Volvo S40 2.0 T (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 2.0 T |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 159.000 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
Vele kilometers, weinig zorgen
- 195.000 km
EEN STUKJE GESCHIEDENIS
Voor de Volvo S40 reed ik tot tweemaal toe een Honda Civic. Met beide auto's reed ik in krap 7-8 maanden ongeveer 30.000km. Reden te meer om na mijn laatste Honda Civic een comfortabelere auto te zoeken die iets meer luxe biedt voor de lange ritten. Gezien de kilometers die ik maak lijkt het verstandig om voor een diesel auto te gaan zoeken, ware het niet dat ik absoluut geen fan ben van diesel én de kilometers die ik maak vrijwel uitsluitend uit plezierkilometers bestaan. Zowel naar mijn werk als naar mijn school ga ik met het OV.
Bij luxe denk ik aan Europees en bij Europees denk ik aan het merk Volvo. Één van de eerste Volvo's die ik had gezien toen ik nog klein was, was de Panama gele 850R en mede daarom heb ik het merk nooit geassocieerd met de term 'langzaam'.
Na enkele proefritjes in de gewone 2.0 en de 2.0T werd al snel duidelijk dat de 2.0T de motor moest zijn in de Volvo. Na lang zoeken (ruim 6 maanden) heb ik mijn huidige Volvo gevonden in het Friese Drachten. Één proefrit en ik wist dat dit de winnaar(es) was. De auto werd afgeleverd met o.a. een servicebeurt aan de airconditioning en een grote beurt.
ONDERHOUD EN KOSTEN
Nu, 2 jaar en een kleine 35.000km verder is er nog altijd niks op aan te merken. Het onderhoud dat ik heb gehad is enkel een kleine beurt bij de lokale Volvo dealer, hierbij is wel een remleiding vervangen. De kosten daarvan waren: €300,-
Vlak na aanschaf heb ik de terugslagkleppen vervangen. Dit op aanraden van het Volvo forum. De kosten hiervoor waren: €60,-
Bij de APK bleek dat het lichtbeeld niet helemaal goed was. Het stellen en een nieuwe APK kostte in totaal: €50,-
De lampjes achter de centrale-unit stopte er helaas mee. Dit was 3x €6,-
KOSTEN EN DE TOEKOMST
Ik vervang zelf de remschijven en remblokken. Hiervoor komen wel sportievere voor terug. De kosten voor de onderdelen zijn ongeveer €400,-
De standaard vering is wat aan de slappe kant. Zeker in de bochten kan dit soms vervelend zijn omdat de auto dan erg overhelt. Om dit euvel tegen te gaan installeer ik iets stuggere veren. De kosten hiervan bedragen €250,-
De olie dient vervangen te worden. Dit gebeurt tegelijkertijd met de APK keuring. De kosten zullen in totaal rond de €150,- zijn.
Hoewel 160pk ruimschoots voldoende is om mee te cruisen, kriebelt het toch om de auto te chippen. Niet alleen om het vermogen (160->205pk) op te krikken, maar ook om het verbruik iets om laag te schroeven. Uiteraard ligt dit mede aan hoe zwaar je rechtervoet is. De kosten voor het chippen bedragen €440,-
VERBRUIK
Gemiddeld rijd ik rond de 1 op 9. Daar zitten dan wel veel korte stukken bij.
Het record staat op 1 op 16 over een afstand van 360km. Ik reed toen op euro98 en voornamelijk tussen de 90 en 110km/u. Veel cruise-control. Overigens reed ik toen ook al op de 17" velgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.