en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
49 reacties
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een onverschrokken uitstraling lijkt veel autokopers aan te spreken, zo blijkt wel uit de stortvloed aan moderne SUV’s. Maar als je je daarnaast ook nog een beetje wil onderscheiden van de massa? Dan is een DS 7 Crossback een goede optie. Of een auto die helemaal geen SUV is, zoals de nieuwe Volvo V60 Cross Country.
Een groot marktaandeel hebben ze niet, maar opgeruigde stationwagons kennen een trouwe schare fans en dus zijn er merken die de fans van nieuwe modellen voorzien. Volvo kun je gerust zien als een van de grondleggers van het soort, maar ook merken als Audi, Mercedes, Opel en Subaru richten zich erop. Toch blijkt het lastig een concurrent te vinden voor de nieuwe V60 Cross Country met D4-motor. De A4 zit net tegen zijn facelift aan, Mercedes’ inzending speelt in een hoger segment, de Opel bleek niet beschikbaar en Subaru levert geen diesels. Lastig. Maar je zou de Cross Country ook kunnen zien als een alternatief voor mensen die graag wat anders willen. En in die lijn ligt zeker ook de 7 Crossback van DS. Die lijkt weliswaar meer op een echte SUV, maar lijkt tegelijkertijd eigenlijk helemaal nergens op. Dat bedoelen we overigens positief. Aan onderscheidend vermogen ontbreekt het DS dus niet en het topmodel gaat daarin misschien nog wel verder dan de mindere goden. Bovendien heeft het merk een dieselmotor die op papier goed past bij wat er in de neus van de veel minder uitbundige Volvo ligt en zijn de prijzen van vergelijkbaar niveau. Alleen vierwielaandrijving ontbreekt; die kan alleen geleverd worden in de plug-in hybride E-tense.
Bij de Zweedse dealer krijg je hoe dan ook aandrijving op alle wielen wanneer je opteert voor de Cross Country. Die moet immers wel meerwaarde hebben ten opzichte van een gewone V60 en tegelijkertijd een professionele afstand bewaren tot de XC60, die om die reden uitgevoerd kan worden met luchtvering. Dat laatste mag de Cross Country dan niet hebben, het blijft een bovengemiddeld comfortabele auto. De langere veerwegen zorgen ervoor dat verkeersdrempels en gaten met meer souplesse kunnen worden opgevangen en de stuurinrichting werkt tamelijk licht en indirect. De afstelling is overduidelijk gericht op comfort en gezien het hoge wagengewicht van 1.762 kilo lijkt dat de enig juiste keuze. Dermate veel massa strak een bocht om laten gaan zou te veel comfort opofferen. Het gewicht laat zich bij snelle lastwisselingen duidelijk voelen, maar dankzij het relatief lage zwaartepunt in vergelijking met de DS 7, voelt de V60 stabieler en zekerder aan. Dankzij de standaard vierwielaandrijving is de tractie altijd overvloedig en mocht je nou eens een paardentrailer een drassig weiland in moeten trekken, dan zal dat ook geen probleem vormen. Het levert, kortom, weer het totaalplaatje op dat we inmiddels van het merk verwachten. De dynamiek druipt er zeker niet van af, maar onder alle omstandigheden die je zou kunnen tegen- komen, kwijt de Cross Country zich prima van zijn taak en al heel gauw stap je liever niet meer uit.
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.