Volvo V40 T4 Exclusive-Line (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 T4 Exclusive-Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
UITRUSTING
Lekker dikke auto, niet alleen om te zien maar ook qua uitrusting. De vorige eigenaar heeft flink bijbetaald en alle opties gekozen. Ik ben vooral onder de indruk van de climate control: nog niet eerder gezien dat de luchtstroomkeuze automatisch geregeld werd. Afhankelijk van de buitentemperatuur en het tijdstip krijg je langs de ramen lucht van een andere temperatuur als uit het midden. In het begin zat ik wat aan te rommelen met de luchtsnelheid, temperatuur en luchtstroomkeuze om het lekker behaaglijk te krijgen en ik bleef maar draaien aan die knoppen. Sinds ik alles op auto heb staan kom ik nergens meer aan: die auto weet veel beter hoe het moet!
Verder een mooie boardcomputer, dubbele koplampen (H7) met wis-was, elektrische ramen en spiegels, fraaie 16’ BBS wielen en prachtige velourse bekleding (zelfs in de kofferruimte!!!). De cruisecontrol is een beetje traag van begrip, maar gelukkig reageert hij wel snel op het commando ’UIT’...
Erg lekkere stoelen, die goed verstelbaar zijn. Ik ben wat minder enthousiast over de gammele bedieningshendel van de hoogte verstelling voor de voor- en achterzijde van de stoel, maar het zachte halfleder en de stoelverwarming verzachten de pijn behoorlijk!!!
MOTOR
Ontzettend gecultiveerde motor. In de 2e versnelling stationair een heuvel oprollen in de file is geen enkel probleem. Zelfs bij plotseling gas geven en loslaten slaat hij niet af. In 5 loopt hij ook gewoon heel gemoedelijk stationair rollend door.
Doordat de turbo pas vanaf zo’n 2500 toeren flink gaat mee blazen is de auto ook heel rustig te rijden. Zeker omdat de versnellingsbak een flinke eindoverbrenging heeft kun je nette snelheden halen zonder de toerenteller voorbij de 3 te laten komen: 2500 rpm @ 80 km/h in 4 en 2700 rpm @ 120 km/h in 5.
Tussen de 3000 en de 4000 toeren voelt de motor op z’n lekkerst aan. (Da’s dus tussen de 130 en de 170 km/h in z’n 5) Veel kracht en een mooi donker brommetje ver op de achtergrond. Boven de 4000 is het mooie brommetje een beetje verdwenen en klinkt het alsof de motor het niet meer naar z’n zin heeft, terwijl hij moeiteloos nog doortrekt tot 6500 toeren... Persoonlijk vind ik die zachtjes kreunende wastegate ook niet zo stoer klinken als zo’n opzwepende dumbvalve ’KSSSS!!!’.
Het maakt echter allemaal niet uit, want bij dit blok draait het allemaal om dat ontstellende koppel dat tussen de 2500 en 4000 toeren voorhanden is. Wat een gemak en rust waarmee deze auto blijft versnellen. Zelfs boven de 200 km/h hoef je maar het pedaal op de bodem te drukken en hij begint weer moeiteloos en stevig te versnellen.
Volgens de boardcomputer rijdt hij 1:12,5 bij 120 km/h, maar probeer je maar eens in te houden!!! Ik ben met 9,5 km per liter ’Ultimate’ voor lekker vlot woon-werkverkeer wel tevreden. Volgas roept de comp. trouwens 25,5 km/l, gelukkig maar dat je het pedaal met 6,5 kg/pk niet zo lang op de bodem hoeft te houden om de gewenste snelheid te behalen!
ONDERSTEL
Het veercomfort is afgestemd op lange ritten en is prettig comfortabel. De knetterharde demping maakt aan dat comfort af en toe vrij lomp een einde als je een dwarsrichel passeert. Verkeersdrempels afrijden is een drama, je kunt nooit zacht genoeg gaan om te voorkomen dat je achterkant met een harde klap weer terug op de weg beland. Lijkt mij het gevolg van die zachte vering en harde demping: de auto veert volledig in tot op de eindaanslag en staat dan onmiddellijk weer stil. Ik ga binnenkort wat stuggere veren proberen achterin.
De besturing is direct en niet te licht, maar voelt een beetje ongecontroleerd aan. In snelle bochten voel je het gewicht van de auto plotseling komen en wiebelt de koets wat te veel bij kleine stuurcorrecties of oneffenheden in de weg. Je zou verwachten dat de auto door zo’n onderstel alle kanten op zou glijden als je een beetje gas gaf, maar de grip is best goed!!! Bij 3000 toeren moet je een beetje oppassen voor de plotseling wakker schrikkende turbo en je moet niet met 4000 toeren proberen plankgas driekwart om een minirotonde te gaan, maar als je het pedaal niet als een aan/uit schakelaar gebruikt is die motor prima beheersbaar.
REMMEN
De remmen zijn zeer goed doseerbaar, maar vragen wel een stevige pedaaldruk als het echt nodig is. Het gaat allemaal heel beheerst en gelijkmatig, waardoor de vertraging wat lijkt tegen te vallen, maar hij is er wel degelijk!!! Je kan met 180 de uitvoegstrook van de binnenbocht van een klaverblad op rijden en dan hoef je nog niet eens meteen in de ankers... Het ABS heb ik trouwens nog nooit voelen ingrijpen.
CONCLUSIE
Een luxe reiswagen die je heel ontspannen en veilig, met idioot hoge snelheden, vervoert zonder daar ook maar iets van te laten merken.
PROBLEMEN
Toen ik de auto kocht:
- Lichte olielekkage langs carterpakking (was de niet-volvo-garage waar ik hem kocht niet eens opgevallen bij de oliewissel...) --> Pakking vervangen.
- Richtingaanwijzer kwam niet goed vanzelf terug in de 0-stand en bleek versleten te zijn. (vreemd dat zoiets kapot gaat) --> Complete unit inclusief cruisecontrol vervangen.
- Wild naar links trekkende auto bij voluit accelereren terwijl hij bij gas los meteen weer rechtdoor reed. --> Op 4 punten uitgelijnd.
Alle problemen onder garantie verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.