Volvo V70 2.0D Limited Edition (2010)

autoreview

Volvo V70
Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70

Signalement

UitvoeringV70 2.0D Limited Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf196.700 km
KM-stand laatst315.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaar en Saai?

  • 198.000 km

Op zoek geweest naar een ruime, betrouwbare en redelijk handzame auto viel de keuze al snel op een V70. Natuurlijk in Limited Edition, want die heeft de juiste uitrusting met de juiste fiscale waarde ivm bijtelling.
Genoeg keus als ex lease auto, maar natuurlijk wordt de keuze beperkt door een BTW auto en stoelverwarming. Uiteindelijk een aantal auto's bekeken, waarbij ik graag bij Van der Horst had willen kopen, maar de juiste uitvoering was er niet en kwam voorlopig ook niet.
Auto uitgezocht bij Car Business en laten aankopen door Wim Prins. Kost hetzelfde (bij te betalen bedrag is hetzelfde) maar toch een goed gevoel. Dealer is lekker dichtbij en betrouwbaar, dus alles daar geregeld.

Verbruik:
Tot nu toe 6,0 l/100km (gemeten) gereden met deze Volvo. De boordcomputer geeft dan wel een fantastische 5,4 l/100km aan, maar dat is echt te optimistisch.

Uitrusting:
De uitrusting is prima, het is natuurlijk ook een limited edition. Dit houdt in dat er leer in zit, automatische airco, Lm velgen, parkeersensoren achter, enz. Sommige zaken lijken altijd standaard, maar in mijn speurtocht ook echt wel echte karige auto's gezien. Deze auto heeft tevens stoelverwarming, parkeercamera en el.achterklep. Meer dan voldoende en alles functioneert naar behoren.

Comfort:
Wat op dit moment opvalt is het comfort en de rust. Het is een auto die niet sportief rijdt, maar wel een goede wegligging heeft. Op de lange baan spoort de auto prima en heeft dan een stabiel rijgedrag. Eigenlijk wat je mag verwachten van een auto uit dit segment. Ik hoor veel klachten over piepjes/kraakjes. Ik heb bewust deze auto uitgekozen, omdat deze dit nauwelijks heeft. Andere exemplaren, waarmee ik proef heb gereden, hadden dit veel meer.

Kosten:
De aanschafwaarde van deze auto was aangenaam laag. Dat scheelt al een boel afschrijving. Ik hoop dat de onderhoudskosten gaan meevallen, maar hier kan ik nog niets over zeggen. Dit is voor later.

eerste update

  • 202.534 km

Na een maand en 4500 km een kleine update over deze auto:

Verbruik:
Het verbruik schommelt tussen de 6,5l en de 5,8l per 100 km. Valt me niet tegen, zeker omdat de auto snel aanvoelt. Bijna 1100 km rijden op een tank is ook fijn.

Prestaties:
Eerlijk gezegd vallen de prestaties me helemaal niet tegen. Ik ben meestal wat meer dieselpk's gewend en ik had de intentie om de auto direct te laten chippen naar 165 pk, maar ik heb hier nog geen enkele behoefte aan gehad. Eigenlijk twijfel ik wel of de vorige eigenaar de auto niet getuned heeft. De Volvo accelereert in zijn zesde verzet vanaf 100km/u erg gemakkelijk en ook inhaalacties gaan met weinig drama en snel. Meer hoeft echt niet voor mij op dit moment. Ik heb geen caravan die er achter moet, maar volgens mij voldoet deze motor ook prima hiervoor.

Comfort:
Nog steeds dik in orde. Stoelen zitten prima. Ik was bang dat bij meerdere uren achter elkaar de stoelen te weinig ondersteunend zouden zijn, maar ik heb hierover geen klagen. Zijdelingse steun is natuurlijk niet denderend, maar dat wist ik van te voren. Bediening van alles gaat makkelijk en soepel en zelfs de navigatie bedienen is nu heel goed te doen. Valt me dus mee. Wat niet mee valt bij de navigatie is de berekening van de reistijd. Wanneer je op een reis van 1000 km een file hebt van een half uur, dan wordt de aankomsttijd zomaar 10 uur later gezet. Niet om vrolijk van te worden, maar natuurlijk niet realistisch. Misschien is dit in te stellen?
Mocht iemand de elektrische klep een belangrijk item vinden en comfortverhogend, dan kan ik zeggen dat de optie niet veel toevoegt. Het is een achterklep die handmatig makkelijk te openen en sluiten is, dus volgens mij, is het een beetje onzinnige optie. Ik stoor me er niet aan, dus dat is ook goed.

Kosten:
Nog geen onderhoud nodig gehad.

Tot nu toe doet de auto wat deze moet doen en daar ben ik blij mee. Hopelijk blijft dat zo.

Heerlijk betrouwbaar

  • 243.000 km

Over de Volvo wordt al veel geschreven, dus ik denk dat het niet nodig is om heel veel over de Volvo te schrijven. Mocht men geïnteresseerd zijn in mijn review, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk zijn vanwege de kosten/betrouwbaarheid. eerlijk gezegd kan ik daar redelijk kort over zijn: gewoon prima!

