Volvo V70 T6 AWD Momentum (2007)

autoreview

Volvo V70 T6 AWD Momentum (2007)

Signalement

UitvoeringV70 T6 AWD Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf261.000 km
KM-stand laatst281.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Afzwaaien, of toch niet?

  • 281.000 km

Van een 1-serie naar een V70... Het kan verkeren. De oorzaak laat zich raden: gezinsuitbreiding. En hoe...

Het oude wagenpark bestond uit een Tesla Model 3 Performance en een BMW 116i. Eerstgenoemde diende als gezinsauto, de 1-serie vervulde de rol van "2e auto". Af en toe een beetje proppen, maar met één kind prima te doen, zelfs vakanties.

Fast forward: gezinsuitbreiding onderweg. Er was al besloten dat het huidige wagenpark afdoende zou zijn; twee kinderen past prima! Surprise surprise: een tweeling onderweg. En nou?

De aloude verdeling van één grote, en één "kleine" auto kon van tafel. De Tesla "moest nog even" -want: lease- dus de BMW mocht afzwaaien. De door paniekvoetbal doordrenkte zoektocht bracht ons langs Sharan's, S-Maxxen, Alhambra's en andere ruimtewonderen. Eenmaal bekomen overviel de logica ons: veel kinderen? Volvo kopen!

"Life's too short to drive boring cars", maar ja... Een Volvo wordt nou niet snel opwindend. Een ommetje om een V70 T5R van een generatie eerder hielp al -oké oké de "Spaceball" versnellingspook deed het 'm vooral-, maar het aanbod bleek ofwel "gammel" ofwel afkomstig van Youngtimer-specialisten die voor het gemak de oorspronkelijke nieuwprijs als vraagprijs op de raamsticker hadden laten zitten. Bovendien is de een-na-laatste generatie toch wel een beetje een "oude auto" aan het worden... Maar wacht eens... Er was toch ook een zescilinder?

De keuze was gemaakt: een laatste generatie V70 zou volstaan. Ook de eerdere exemplaren doen optisch nog redelijk "fris" aan, helemaal omdat het model met een paar facelifts stand heeft gehouden tot 2016. De zescilinder(s) werden bovenaan de verlanglijst geplaatst, en al snel was er nog maar één optie mogelijk: de 3.0 T6. De 3.2 V6 was een stuk minder opwindend bij een vergelijkbaar verbruik. En zo heb ik nog wel wat argumenten verzonnen waarom ik vond dat het een T6 moest worden.

Het aanbod in Nederland bleek beperkt, met blauw of muisgrijs als de meest voorkomende kleurkeuzes. In Zwitserland vonden we bij een Volvo dealer een wit exemplaar met zwarte accenten met een sluitende onderhoudshistorie. De dealer in kwestie had de auto nieuw verkocht en recent weer ingeruild, en de auto was de gehele levensloop in onderhoud geweest bij de bewuste dealer. Alles in de boekjes, keurige auto... We waren om. Qua kleur was het bovendien een prima match met de Tesla.

Inmiddels heeft de Volvo zo'n 20.000 kilometers onder de -geupgrade- wielen door zien komen. De originele zestien-inch wielen benadrukte de leeftijd van de eerste eigenaar iets teveel naar onze mening, en het mocht daarom wel íets wilder. 18 inch originele Volvo velgen deden weinig af aan het comfort, maar het oog wil ook wat...

We hebben letterlijk nul problemen gehad met de auto, dus qua betrouwbaarheid zit het wel goed. Bij normaal rijgedrag is het verbruik helemaal niet verkeerd; 1 op 10 en misschien iets eronder ontliep de 1-serie nauwelijks. Ook omdat in laatstgenoemde vooral veel geschakeld moest worden om het allemaal een beetje op gang te houden. De Volvo vergt enkel een lichte kromming van de tenen en: off you go!

Ook met drie kids past de bagage altijd, vakanties waren even proppen maar je neemt nou eenmaal meer mee als je meer ruimte hebt (schijnbaar). Twee Isofix-plekken was een van de nadelen die we vooraf hadden benoemd, maar er zijn gelukkig genoeg opties om drie kids veilig op de achterbank te plaatsen. En waarbij de Tesla een "zetje" nodig had om de deuren achter goed te laten sluiten zit het in de Volvo allemaal net wat ruimer. Wel zo prettig (en de bestuurdersstoel kan volledig naar achter; wel lekker met 1.92).

Nog een keer fast forward: De Tesla is inmiddels afgezwaaid en de "oude" verdeling kleine auto/grote auto is in ere hersteld met de komst van een Mini Countryman. Hiermee ben ik de dagelijkse bestuurder van de Volvo geworden, en het begon te kriebelen: gaat de Volvo eruit? Wie weet...

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens