Volvo S60/V60

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Nieuwe Volvo V60 is mini-V90[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 21 februari 2018 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Hier is de nieuwe Volvo V60! Het model heeft bijna 100 liter meer bagageruimte dan zijn voorganger en komt ook als plug-in hybride.

Volvo heeft de nieuwe V60 onthuld. Het belangrijkste nieuws is dat de kofferbak ten opzichte van de uitgaande V60 99 liter groter is geworden. Het nieuwe model staat op hetzelfde platform als de grotere S90 en V90 en ook alle andere techniek komt van die modellen.
Dat betekent dat de nieuwe V60 de nieuwste rijhulpsystemen aan boord heeft. Je moet denken aan systemen die actief helpen om een aanrijding te voorkomen. Bovendien kan de V60 semi-autonoom rijden.

Volvo gaat de V60 aanbieden met twee 2.0 benzinemotoren, de T5 met 250 pk en de T6 met 310 pk. Daarnaast is er een plug-in hybride-uitvoering, de T8 Twin Engine met 390 pk. Voor dieselrijders heeft Volvo de D3 met 150 pk en de D4 met 190 pk in de aanbieding. Alle benzineversies worden geleverd met een achttraps automatische versnellingsbak, bij de dieseluitvoeringen is die als optie verkrijgbaar.

De prijzen van de nieuwe V60 zijn al bekend, ze beginnen bij 43.995 euro. De standaarduitrusting omvat onder andere led-koplampen, airconditioning met automatische klimaatregeling en een infomediasysteem met 9 inch aanraakscherm. De V60 is per direct te bestellen en staat in de zomer bij de dealers.

Prijzen Volvo V60
T5 250 pk aut. 43.995 euro
T6 310 pk aut. 58.495 euro
T8 390 pk aut. 58.995 euro
D3 150 pk 43.995 euro
D4 190 pk 44.995 euro

volvo-v60-2018-293783-800.jpg

volvo-v60-2018-293784-800.jpg

volvo-v60-2018-293782-800.jpg

volvo-v60-2018-293781-800.jpg

volvo-v60-2018-293780-800.jpg

volvo-v60-2018-293779-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/februari/44381-nieuwe-volvo-v60-is-mini-v90

Springbok

Gebruiker
Ik vind hem ook erg mooi! En duidelijk ruimer dan zn voorganger.

Prijs lijkt ook niet gek. Onder de 50k moet je wel leuk aangeklede T5 kunnen scoren. Gunstiger dan bijv een 328i.

Guest
Prijzen vallen mij ook mee (want reeds gebaseerd op WLTP). Volgens mij wordt er tzt nog wel een basis T3 geïntroduceerd (met bijv. 190pk) voor € 39.995. Volvo is goed bezig!

der Magistrat

Gebruiker
Fraai! Persoonlijk zie ik deze liever dan de V90, die is me te groot. Dit lijkt nog een redelijk formaat te zijn met een zeer vergelijkbaar strak design: top.

Wouter82

Moderator

Ik weet niet hoe groot deze is, maar het lijkt meer de opvolger van de V70 dan van de vorige V60 en dat is zeker niet negatief bedoeld :)

Nico GTR

Gebruiker
Wouter82 zei:
Ik weet niet hoe groot deze is, maar het lijkt meer de opvolger van de V70 dan van de vorige V60 en dat is zeker niet negatief bedoeld :)

13 cm langer en 99 liter meer bagageruimte.

Barri

Moderator

De V90 ben ik niet helemaal van overtuigd maar deze V60 vind ik geweldig. Klopt gewoon helemaal! Prachtig!

Wulp

Gebruiker
Wow, weinig nieuwe auto's waar ik écht heel enthousiast van kan worden (laatste was de Kia Stinger GT) maar deze is formidaal mooi! Goed, het is wel heel erg een kleinere V90 (al oogt ie op het eerste gezicht bijna even groot) maar met een sportievere look door de heupen en verhoudingen. Ik ben een beetje verliefd :eek:

De Schaduw

Gebruiker
Waar ik de V90 eigenlijk te groot vind lijkt deze zo op de foto's perfect in verhouding. Mooi ding!
Vind alleen de huidige interieurstijl van Volvo niet mooi. Helaas.

BENZine

Gebruiker
Als de zitruimte achterin voldoende groot is lijkt ie de V90 grotendeels overbodig te maken. Ik vind deze ook wat stoerder ogen dan de V90.

iDS

Gebruiker
BENZine zei:
Als de zitruimte achterin voldoende groot is lijkt ie de V90 grotendeels overbodig te maken. Ik vind deze ook wat stoerder ogen dan de V90.
De V90 is gewoon ruimer: onlangs nog met 5 volwassenen richting Alpen mee gereden, mét bagage voor een skivakantie. Zowel de been- als kofferruimte zijn toch een maatje groter.
In de V60 lijkt 4 personen toch een maximum voor een comfortabele rit.
Trouwens waar je V90 schrijft, zou je net zo goed A6, 5-serie, E-klasse,...kunnen invullen. Strikt gezien allemaal overbodig en toch worden ze verkocht:confused:.

afentoe

Gebruiker
Ik vind hem geslaagd. Jammer dat de D6 niet meer leverbaar is, dat vond ik een erg fijne machine. Die zal dan in het buitenland wel weinig aftrek hebben gevonden, want hier zie je ze op bedrijventerreinen op elke straathoek wel eentje.

BENZine

Gebruiker
iDS zei:
De V90 is gewoon ruimer: onlangs nog met 5 volwassenen richting Alpen mee gereden, mét bagage voor een skivakantie. Zowel de been- als kofferruimte zijn toch een maatje groter.
In de V60 lijkt 4 personen toch een maximum voor een comfortabele rit..

Knap dat je dat nu al kunt stellen. Heb je de auto al gezien? Heb je er al in gezeten?

iDS zei:
Trouwens waar je V90 schrijft, zou je net zo goed A6, 5-serie, E-klasse,...kunnen invullen. Strikt gezien allemaal overbodig en toch worden ze verkocht:confused:.

Beslist niet mee eens, een 5-Serie of E-Klasse zijn juist precies groot genoeg terwijl een 3-Serie of C-Klasse (mij) te klein zijn. Een V60 lijkt echter stukken groter/ruimer te zijn dan een 3 of een C. En door de rechtere achterkant kon de bagageruimte in de V60 nog wel eens wat bruikbaarder zijn dan in de V90.

danielauto

Gebruiker
Prachtige auto!!

Maar er zit nu wel een giga-gat in hun lineup tussen de V40 en de V60. V40 is als gezinswagen gewoon te klein en onhandige achterklep, de nieuwe V60 wel serieus groter en duurder. Je mist eigenlijk de oude V50.

BENZine

Gebruiker
V70 was wellicht een betere benaming geweest.... maar de marketeers van Volvo zullen vast weloverwogen keuzes hebben gemaakt dus wie zijn wij?

Wulp

Gebruiker
Trouwens waar je V90 schrijft, zou je net zo goed A6, 5-serie, E-klasse,...kunnen invullen. Strikt gezien allemaal overbodig en toch worden ze verkocht

Zeker nooit achterin een A4, 3 Serie of C-klasse gezeten.. die zijn bewust wat kleiner zodat er ruimte is voor de E-segment auto's. Daarom zijn de meeste D-segment auto's van 'normale' merken juist wel groot, want van een 'normaal' merk koopt men geen E-segment auto

Barri

Moderator

danielauto zei:
Maar er zit nu wel een giga-gat in hun lineup tussen de V40 en de V60. V40 is als gezinswagen gewoon te klein en onhandige achterklep, de nieuwe V60 wel serieus groter en duurder. Je mist eigenlijk de oude V50.
Je hebt nu natuurlijk de XC40, maar ik zou er zeker voorstander van zijn als er weer een C-segment stationwagon komt van Volvo!

iDS

Gebruiker
Zoek de afmetingen van deze wagens eens op en je zal merken dat ze op dat vlak rechtstreekse concurrenten zijn (A4: 475 cm, C-klasse 470 cm).
Het commentaar van Bird Nerd is daarom net ook op de tandem V60/V90 van toepassing.
NB: die extra lengte komt ook de grootte van de bagageruimte ten goede die flink waarvan de capaciteit flink onder die van de concurrenten lag en nu net iets ruimer is, maar wel kleiner dan de V90.
Beide wagens hebben dus nog steeds hu bestaansreden.

Nico GTR

Gebruiker
BENZine zei:
V70 was wellicht een betere benaming geweest.... maar de marketeers van Volvo zullen vast weloverwogen keuzes hebben gemaakt dus wie zijn wij?

Nieuwe V40 zal er ook wel aankomen. Dat is nu de oudste auto in de line-up. Ik denk dat die ook iets groter gaat zijn dan de huidige.

Springbok

Gebruiker
Nico GTR zei:
BENZine zei:

Nieuwe V40 zal er ook wel aankomen. Dat is nu de oudste auto in de line-up. Ik denk dat die ook niets groter gaat zijn dan de huidige.

Ik denk juist wel iets ruimer im in de trend van de nieuwe A en 1 serie mee te gaan.

Nico GTR

Gebruiker
Springbok zei:
Nico GTR zei:
BENZine zei:

Nieuwe V40 zal er ook wel aankomen. Dat is nu de oudste auto in de line-up. Ik denk dat die ook niets groter gaat zijn dan de huidige.

Ik denk juist wel iets ruimer im in de trend van de nieuwe A en 1 serie mee te gaan.

Dat denk ik ook alleen een tikfout verhindert dat om echt uit de verf te komen.

BENZine

Gebruiker
Volvo-V60-2018-Alle-Infos-1200x800-22ef580f4214fbe9.jpg

"Das Raumangebot: üppig nach allen Seiten, vorn wie hinten. Die wenigen Millimeter, die dem V60 zum 18 Zentimeter längeren V90 fehlen, spüren höchstens Menschen über 1,85 Meter im Fond – wegen der geringeren Kopffreiheit."

Dat bedoel ik dus. En dat kun je van een 3, A4 of C dus niet zeggen t.o.v. een 5, A6 of E. Ik denk dat naast andere merken ook de V90 er een geduchte concurrent bij krijgt.

KadettRT

Gebruiker
Op de FP ook al genoemd, blijf het raar/jammer vinden dat Volvo afgestapt is van de 40/20/40 achterbank indeling. De oude V60 had het, de oude XC60 ook (nieuwe niet) V70 had het ook maar de nieuwe V90 weer niet.

De 'Premium' Duitse 3 hebben het, de niet zo Duits meer zijnde Opel heeft het ook (weliswaar als optie) voor de Astra en Insignia.

Verder vind ik het een imposante auto en als de vanaf prijs voor de T4 rond de 40k blijft een nette prijs. Zie je gelijk hoeveel meer je betaald voor een XC40 en 'minder' krijgt.

R W xxx

Gebruiker
BENZine zei:
Volvo-V60-2018-Alle-Infos-1200x800-22ef580f4214fbe9.jpg

"Das Raumangebot: üppig nach allen Seiten, vorn wie hinten. Die wenigen Millimeter, die dem V60 zum 18 Zentimeter längeren V90 fehlen, spüren höchstens Menschen über 1,85 Meter im Fond – wegen der geringeren Kopffreiheit."

Dat bedoel ik dus. En dat kun je van een 3, A4 of C dus niet zeggen t.o.v. een 5, A6 of E. Ik denk dat naast andere merken ook de V90 er een geduchte concurrent bij krijgt.

V70 koop je ook niet voor de ruimte op de achterbank, Volvodingetje blijkbaar. Ruim genoeg maar je verwacht meer. V60 doet wel vermoeden welke kant het met een nieuwe V40/V50 op kan gaan, wordt nog goed opletten straks ;)

KadettRT

Gebruiker
De Schaduw zei:
Waarom moeten die gastjes met die rode jasjes altijd zo nodig er zelf bij op de foto? Zwaar irritant. (n)

Ik vind het juist wel goed, interieur foto's kan je altijd wel genoeg vinden, maar perspectief wat betreft genoeg been en hoofdruimte is makkelijker zichtbaar met daadwerkelijk iemand op de stoel of bank ;) Zelfde als een interieur filmpje voor mij juist nutteloos overkomt zonder iemand in de auto. Je ziet dan de verhoudingen niet.