Bij 241.000 km is de distributieriem voor de eerste keer vervangen en dit is een veel goedkopere aangelegenheid dan bij andere auto's. Onder de 400 euro incl. arbeidsloon. De laatste beurt was 1000 euro, maar dan meteen remmen, olie en filters gewisseld met riem.

Verbruik is nog steeds gemiddeld 1 op 15, maar sterk afhankelijk van rijstijl. Stoelen zijn top, radio en navi voldoen prima en voor een vakantie is de ruimte gewoon voldoende. Bekleding ziet er nog prima uit, de auto ziet er nog uit als bijna nieuw.

Kortom: de 5 cylinders worden altijd geroemd bij Volvo, maar tot nu toe kan de PRV 2 liter diesel er gewoon bij in het rijtje van betrouwbare motoren. Volgens mij nog goed voor vele kilometers meer.

Gewoon goed

  • 269.000 km

Het is eigenlijk een saai verslag aan het worden. De auto doet wat hij moet doen en tot nu toe denk ik dat ook deze V70 met zijn 4 cilinder diesel nog heel veel kilometers aan kan.
Ik heb wel te horen gekregen dat bij de ophanging achter de rubbers vervangen moeten worden, wat wel een behoorlijke klus is, maar dat moet nou eenmaal een keer gebeuren.

Er is nog wel iets wat misschien toch nog voor de volgende beurt moet gebeuren en dat betreft het schakelen van de handbak. Het gaat steeds hakeriger en dat is geen goed teken. Ik had al begrepen dat er een 2 massa vliegwiel in zit die dit kan veroorzaken en dat dit ook wel de nodige uurtjes kost om dit te vervangen. Dat moet dan maar, want de auto ziet er van binnen en buiten nog steeds prima uit. Leer blijft mooi en interieur is voor de rest niet kras gevoelig.

Verbruik en prestaties:
In een maand tijd 3 records gevestigd met deze Volvo.
De eerste is mijn hoogste verbruik: 7,8l op 100 km. Kwam door een ritje door Duitsland waarbij we verloren tijd moesten inhalen. Meteen dan maar het tweede record vermelden, namelijk de topsnelheid. Op de teller 215 km/u gereden, meer dan ik ooit verwacht had van deze V70. Zal wel inmiddels goed ingereden zijn. Maar natuurlijk wel een reden waarom het verbruik hoog was. Eerlijk gezegd vind ik het nog meevallen, maar dit soort getallen ben ik natuurlijk niet gewend. Mijn derde
record was een zuinigheidsrecord, nl 1 op 17 (5,9l op 100 km). Rustig heen en weer naar Amsterdam en tussen de 100 en 120 km/u gereden, precies wat de borden aangaven.

Tot nu toe dus nog steeds zeer tevreden over deze auto.

Nu snap ik waarom een Volvo V70 gebruikt nog aan d

  • 300.500 km

Bij het passeren van de 300K grens heeft de V70 een kleine beurt gehad bij de Volvo specialist in Heino. En precies wat ik al dacht: geen verrassingen. Buiten de kleine beurt om is er een stadslichtje vervangen en is er melding gemaakt dat de wielophanging nog steeds een beetje kraakt, maar dat de auto voor de rest nog goed rijdt. Volgende beurt over 20K km's maar eens aan wat laten doen. Nu is het gekraak alleen bij koud weer echt hoorbaar en bij warm weer nauwelijks.

Ik ben er eindelijk aan toegekomen om recente foto's van de V70 bij deze review te plaatsen. Eerlijk gezegd wil ik dat de auto er altijd technisch goed bij staat, maar ik was en poets de auto niet overdreven veel. En dat bekend te hebben, vind ik dat de auto er nog steeds netjes bijstaat. Misschien een paar kleine krasjes, maar voor de rest nog in mooie staat. De leren bekleding (ik betwijfel of het wel allemaal echt leer is...) is nog helemaal goed en netjes en er is nog geen knopje dat ook maar iets van slijtage vertoont. Kortom nog steeds een nette auto wat me de afgelopen 100K km's alleen maar normale kosten heeft opgeleverd.

Het verbruik is zelfs nog iets gedaald de afgelopen tijd, waarbij ik voor het eerst een tank met een verbruik van 5,3l/100 km heb leeg gereden. Dan is 1100 km rijden met een volle tank voor een redelijk zware stationwagen erg netjes te noemen.

Er zijn de afgelopen tijd dus helemaal geen storingen geweest. Alles blijft gewoon functioneren, de PRV motor draait nog steeds mooi rond en ik denk dat er nog wel heel wat meer kilometers bij kunnen. En als dat op deze manier door blijft gaan, dan is dat voor mij een reden om deze V70 voorlopig niet weg te doen.

Oh ja, de navigatie is natuurlijk zo ver gedateerd dat deze niet meer gebruikt wordt. De iphone is nu onze navi geworden en aangezien ik vanaf het stuur Siri kan oproepen en dus handsfree kan bellen, ben ik helemaal tevreden hiermee. De auto is inmiddels toch al weer 8 jaar oud.

Volgende revied zal wel weer over een jaartje zijn.

Eindverslag

  • 315.000 km

De Volvo is ingeruild op een V70 D3 automaat uit 2012. Belangrijkste reden is de automaat. Deze ben ik toch gaan missen. Vanwege de Volvo stoelen en betrouwbaarheid toch een V70 gekozen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.