Volvo V40 1.8 Europa (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V40 1.8 Europa |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 207.000 km |
ERVARINGEN
- 190.000 km
Mooi tijdloos model, komt ook nu naar mijn mening nog niet over als een oude bak. Comfortabel en eenmaal op snelheid een zeer prettige reisauto. Vermogen aan de lichte kant, je moet echt flink doorhalen (3000 rpm+) voordat hij een beetje vlot wil worden. Het verbruik is fors, maximaal 1 op 12. Olie gebruikt hij ook graag en veel. Kan dus omschreven worden als een dorstig type.
Uitrusting is prima, maar de kwaliteit van toetsen, knoppen (dashboard en elec. raambediening) is niet van Volvo niveau. De knoppen gaan zeer snel rafelen, alsof er een laagje plakband overheen zit geplakt (erg lelijk en ontsierend).
Behalve ondergenoemde probleempjes krijgt de auto elk jaar een beurtje en doet hij het probleemloos, geen kraakjes of rammeltjes, keurig voor een 11 jaar oude auto!
Minpunt is wat mij betreft wel de versnellingsbak. De olie is al 2 maal vervangen, maar het blijft lastig op- en terugschakelen naar de 2e versnelling.
PROBLEMEN
- 190.000 km
Katalysator: Na 2 jaar begon auto steeds rauwer te klinken, dit bleek de katalysator te zijn. Geen Apk afkeur, maar wel een zeer storend geluid. Laten vervangen.
Auto liep op een gegeven moment niet of op 2 cilinders. Bleek een aarde probleem te zijn wat vaker voorkomt. Er is een extra aarde aangebracht en het probleem is niet meer voorgekomen.
Lampjes (oranje) aan zijkant gaan regelmatig kapot en zijn erg lastig te vervangen.
Update 16-11-2008:
Bij laatste Apk is uitlaat vervangen. Vorig jaar al de kat laten vervangen, maar de auto klonk bleef rauw klinken. Geluid is helaas nog steeds niet weg, vooral bij koude motor. Waarschijnlijk zit er een scheur in het spruitstuk (schijnt een typische V40 kwaal te zijn). Verder zijn de haken waaraan het rolgordijn vastgezet wordt afgebroken (schijnt ook een typische V40 kwaal te zijn)
Tussenstand
- 207.000 km
Auto is regelmatig vochtig van binnen (beslagen ramen en vochtig in kofferruimte). Lek gevonden bij 3e remlicht.
Bij laatste 2 apk keuringen alleen beurten hoeven laten uitvoeren en remblokken laten vervangen. De auto blijft enorm betrouwbaar en onderhoudsvrij.
Einde van de auto
- 207.000 km
Hoe snel kan een situatie veranderen, 5 dagen na mijn conclusie dat de auto nooit iets heeft:
Vandaag tijdens een autorit op de Duitse autobahn opeens vermogensverlies. Auto kwam met moeite nog tot 100kmh en liep zeer onregelmatig. Op parkeerplaats ADAC laten komen. Conclusie: Olie op bougie, geen compressie meer op 1 cilinder. Auto is afgesleept naar garage voor verder onderzoek, maar prognose is dat het einde oefening is voor de dame vanwege verbrande kleppen. Revisie of ruilmotor lijken me beide geen zinnige opties tov van huidige waarde van de auto.
Heb intussen een opvolger gekocht: BMW 318i touring executive. Was tijdens de proefrit meteen verkocht. Zal na de eerste km's een nieuwe review plaatsen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.