Volvo V40 1.8 Europa (1997)

autoreview

Volvo V40

Signalement

UitvoeringV40 1.8 Europa
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst207.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 190.000 km

Mooi tijdloos model, komt ook nu naar mijn mening nog niet over als een oude bak. Comfortabel en eenmaal op snelheid een zeer prettige reisauto. Vermogen aan de lichte kant, je moet echt flink doorhalen (3000 rpm+) voordat hij een beetje vlot wil worden. Het verbruik is fors, maximaal 1 op 12. Olie gebruikt hij ook graag en veel. Kan dus omschreven worden als een dorstig type.
Uitrusting is prima, maar de kwaliteit van toetsen, knoppen (dashboard en elec. raambediening) is niet van Volvo niveau. De knoppen gaan zeer snel rafelen, alsof er een laagje plakband overheen zit geplakt (erg lelijk en ontsierend).
Behalve ondergenoemde probleempjes krijgt de auto elk jaar een beurtje en doet hij het probleemloos, geen kraakjes of rammeltjes, keurig voor een 11 jaar oude auto!
Minpunt is wat mij betreft wel de versnellingsbak. De olie is al 2 maal vervangen, maar het blijft lastig op- en terugschakelen naar de 2e versnelling.

PROBLEMEN

  • 190.000 km

Katalysator: Na 2 jaar begon auto steeds rauwer te klinken, dit bleek de katalysator te zijn. Geen Apk afkeur, maar wel een zeer storend geluid. Laten vervangen.
Auto liep op een gegeven moment niet of op 2 cilinders. Bleek een aarde probleem te zijn wat vaker voorkomt. Er is een extra aarde aangebracht en het probleem is niet meer voorgekomen.
Lampjes (oranje) aan zijkant gaan regelmatig kapot en zijn erg lastig te vervangen.

Update 16-11-2008:
Bij laatste Apk is uitlaat vervangen. Vorig jaar al de kat laten vervangen, maar de auto klonk bleef rauw klinken. Geluid is helaas nog steeds niet weg, vooral bij koude motor. Waarschijnlijk zit er een scheur in het spruitstuk (schijnt een typische V40 kwaal te zijn). Verder zijn de haken waaraan het rolgordijn vastgezet wordt afgebroken (schijnt ook een typische V40 kwaal te zijn)

Tussenstand

  • 207.000 km

Auto is regelmatig vochtig van binnen (beslagen ramen en vochtig in kofferruimte). Lek gevonden bij 3e remlicht.
Bij laatste 2 apk keuringen alleen beurten hoeven laten uitvoeren en remblokken laten vervangen. De auto blijft enorm betrouwbaar en onderhoudsvrij.

Einde van de auto

  • 207.000 km

Hoe snel kan een situatie veranderen, 5 dagen na mijn conclusie dat de auto nooit iets heeft:
Vandaag tijdens een autorit op de Duitse autobahn opeens vermogensverlies. Auto kwam met moeite nog tot 100kmh en liep zeer onregelmatig. Op parkeerplaats ADAC laten komen. Conclusie: Olie op bougie, geen compressie meer op 1 cilinder. Auto is afgesleept naar garage voor verder onderzoek, maar prognose is dat het einde oefening is voor de dame vanwege verbrande kleppen. Revisie of ruilmotor lijken me beide geen zinnige opties tov van huidige waarde van de auto.

Heb intussen een opvolger gekocht: BMW 318i touring executive. Was tijdens de proefrit meteen verkocht. Zal na de eerste km's een nieuwe review plaatsen

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.