Volvo V40 1.8 Luxury-Line (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.8 Luxury-Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 247.900 km |
KM-stand laatst | 256.000 km |
De eerste KM's
- 248.150 km
Aangezien ik ga samenwonen was mijn Clio ineens te klein geworden. Daarnaast mankeerde er het een en ander aan wat eigenlijk niet meer de moeite waard was om te repareren. Dus op zoek naar wat anders.
Een wat ruimere hatchback zoals een Megané of een Xsara leek me wel wat, maar al heel snel kwam ik er wel achter dat een station misschien ook niet zo'n gek idee is.
Na een Fiat Marea Weekend en een Fiat Palio te hebben bekeken kwam ik op Marktplaats deze Volvo tegen met 13 maanden APK. Voor de grap een bod geplaatst en ik kon de wagen komen ophalen....ver beneden mijn gestelde budget van 800 euro!
Het betreft een Volvo V40 uit 1996 met 250k op de klok. Niet het allermooiste exemplaar. Zo zit er een deukje in, is de lak wat dof, mist er een stukje voorspoiler en moeten er nog wieldoppen op. Na het wassen trof ik nog een beetje roest rond de achterruit aan. Niks schokkends dus. Het interieur is nog wel redelijk netjes, alleen een klein gaatje in de zitting van de bestuurderstoel en de toplaag op sommige knopjes en grepen is lelijk geworden...wat vaker voorkomt bij dit type.
Natuurlijk mankeren er wel een paar dingen aan. De richtingaanwijzer en de lichtschakelaar werken niet 100%, zullen er wat rubbers in het onderstel vervangen moeten worden en heb ik nieuwe busjes nodig in het schakelmechnisme. Een grote beurt zou ook geen kwaad kunnen. Allemaal zaken die ik lekker zelf kan uitvoeren.
Maar luxe is hij wel. Een goed werkende Airco, Cruise-Control, stoelverwarming, velourse bekleding, leeslampjes voor en achter, armsteunen voor en achter, enz. Veilig moet hij ook zijn met ABS, bestuurdersairbag, sidebags, gordelspanners, SIPS, speciale hoofdsteunen en een irritant geluidje + lampje als je de gordel niet om doet.
Jammer alleen dat de vorige eigenaar de radio er nogal amateuristisch ingebouwd heeft en de stekkers verknipt heeft. Ook jammer dat de speakers uit de voorportieren gehaald waren. In het dashboard zitten nog wel de orginele Volvo tweeters en in de D-stijl een setje JBL's.
Ik zal hier regelmatig wat update's gaan geven over mijn Volvo.
Wat tegenslagen
- 249.241 km
Zaterdagochtend. De Volvo volgeladen met rommel die al ruim een week in de tuin had gelegen om af te voeren naar de stort. Snel eruit die zooi dacht ik nog en dan de auto snel stofzuigen. Dat liep iets anders.
Ik rij weg. Ineens springt er een oranje/groen lampje aan. Beter bekend als het emmissielampje. Oh? Wat is dat nou? Maar die vieze zooi moest weg...dat had mijn prioriteit. Ik ben de straat nog niet uit....en bam...de motor leek wel in noodloop te springen. Al hakkelend weer snel naar huis gereden.
Volgens een vriend kon dit maar één ding betekenen....de bobine. Dus...van een sloper twee goedwerkende bobine's getrokken. Daarmee leek het probleem wat minder zijn geworden. Zodoende kon ik na een paar dagen!!! die vieze zooi eindelijk wegbrengen.
Maar het probleem bleef. Zolang ik niet meer als 2500 tpm maakte kon ik nog een beetje met de auto rijden...en alleen als het echt nodig was. Mijn geluk was dat ik via familie een WW kaart kon lenen. En dat ik nou ook toevallig een Wegenwachter tegen kom die Volvo-gek is en de juiste diagnoseapparatuur bij zich had. Daaruit bleek dat de gasklepsensor stuk was. Ook weer van een sloper een gasklephuis met sensor gehaald...ingebouwd en......het zaakje reed weer.
