemeten. Erg fijn is ook de riante stuurverstelling. Je zit vrij hoog in de V70, ook in de laagste stand van de stoelen, en de zetels geven veel steun, ook aan je benen. Comfortabel meubilair, zoals we dat van Volvo gewend zijn. Wel zit de knop van rugleuningverstelling ver weg. Op de achterbank zit je als volwassene goed, maar je kunt moeilijk spreken van zeeën van ruimte.

Signalement

Merk Volvo
Model V70 2.4D Momentum
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 51.055

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.400 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.823 mm / 1.861 mm / 1.540 mm
Wielbasis 2.816 mm
Massa leeg 1.585 kg
Laadvermogen 715 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden225/55R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,8 s / 5,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,2 s / 11,4 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 178 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volvo V70
Volvo Volvo V70

Uitgelicht aanbod

    Volvo V70 2.4 Edition Sport Navi, Leer, Trekhaak - Zeer netjes

    Volvo V70 2.4 Edition Sport Navi, Leer, Trekhaak - Zeer netjes

    • 2007
    • 248.831 km

    € 8.350

    Volvo V70 2.4 D5 Edition Navigatie/Trekhaak/Half-Leer/185PK

    Volvo V70 2.4 D5 Edition Navigatie/Trekhaak/Half-Leer/185PK

    • 2007
    • 347.761 km

    € 4.675

    Volvo V70 2.5T Momentum Lpg,G3/Leer/Navigatie/Parkeersensor/5e cilinder defect

    Volvo V70 2.5T Momentum Lpg,G3/Leer/Navigatie/Parkeersensor/5e cilinder defect

    • 2008
    • 357.328 km

    € 3.950

Meer Volvo V70 occasions

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo V70 specificaties
  • Volvo V70 occasions
  • Volvo V70 video's
Advies en informatie
  • Volvo V70 tests
  • Volvo V70 gebruikersreviews
  • Volvo V70 index
PREMIUM
Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Voor de verandering pakken we eens twee grote auto’s met een hoge kilometerstand. Althans,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo V70 T6 AWD Momentum (2007)

    Volvo V70 T6 AWD Momentum (2007)

    3
    • 24 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.4 140pk Edition II (2004)

    Volvo V70 2.4 140pk Edition II (2004)

    6
    • 26 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.4 140pk (2001)

    Volvo V70 2.4 140pk (2001)

    8
    • 19 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.5T Edition Classic (2007)

    Volvo V70 2.5T Edition Classic (2007)

    4
    • 18 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.5T R-Design (2009)

    Volvo V70 2.5T R-Design (2009)

    5
    • 17 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 D2 Nordic+ (2014)

    Volvo V70 D2 Nordic+ (2014)

    • 10 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.0 Summum (2008)

    Volvo V70 2.0 Summum (2008)

    11
    • 22 december 2021
meer reviews
Volvo V70 - Occasion Aankoopadvies

Volvo V70 - Occasion Aankoopadvies

98

Goedkoop wordt autorijden natuurlijk niet met een Volvo V70 onder je kont. Maar je hebt er...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    25
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Vijf zevenzitters voor minder dan € 7.000

    Vijf zevenzitters voor minder dan € 7.000

    40
    • 5 januari 2021
  • Volvo V70 2.3 R AWD - Op de Rollenbank

    Volvo V70 2.3 R AWD - Op de Rollenbank

    • 17 september 2020
  • Volvo V70 TDI 2.5 Luxury-Line - 1999 - 1.000.000 km

    Volvo V70 TDI 2.5 Luxury-Line - 1999 -...

    97
    • 13 april 2020
  • Nieuws
    De Vluchtstrook: de derde zijruit van de Volvo XC70

    De Vluchtstrook: de derde zijruit van de...

    44
    • 8 maart 2020
  • PREMIUM
    De Volvo V70-straat - Reportage 

    De Volvo V70-straat - Reportage 

    • 4 maart 2020
  • PREMIUM
    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCI - Volvo V70 D3 Dynamic Edition – Occasiondubbeltest

    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCI - Volvo V70...

    • 8 januari 2020
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    1
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
  • Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    25
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    67
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo PV544 (1959) - In het Wild

    Volvo PV544 (1959) - In het Wild

    16
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden