Volvo V70 2.4 170pk Momentum (2004)

autoreview

Volvo V70 2.4 170pk Momentum (2004)

Signalement

UitvoeringV70 2.4 170pk Momentum
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De aanschaf & zoektocht

Na de verkoop van onze vorige auto zijn wij op zoek gegaan naar een ’nieuwe’ auto. We hadden de volgende criteria waar de auto aan moest voldoen:
- automatische transmissie
- lederen interieur, beige
- exterieur beschaafd, uitgevoerd in donkere kleur. Voorkeur voor zwart en donkerblauw.
- verbuik van minder dan 10 liter per 100 km.
- redelijke prestaties acceleratie binnen 11 seconden en een top van 210 of meer.
- veel comfort, rust in interieur
- volledig automatische climaat regeling.
- betrouwbare auto, merk met goed imago.
- navigatiesysteem.
- praktisch, ruim en functioneel.
- ergonomisch interieur.
- bouwjaar van 2004 of jonger.

De volgende auto’s hebben we bekeken en meegenomen tijdens onze beslissing. AL deze voertuigen vallen binnen de executive klasse:
- Audi A6 2.4/3.2 (2.0TDI)
- BMW 5-serie 520i/530i (type vanaf 2003)
- Mercedes-Benz E-klasse E240 (E220 CDI)
- Volvo S80
- Volvo V70 2.4 (170pk), 2.5T, T5 (2.4D & D5)

Kort weergegeven waarom wij niet gekozen hebben voor de volgende voertuigen: Bent u niet geinteresseerd in onze keuze, maar in het desbetreffende voertuig. Dan kunt u dit gedeelte overslaan en gelijk doorgaan naar de Volvo V70.

====================================================================================

Audi A6
de Audi A6 is ongetwijfeld een van de mooiste stationwagen die er in dit segment te krijgen is. Als je kijkt naar het motoren aanbod is er een geruime keus in zowel benzine als diesel uitvoeringen. Het dashbord is van hoge kwaliteit en doet erg degelijk aan. Het navigatie systeem is overzichtelijk en makkelijk te bedienen door middel van de bedieningstoetsen in het middenconsole. Nadeel van het navigatiesysteem is dat deze alleen in Engels of Duits geleverd wordt, dit is wel een misser voor dit segment.

Onze voorkeur ging uit naar de volgende motoren:
- 2.4 zescilinder, benzine
- 3.2 zescilinder, benzine FSI
- 2.0 viercilinder, diesel.

De laatste motorisering viel al snel of omdat deze destijds niet leverbaar was met een automatische transmissie. Tevens vonden mijn ouders de motor erg luidruchtig, vooral wanneer je er naast staat. Verbruik is erg netjes voor een auto met dit formaat.

De eerste motorisering is technisch niet zo geavanceerd als de 3.2 FSI. Deze motor bied redelijke prestaties en tegelijk een redelijk verbruik.

Onze voorkeur ging echter uit naar de middelste motorisering, namelijk de 3.2 FSI. Deze motorisering bied zeer goede prestaties en een net verbruik. Er zijn slechts kleine verschillen in verbruik als je kijkt naar de 2.4 en 3.2.

De Audi is het (helaas) niet geworden omdat deze tweedehands nogal aan de prijs waren. (prijzen vanaf eind 2006) De hoge prijzen zijn te verklaren omdat de avant versie van de A6 toen nog niet zo lang was opgenomen in het programma, dat zorgt voor een zogenaamde schaarste op de occaissionmarkt.

====================================================================================

BMW 5-serie:

De BMW 5-serie kun je omschrijven als de rijdersauto in dit segment. De rijeigenschappen zijn meer afgesteld op sportiviteit dan op comfort. Er is een ruime keus aan motoren. Dashbord steekt mooi in elkaar en is gemaakt van hoogwaardige materialen. Men heeft alle functies weggewerkt in het verbeterde idrive systeem, dit zorgt voor een mooi opgeruimd dashbord. Echter dit heeft ook een keerzijde. Het navigatiesysteem is na mijn moeders mening moeilijk te bedienen.

Onze keus ging uit naar de volgende motoriseringen:
- 520i zescilinder, benzine 170pk
- 530i zescilinder, benzine 231pk

Beide motoren voldeden aan onze wensen. De 520i is vlot genoeg en gaat redelijk zuinig om met brandstof (zuiniger dan onze V70) De 530 is absoluut subliem te noemen. De motor heeft een mooie koppelkromme en heeft een goede vermogensopbouw. De prestaties zijn uitstekend.

Waarom hebben mijn ouders niet gekozen voor deze auto:
Wij hebben niet voor de BMW gekozen omdat wij niet geasoceert willen worden met het volk wat er na een jaar of 4/5 in komt te rijden. (Daar kan BMW niets aan veranderen en dat wil ook niets zeggen over de nette bezitters)Dit punt hebben we zwaar laten wegen omdat wij van plan zijn om 3 a 4 jaar in de auto te rijden. Indien u nu op het internet kijkt bij te koop aangeboden BMW’s dan zult u nogal eens exemplaren tegenkomen waaraan men alles heeft verbouwd. Tevens vinden wij de 5-serie Touring geen mooie stationwagen. De lijnen kloppen niet helemaal. Het ligt met name aan de achterkant, de sedan vind ik daartegen een stuk geslaagder.

====================================================================================

Mercedes-Benz E-classe (combi)

De Mercedes-Benz E-klasse kun je omschrijven als de comfortabelste auto in zijn klasse. Vandaar dat wij deze auto ook hebben meegenomen. De E-klasse is in Elegance een elegante auto om te zien. De lichtmetalen velgen die bij dit pakket horen zijn na mijn mening prachtig. Het uiterlijk is redelijk bescheiden en niet gedateerd ondanks dat deze auto al wat langer op de markt is. Interieur is stijlvol, maar wel er druk en daardoor niet erg ergonomisch. Het navigatie systeem is te laag geplaatst na mijn mening. De Mercedes heeft een ruim motorenaanbod, voor iedereen wel wat te bieden.

Onze voorkeur ging uit naar de volgende motoriseringen:
- E240 zescilinder, benzine
- E220 CDI viercilinder, diesel

Beide motoren hebben een rustige loop en voldoende vermogen. De automatische transmissie doet zijn werk bijna onopgemerkt. De E220CDI verbruik weinig brandstof als je dit vergelijkt met de prestaties. De viercilinder is na mijn mening een van de betere diesels in deze klasse.

Waarom de keuze niet is gevallen op een E-klasse Combi:
Net zal bij de BMW is het imago weer een van de punten van discussie. Beide merken trekken gewoon na een paar jaar een bepaald publiek aan. Met dat publiek willen wij niet geassocieert worden. tevens vind ik de styling van de station minder geslaagd dan bij de sedan. Betrouwbaarheid van de modelen tot 2004 schijnt ook een groot probleem te zijn, helaas is dit model niet helemaal storingsvrij.

====================================================================================

Volvo S80

De Volvo S80 kun je beschrijven als de meest bescheiden limosine in deze klasse. Om deze reden is hij ook zeer geschik als vervoersmiddel voor o.a ministers, staatslieden. Het interieur is fraai en economisch te noemen. Volvo zegt dan ook:’EEN GOED DESIGN Gaat verder dan het vormgeven van de buitenzijde. Minstens even relevant als de vorm is de functie ervan. Als een product niet functioneel is kan de vorm dat nimmer compenseren.’Het navigatie systeem mooi weggewerkt in het dasbord en het interieur geeft een hoogwaardige indruk. De bediening van het navigatiesysteem veegt gewenning. Het exterieur dateerd uit 1999 en is in 2003 gefacelift. De facelift heeft de auto een betere uitstraling gegeven, zonder de bescheidenheid aan te tasten. Vooral de achterkant is opgekampt door de kleinere lichtunits. De keuze uit motoren is niet uitgebreid te noemen. De Volvo is leverbaar in de volgende motoriseringen:
- T6 zescilinder, benzine 272pk
- 2.9 zescilinder, benzine 196pk
- 2.5T vijfcilinder, benzine 210pk
- 2.4 vijfcilinder, benzine 140/170pk
- 2.4D vijfcilinder, diesel 130pk
- D5 vijfcilinder, diesel 163pk

Onze keus ging uit naar de volgende drie motoriseringen:
- 2.5T
- 2.4 170pk
- D5

De favouriet van deze drie motoren was de 2.5T deze is zeer vlot en heeft een geweldige sound. De keerzijde is het verbruik wat nogal aan de hoge kant ligt.
De 2.4 170pk is daarin meer in balans. De D5 is verbruikstechnisch aan te raden, de motor heeft voldoende vermogen en heeft een mooie loop.

Wij hebben niet gekozen voor een Volvo S80 omdat deze nogal onpraktisch is door de nogal kleine kofferbak. Vandaar dat wij hebben gekozen voor een V70 die is praktischer dan een S80.

====================================================================================
De uiteindelijke keus: Volvo V70
====================================================================================

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de Volvo V70. Hieronder zijn de redenen kort samengevat:
- Nette uitstraling (zie foto’s exterieur)Elegant
- voldoende prestaties
- redelijk ruim interieur
- Nette prijs (kwaliteits verhouding)
- Praktisch

Ik zal de volgende zaken uitlichten over onze auto. Zowel positief als negatief (elke auto heeft ook zijn minder geslaagde punten)
- onze uitrusting
- interieur
- wegliging
- prestaties
- onderhoud
- verbeterpuntjes

------------------------------------------------------------------------------------
Het Interieur:
Je kunt het interieur omschrijven als hoogwaardig en ergonomisch. Alle zaken zoals de bediening van de radio en climate control zitten op de goede plaats. Onze Volvo is helaas niet voorzien van RTI navigatie. Inplaats van RTI hebben wij een Navman navigatie die overigens keurig is ingebouwd. De kleurstelling is iets donkerder beige dashbord en deurpanelen. Alle lederen delen van de auto hebben een lichtere kleur. Door dit lichte interieur lijkt de auto ruimer. De interieurtrim is hoogglans zwart wat na mijn mening mooi contrasteerd met het beige interieur. De beige intereurkleur steekt tevens ook mooi af met het zwarte exterieur.

------------------------------------------------------------------------------------

Wegliging:
De wegliging van onze auto is redelijk te noemen. Duidelijk voelbaar is dat je met een grootte auto rijdt. Deze auto is niet gemaakt om sportief mee te rijden maar om mee te cruisen. De rechtuitstabiliteit is uitstekend te noemen zelfs bij voluit acceleren kan je de handen van het stuur houden. Van zijwind heb je tevens weinig tot nauwelijks last. Zelfs op hoge snelheden (200+) blijft de wegliging subliem. Korte onevenheden heeft het onderstel veel meer last mee en deze worden soms nog hard doorgegeven aan de inzittenden. Over het algemeen kun je het onderstel beschrijven als comfortabel.

------------------------------------------------------------------------------------

Prestaties:
De 2.4 (bij ons achterop 4.2) levert redelijke prestaties. De acceleratie verloopt zonder enig spectakel. Het gaat daarbij wel gespaard met een bescheiden maar mooi motor geluid. Volgens de fabrieksopgave zal hij binnen 10 seconden naar de 100km/h gaan, wij hebben dit nog niet getest. Bij het gebruiken van de kickdown functie maken de cilinders 500 omwentelingen meer. (6500rpm ipv 6000rpm) De topsnelheid is echter hoger dan de fabriek opgeeft. De meeste gevallen wordt er een klein deel van het motorvermogen aangesproken. Dat maakt het mogelijk om het toerental onder de 2500 toeren te houden. Bij 120km/h maakt de motor 2450 toeren per minuut. Bij 200km/h is dat 1000 meer.

------------------------------------------------------------------------------------

Verbruik:
Het verbruik is tot nu toe rond de 1 op 10. Er zijn ritten bij waarbij wij een op acht rijden. Vooral in stadsverkeer ligt het verbruik hoog. Een lange rit door Duitsland (ruim 600km) resulteerde in een eindverbruik van 8 liter op de 100 km. Zo’n 1 liter op 12.5 km. Bij 200 km/h zit dit verbruik op ruim 20 liter per honderd kilometer. Objectief gezien zal ons verbruik lager uitvallen als wij minder met de auto in stedelijk gebied zouden rijden. Indien u een V70 2.4i overweegt aan te schaffen moet u rekening houden met een verbruik van 1 liter op 11 kilometer.

------------------------------------------------------------------------------------

Onderhoud:
Indien u overweegt een Volvo aan te schaffen dient u rekening te houden met de hoge onderhoudskosten. De intervallen zijn tevens erg kort. Om de 30.000 kilometer of 1 jaar (welke het eerste bereikt wordt) In ons geval het laatste, de kosten per onderhoudsbeurt zitten rond de 600-900 euro. (dit zijn vaste prijzen voor de beurt, exclusief onderdelen) De auto heeft één onderhoudsbeurt gehad namelijk bij 160.0000km. Modellen voor juni 2004 dienen elke 20.000 kilometer of om het jaar een beurt te hebben.

------------------------------------------------------------------------------------

Verbeterpuntjes:

Motorisch:
Indien je de auto start met koude motor dan maakt hij een hoog toerental gedurende 30 seconden. Dit is storend te noemen wanneer je ’s ochtends vroeg vertrekt.


Wordt vervolgd!

PROBLEMEN

Geen, ook niet bij de vorige eigenaar. Alleen de EGR-klep is een keer gereiningd en een lampje vervangen van het achterlicht.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.