Volvo V60 Cross Country B5 AWD Business Pro (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V60 Cross Country B5 AWD Business Pro |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 3.046 km |
Verliefd op onze V60CC
- 3.046 km
Langzamerhand verschijnen er reviews en testen van de B# versie motoren in de nieuwste generatie Volvo modellen echter nog niet van de B5. In ons geval in een V60CC MY2021 in de kleur Denim Blue met Charcoal/Amber interieur. Deze auto hebben we besteld in februari 2020 dus net voor de corona crisis en hij werd afgeleverd eind juli.
Omdat we tegen ons pensioen aanzitten hebben we besloten daarvoor de S90 en de V40CC in te ruilen en terug te gaan naar één auto en het midden te kiezen tussen die twee, een V60CC. De CC met name vanwege de iets hogere instap.
De V60CC MY2021 is er maar in één uitvoering, de B5 Business Pro MHEV. Die hebben we aangekleed met vrijwel alle opties en accessoires incl. het Bowers&Wilkins audio systeem. Omdat de S90 een T5 was wisten we wat we qua vermogen van de auto konden verwachten en dat is zeker niet tegengevallen.
Het Mild Hybride systeem is echt een enorme verbetering ten opzichte van de “normale” T5. De motor slaat vrijwel onmerkbaar af en start ook direct zonder vertraging. De ondersteuning van de motor bij optrekken en versnellen is ook goed merkbaar en te vergelijken met de Polestar tuning die ik op de S90 had. Wel benieuwd of er toch Polestar tuning beschikbaar komt voor de CC. Dat tuned namelijk ook de versnellingsbak en uit ervaring weet ik dat dat een flink verschil uitmaakt. Mede door het gelaagde glas in de zijruiten is het aangenaam stil in de auto zodat we kunnen genieten van het excellente geluid van de B&W audio.
Bij de CC gaat bruikbaarheid en comfort voor op wegligging laten veel testers ons geloven. Comfortabel is de CC zeker, ook met de 20” wielen (nu 18” winterwielen) eronder. De bruikbaarheid is wat ons betreft buiten kijf. De wegligging is naar mijn mening meer dan goed voor “normale” mensen, stabiel en koersvast. Ik verwacht van de auto geen prestaties op het niveau van een sportauto of hypercar al was het maar dat je een Volvo toch ook(?) koopt vanwege de veiligheid. Daar passen pogingen tot het laten over- of ondersturen niet bij.
Het verbruik van de CC is niet mis. Als gevolg van de corona crisis hebben we in het afgelopen half jaar eigenlijk maar een paar wat langere ritten gemaakt. Daarnaast veel korte ritten voor de boodschappen en familiebezoek in de omgeving waarbij de motor helaas niet erg warm werd. Dit leidt dus tot een gemiddeld gebruik volgens de On Call App van 10,7l/100km (auw). Die paar langere ritten over de snelweg met 110km op de cruise control leverde overigens een mooie 7,0l/100km op. Ik ga er dus van uit dat in normale tijden het gemiddelde verbruik ergens tussen die twee waarden uitkomt.
Pro
- Uitstraling
- Comfort, uitstekende stoelen, stil, rust
- Motor en de Mild Hybride ondersteuning
- Veiligheidssystemen werken prima nmm
Contra
- Prijs
- Verbruik, althans tot nu toe
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.0 T5 184kW Momentum
- 2018
- 117.316 km

Volvo V60 2.0 B4 145kW R-Design 8-aut. Mild-Hybrid
- 2021
- 75.150 km

Volvo V60 B3 Mild Hybrid Automaat 163PK Plus Bright | Trekhaak | Blind Sport Information System (BLIS) | Keyless | Elektrische Achterklep | Lederen Bekleding | Elektrisch Verstelbare Stoelen Met Geheugen | Stuurverwarming | Stoelverwarming Voor & Achter | Adaptieve Cruise Control | Pilot Assist | Google Services | Park Assist Voor & Achter | Achteruitrijcamera
- 2022
- 88.476 km