BENZine

Gebruiker
En de foto's worden wijds verspreid, dan is het alleen maar een stukje reclame met die Autobild-jasjes erop.

De Schaduw

Gebruiker
@KadettRT: Is an sich iets voor te zeggen ware het niet dat ik geen idee heb hoe groot die persoon is. In die zin zegt het dus niet zoveel.

@BENZine: Dat van die reclame begrijp. Maar daarom vind ik het nog wel irritant. :)

Barri

Moderator

Waarom hebben ze niet een paar knappe dames voor de foto in plaats van de redacteuren zelf? :cool:

Matthijs82

Gebruiker
Ik begin enorm fan te worden van Volvo.
Wat een mooie wagens brengen ze de laatste tijd uit zeg.
Nu de V40 nog en alles is mooi en strak.

rdam010

Gebruiker
Een schitterende auto. Dit gaat zeker een verkooptoppertje worden. Toch een puntje van kritiek dan.

Die lelijke naad over de volle breedte van de motorkap hadden ze van mij weg mogen laten. Zoals bij de bmw 5 serie, zal dit waarschijnlijk pas bij de volgende generatie gaan gebeuren. In het geval van volvo, mogen we dus nog 10 jaar wachten.o_O

iDS

Gebruiker
De Schaduw zei:
Waarom moeten die gastjes met die rode jasjes altijd zo nodig er zelf bij op de foto? Zwaar irritant. (n)

De enige manier dat ze ooit zelf in beeld komen. In een modemagazine ga je die gasten niet tegenkomen :) (het lijkt inderdaad een boer die van zijn akker komt).

Fransosowitz

Gebruiker
Dat ziet er op de foto’s mooi uit! Veel meer in balans dan de V90 waarvan ik de achterkant lelijk vind.
Strak vanaf de zijkant gezien doet de achterkant mij sterk denken aan de V50.

Bij de introductie van de eerste V60 was ik geinteresseerd, maar viel de auto al snel af door de zeer beperkte ruimte achterin en in het kofferbak. De nieuwe V60 lijkt dat goed te maken. Deze V60 wil ik tzt wel eens in het echt bekijken.

Foie Gras

Gebruiker
Prachtige auto, meer 'oude V70' dan de V90 is. De meer rechtopstaande achterruit, heupen en pijlen in de koplampen maken hem net wat strakker dan de V90 ook. Geweldig!

straatos

Gebruiker
Mooi. Gaat gegadigden wegtrekken bij Audi (A4) en BMW (3 serie). kHad alleen de achterlichten niet in de kofferklep meegenomen.

Majortom

Gebruiker
Voor mij op dit moment de nr1 kandidaat om mijn huidige V60 te vervangen.....Die heb ik indertijd gekozen vanwege de bijtelling, maar dat is natuurlijk inmiddels voorbij. De nieuwe vormtaal van Volvo spreekt mij erg aan en vooral de service van de dealer en de kwaliteit die ik de afgelopen jaren heb mogen ervaren hebben er bij mij voor gezorgd, dat ik eigenlijk niet meer echt verder kijk, zolang ik de modellen mooi vind.
Dat is nogal opvallend omdat ik vijfentwintig jaar lang geen enkele vorm van "autotrouw" bij mezelf heb kunnen ontdekken....niet voor merken en ook niet voor landen van herkomst...Op een of andere manier ben ik me bij Volvo blijkbaar onbewust gaan thuis voelen.
Wellicht hebben tussentijdse slechte ervaringen bij een zelfbenoemd premium merk dat gevoel alleen maar versterkt, toen ik bij een wisseling van baan een auto uit de poule toegewezen kreeg......

Als opvolger van de V60 zat ik in eerste instantie te denken aan een S90/V90, omdat ik de huidige V60 toch aan de krappe kant vond.
Maar gezien de toegenomen maatvoering en het prachtige uiterlijk (wel nog naar de preview in Beesd binnenkort)om hem ook in het echt te zien....) denk ik dat een full options V60 voor mij de betere keuze is dan een kalere V90...

Bovenaan