Volvo S40 2.0 T (2003)

autoreview

Volvo S40 2.0 T (2003)

Signalement

UitvoeringS40 2.0 T
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf159.000 km
KM-stand laatst195.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vele kilometers, weinig zorgen

  • 195.000 km

EEN STUKJE GESCHIEDENIS
Voor de Volvo S40 reed ik tot tweemaal toe een Honda Civic. Met beide auto's reed ik in krap 7-8 maanden ongeveer 30.000km. Reden te meer om na mijn laatste Honda Civic een comfortabelere auto te zoeken die iets meer luxe biedt voor de lange ritten. Gezien de kilometers die ik maak lijkt het verstandig om voor een diesel auto te gaan zoeken, ware het niet dat ik absoluut geen fan ben van diesel én de kilometers die ik maak vrijwel uitsluitend uit plezierkilometers bestaan. Zowel naar mijn werk als naar mijn school ga ik met het OV.

Bij luxe denk ik aan Europees en bij Europees denk ik aan het merk Volvo. Één van de eerste Volvo's die ik had gezien toen ik nog klein was, was de Panama gele 850R en mede daarom heb ik het merk nooit geassocieerd met de term 'langzaam'.
Na enkele proefritjes in de gewone 2.0 en de 2.0T werd al snel duidelijk dat de 2.0T de motor moest zijn in de Volvo. Na lang zoeken (ruim 6 maanden) heb ik mijn huidige Volvo gevonden in het Friese Drachten. Één proefrit en ik wist dat dit de winnaar(es) was. De auto werd afgeleverd met o.a. een servicebeurt aan de airconditioning en een grote beurt.

ONDERHOUD EN KOSTEN
Nu, 2 jaar en een kleine 35.000km verder is er nog altijd niks op aan te merken. Het onderhoud dat ik heb gehad is enkel een kleine beurt bij de lokale Volvo dealer, hierbij is wel een remleiding vervangen. De kosten daarvan waren: €300,-

Vlak na aanschaf heb ik de terugslagkleppen vervangen. Dit op aanraden van het Volvo forum. De kosten hiervoor waren: €60,-

Bij de APK bleek dat het lichtbeeld niet helemaal goed was. Het stellen en een nieuwe APK kostte in totaal: €50,-

De lampjes achter de centrale-unit stopte er helaas mee. Dit was 3x €6,-

KOSTEN EN DE TOEKOMST
Ik vervang zelf de remschijven en remblokken. Hiervoor komen wel sportievere voor terug. De kosten voor de onderdelen zijn ongeveer €400,-

De standaard vering is wat aan de slappe kant. Zeker in de bochten kan dit soms vervelend zijn omdat de auto dan erg overhelt. Om dit euvel tegen te gaan installeer ik iets stuggere veren. De kosten hiervan bedragen €250,-

De olie dient vervangen te worden. Dit gebeurt tegelijkertijd met de APK keuring. De kosten zullen in totaal rond de €150,- zijn.

Hoewel 160pk ruimschoots voldoende is om mee te cruisen, kriebelt het toch om de auto te chippen. Niet alleen om het vermogen (160->205pk) op te krikken, maar ook om het verbruik iets om laag te schroeven. Uiteraard ligt dit mede aan hoe zwaar je rechtervoet is. De kosten voor het chippen bedragen €440,-

VERBRUIK
Gemiddeld rijd ik rond de 1 op 9. Daar zitten dan wel veel korte stukken bij.
Het record staat op 1 op 16 over een afstand van 360km. Ik reed toen op euro98 en voornamelijk tussen de 90 en 110km/u. Veel cruise-control. Overigens reed ik toen ook al op de 17" velgen.


9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.