Volvo V40 1.8 Exclusive-Line (1999)

autoreview

Volvo V40 1.8 Exclusive-Line (1999)

Signalement

UitvoeringV40 1.8 Exclusive-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf198.000 km
KM-stand laatst218.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De perfecte daily

  • 217.000 km

Waarom een V40?
Een goede vraag, het model kon me altijd wel bekoren. Mijn eerste auto toen ik 18 werd was een 9 jaar oude 440 1.8i met maagdelijke km-stand van 70K km. Waar ik veel goede herinneringen aan heb. Mijn broer was inmiddels aan z'n 2e V40 toe en ook hij was lyrisch over de V40 als daily driver. Allebei hebben we een BMW als hobby auto voor het mooie weer, en voor het dagelijks verkeer willen we een betrouwbare auto met veel comfort.
En als Master studenten met een bijbaan is het ook belangrijk dat het niet al te gek wordt.

Zoektocht:
Ik vond het grappig om een identieke Volvo als m'n broer te kopen. En dat is gelukt! Op de trekhaak, velgen en armsteun na. De eisen waren airco, cruise control, hout-inleg, koplampwissers en (half)leder interieur.
Ik vond al snel een keurig, dealer onderhouden exemplaar bij SAAB liefhebbers nota bene! (Zie vorige auto).

V40 onderhoud:
Sinds ik de auto heb, waren er een paar kleine dingen die buiten het reguliere onderhoud vielen, om precies te zijn 1 nieuwe draagarm, en een spanrol van de multiriem. Geen wereldschokkende zaken.
Onderhoud is overigens makkelijk zelf te doen. Mijn broertje heeft zoals gezegd identieke Volvo's gehad en ook hij heeft al zo'n 75K vrijwel probleemloze kilometers met zijn V40's gereden.

Het V40 rijden:
Het rijdt toch wel anders dan mijn BMW Z3, maar dat is ook appels met peren vergelijken. Het nadruk ligt op comfort, en met de cruise control en de formidabele stoelen zijn lange afstanden een waar genot. Overstuur als je het opzoekt, maar vooral voorspelbaar weggedrag. Het verbruik is acceptabel, zo rond de 1:12 bij normale rijstijl en gemixt verkeer. 1:15 is op lange afstand zeker mogelijk.

Het imago:
Volgens de Volvo fans geen echte Volvo. Dat zal mij een worst zijn, ik ben trots om in een vaderlands product rond te rijden. Het design is ook vrij tijdloos, ik krijg regelmatig verbaasde gezichten als ik vertel hou oud de V40 is.
Het is ook geen hippe wagen voor iemand van 26, maar daar heb ik wederom maling aan, dat compenseer ik een beetje met de Z3! Het rijdt heerlijk, alle opties zitten er op, en je kan nog eens wat verslepen als dat moet! Daarnaast heeft een Volvo echt een betere uitstraling dan een vergelijkbare Audi of BMW van die leeftijd (Trust me). De ideale daily driver wat mij betreft!

Kortom, zoek je een betrouwbare all-rounder, goed imago en tijdloos design, dan kan ik een V40 echt aanraden!

Uitleg waardering

  • 217.000 km

Wat gebruik je eigenlijk als maatstaf voor de waardering? De concurrentie van toen of de auto's van nu?

Het comfort is gewoon goed, zoals eerder beschreven, 4 sterren voornamelijk door de stoelen en cruise control. Geen 5 omdat ik hem op de snelweg iets wat rumoerig vind.

Prestaties, met 116pk is het geen snelheidswonder, maar je komt lekker vlot mee in het verkeer. Het is een auto die je echt alleen in de lage toeren rijdt, daar is hij best soepel en rustig. Boven de 4000 toeren vind ik hem rumoerig worden (boven de 140), maar als je 130 rijdt is dat prima te doen. Het is wel rumoeriger als de SAAB 9-3 (1999) die ik heb gehad in het verleden, maar deze auto had 200pk en een andere bak-ratio. Vandaar score voldoende op prestaties.

Betrouwbaarheid is gebaseerd op mijn ervaring, het zit allemaal nog degelijk in elkaar, er zit nergens roest, en er zijn geen vervelende rammels of kraken in het onderstel, solide noemt men dat.
Kosten, tja hij is niet super zuinig, en de wegenbelasting is niet goedkoop, maar daar heb je dan ook wat voor terug. De beperkte onderhoudskosten zijn weer een plus! Vandaar gewoon een keurig e voldoende.

Als ik de V40 vergelijk met mijn eerste auto (9 jaar geleden) de '95 440 1.8i, is de V40 echt lichtjaren vooruit qua design en rijcomfort. Ga ik het vergelijken met een nieuwere auto dan merk je dat hij van het vorige millennium komt.
Desalniettemin is het een prima auto, en het aanbevelen waard!

APK

  • 218.000 km

Even een korte update, de jaarlijkse APK heeft plaats gevonden!
Geen schokkende dingen eigenlijk, remschijven achter waren op en moesten vervangen worden. Daarnaast kleine beurt laten uitvoeren, en de schakelbussen laten vervangen. Dat laatste was niet noodzakelijk, maar de pook ging steeds van minder soepel in de 1 of 3, en terug naar 2, komt vaker voor bij dit type V40. Het is gewoon slijtage, en het is een kleine moeite om ze te vervangen.
We kunnen er weer een jaar tegen aan!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.