Maar er zitten nog flink wat zaken aan te komen zoals een grote beurt, voorbanden, uitlaat begint te ronken en wat van die kleine dingen zoals de schakelstangrubbers en een rubbertje ergens in de ophanging. Ik ben wel van plan om het allemaal te fixen. Maar op zijn tijd. Sinds maart heb ik er iets meer dan 2000 km mee gereden. Dus...erg veel haast heb ik er niet mee. De meeste KM's maken we in de Fiat Punto van mijn vriendin....die loopt een heel stuk zuiniger en is heel wat betrouwbaarder.
Flink wat geld ertegenaan gegooid.
- 252.000 km
Inmiddels zitten we al over de 250k heen. Toen was er een brom in de uitlaat die steeds erger werd. De oorzaak, een verrotte koppeling tussen de midden en einddemper. Beide moesten dus vervangen worden. Dat heb ik maar bij de Kwikfit laten doen.
De voorbanden waren ook al aardig op die heb ik vervangen door Meteor-banden, waar ik nog best tevreden over ben. Meteen ook de Volvo laten uitlijnen.
Toen kwam de gordel. Tijdens het rijden trok hij ineens strak. Toen ik hem los maakte rolde hij niet meer op. Op de sloop maar een andere gehaald. Alleen....dat stekkertje van de gordelspanner heb ik iets te snel na het loskoppelen van de accu losgetrokken. Zodoende blijft het SRS lampje nu branden.
Vorige week bracht ik de auto voor een kleine beurt. Ik vroeg hem meteen even te kijken naar de trillende remmen en het Lambda-lampje wat af en toe ging branden. De trillende remmen bleek helaas iets anders te zijn....alle 4 de schijven waren behoorlijk dun en de blokken, met name achter, waren vrijwel versleten. Het brandende Lambda-lampje kwam door de Lambda-sensor...die gebroken was. Die zit wat onhandig langs het subframe...die ooit eens een tik heeft gehad. Kortom....dik 500 euro laten rijdt de Volvo een stuk veiliger en schoner. Alleen nog langs de dealer om de SRS storing eruit te laten halen.
De Volvo heb ik in maart voor 575 euro gekocht. Inmiddels heb ik al ruim 1400 euro onkosten gehad.
Wat moet er nog gebeuren?
-Deuk uit het achterscherm laten halen
-Poetsen
-Roest op de achterklep wegwerken
-Onderstel laten nakijken vanwege het rammelen op slecht wegdek
-Rechter achterruit werkt niet meer (elektrisch probleem)
-Zijmarkeringslichtje rechts achter brand niet.
En vast nog wat andere zaken die me even niet te binnen schieten.
Door de APK
- 256.000 km
2 Weken geleden was het zover...de keuring. Ik heb hem een kleine 2 maanden eerder laten keuren dan nodig (de vervaldatum was pas half april), zodoende kon ik mezelf al voorbereiden op mogelijke hoge kosten. Dat viel me erg mee.
Mistachterlicht en een sidemarker waren defect, koplamphoogteverstelling links deed niks meer, een ledje in het 3e remlicht was stuk en een fuseekogeltje had te veel speling. Het mistachterlicht bleek een geoxideerd kontaktje te zijn, de sidemarker is provisorisch gefixt, het motortje voor de koplamphoogteverstelling had ik nog liggen in een oude koplamp die ik vorig jaar verwisseld heb en het ledje...gewoon het complete 3e remlicht eruit gehaald. De kogel was het duurste om te laten maken. In totaal was ik 170 euro kwijt.
Ondertussen heb ik even de balans opgemaakt van de kosten van een jaar Volvo rijden. Afgezien de aanschaf, de vaste lasten en de benzine kwam ik uit op een bedrag van ruim 1600 euro. Tja...er zat behoorlijk wat achterstallig onderhoud aan toen ik hem kocht. En uiteraard ging ook de accu in december stuk.
Erg veel rij ik niet met de Volvo. Voor de langere afstanden zoals vakantie's gebruiken we de Mitsubishi Colt CZ5 van mijn vriendin. Maar ik probeer hem wel wat vaker te gebruiken. Al zijn het vaak maar korte tripjes. Toch gezien de kosten die ik er al aan gehad heb ben ik niet van plan om op korte termijn de Volvo eruit te doen. Al weet ik dat er misschien wel weer een dure reparatie aan zit te komen....de oliekeering achter de koppeling is een beetje aan het lekken. Ook het SRS-lampje brandt nog steeds...wat daar de oorzaak van is weet ik niet. Wel de 2 punten die genoemd zijn op het keuringsrapport.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.