Volvo S90 3.0 132kW Limited Edition (1998)

autoreview

Volvo S90

Signalement

UitvoeringS90 3.0 (132kW) Limited Edition
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf207.000 km
KM-stand laatst284.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goede keuze

  • 225.000 km

Omdat ik dit jaar mijn lease auto (VW Passat) a.g.v. verlies van werk moest inleveren ben ik eind 2013 op zoek gegaan naar een waardige vervanger. Een vriend die met een Volvo V90 rijdt kwam een S90 op het spoor bij een handelaar.
Op voorwaarde van een keuring heb ik deze auto gekocht. Voor de keuring en tegelijkertijd een beurt aangeklopt bij de Wilhelmina garage in Bussum. Een echte Volvo specialist.
Na aankoop heb ik wat cosmetische verbeteringen laten aanbrengen; hier en daar wat spuitwerk.
Ik heb er inmiddels bijna 20.000 km mee gereden en heb nog geen moment spijt gehad van deze aankoop. De auto heeft me nog geen moment in de steek gelaten, hij rijdt erg rustgevend en heeft veel comfort. Geheel lederen bekleding, automaat, stoelverwarming, airco etc. etc. Het verbruik is redelijk, ongeveer
1 : 9,5. Gelukkig heeft deze auto een tankinhoud van 80 liter, dus je staat niet te vaak aan de pomp. Wel overweeg ik om een LPG installatie te laten inbouwen. ik rijd toch wat meer kilometers dan vooraf ingeschat.
Ook deze S90 heeft een voor dit type bekend productiefoutje.De bekleding van de deurpanelen is a.g.v. warmte nogal gekreukeld. Dat zou ik graag eens laten herstellen, maar ik ben tot op heden nog geen betaalbare oplossing tegengekomen.
Ik hoor graag of er iemand is die dit weet.

Nog steeds dik tevreden!

  • 245.000 km

Inmiddels heb ik vanaf de aankoopdatum bijna 40.000 km met de S90 gereden. De auto blijft een heerlijke reiswagen. De 6 cilinders doen in alle rust hun werk, de automaat functioneert nog steeds uitstekend en nog geen spatje roest te ontdekken. Vooral op langere afstanden is het een top-car! De auto is nu bijna 20 jaar oud, maar is destijds overvloedig opgetuigd met assecoires dus over gemak en comfort heb ik niets te klagen. Het enige dat ik mis is centrale deurvergrendeling met afstandsbediening.
De onderhoudskosten blijven erg meevallen. Af en toe een beurtje in combinatie met de APK keuring. Afgelopen zomer de airco laten bijvullen en onlangs de handrem laten repareren. Verbruik op winterband(jes) is ca. 1:9. Ik moet bijna wekelijks wat lucht aan de banden moet toevoegen ( corrosie aan de velgen?). Op zomerbanden zal het verbruik wel weer naar 1:10 gaan. Als auto fan kijk ik regelmatig op www.autoweek.nl/occasions om naar iets anders/leuks te zoeken zoals een MB E klasse of een Audi A6, maar steeds besluit ik weer om toch maar weer te blijven doorrijden met de Zweed. De afschrijving ( of bijschrijving?) is nihil, de onderhoudskosten vallen me erg mee, maar bovenal rijdt mijn S90 nog steeds uitstekend.

Still going strong

  • 251.000 km

Inmiddels de 250.000 km gepasseerd en nog steeds bijna probleemloos. De ventilator/airco werkt niet geheel naar behoren. Bij de maximale ventilator stand en maximale koeling hoor je de ventilator motor wel hard werken, maar uit de uitstroom roosters komt nauwelijks (gekoelde) lucht. Binnenkort gaat hij naar de garage die dit probleempje gaat oplossen. Verder valt het minimale olieverbruik op. Op zomerbanden en bij een rustige rit (max. 120 km.p.u.) door Duitsland was het verbruik 1 : 10. Alleszins redelijk voor zo'n zware 6 cylinder. Ik rijd hier voorlopig lekker in door.

Still going strong

  • 257.000 km

Inmiddels 50.000 km met deze stoere Zweed gereden. Het blijft een genoegen om met deze auto te rijden. De onderhoudskosten blijven zeer acceptabel. Het afgelopen jaar ca. € 700,00 uitgegeven dankzij onze buurtgarage (Garage Pluim in Arnhem). Deze winter de winterbanden maar eens laten staan. Verbruik blijft daardoor redelijk (ca. 1 : 10).

Tijd voor een update

  • 281.000 km

Inmiddels zo'n 75.000 km met deze stoere Zweed gereden.
De problemen met de deurbekleding laten oplossen door een bedrijfje uit Didam. Zag er in eerste instantie netjes uit, maar de bloedhitte van de afgelopen tijd heeft er helaas voor gezorgd dat het houten paneeltje aan de bestuurderszijde weer begint los te laten.
Vorig jaar, kort voor onze vakantie naar Frankrijk begaf de airco het. Bijvullen was al gedaan, dus het probleem lag elders. Onze lokale garage durfde zich hier niet aan te wagen, dus naar een Volvo specialist in Elst gegaan. Iets met slangen of zo... vervangende onderdelen waren slechts een paar tientjes maar het gehele dashboard moest worden uitgebouwd. Flinke rekening, ruim € 800,00! Maar niet zeuren, dit is de eerste echte tegenvaller in bijna 5 jaar.
Bij 275.000 kleine beurt en vloeistoffen vervangen.
Bij 281.000 km bleek er 2 liter olie te moeten worden bijgevuld, terwijl het olieverbruik tot dan toe nihil was.
Géén lekkage, geen zware rook uit de uitlaat, dus?

Ik vermoed dat bij de kleine beurt er gewoon te weinig olie is vervangen. Ik ga vanaf nu regelmatig peilen.
Het valt me de laatste tijd wel op, dat ook na een relatief korte rit de onderkant van de auto erg veel warmte afgeeft. Ook de ventilator blijft dan nog een tijdje blazen. Heeft iemand een idee hoe dat komt.
Ook de airco hapert weer af en toe.

Verder nog steeds een fijne auto, die me nog nooit heeft laten stilstaan.
Verbruik blijft 1:10. Alhoewel ik dat in het begin best fors vond, lijkt het me nu redelijk voor een zware 6 cilinder.

Helaas

  • 284.000 km

Auto naar de garage voor een APK + beurt.
Dat viel dus flink tegen. Remblokken/schijven, uitlaat, hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging etc. etc. Dat gaan we dus niet meer investeren in een 20 jaar oude auto. Omdat er i.v.m. een as. verhuizing snel iets nieuws moest komen een 12 jaar oude Citroën Xara Picasso gekocht.
Een mooie rooie met 122.000 km ervaring.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.