Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • S40

Volvo S40 2.0 Europa (2002)

Laatste loodjes

Volvo S40 2.0 Europa (2002)
  • Autotest
16 juli 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Echt modern oogt de Volvo S40 niet meer. Onlangs is het model voor de tweede maal stilletjes licht gefacelift, maar de jaren gaan tellen. Eind 2003 worden de opvolgers van de S40 en stationbroer V40 geïntroduceerd. Houdt hij het nog zo lang uit?

Zoals we al opmerkten: de S40 en V40 hebben een lichte facelift gehad. De koplampen kijken je nu van achter helder glas aan en zijn voorzien van een zwarte rand met ringen voor de reflectoren (kan ook bijna niet missen). En de grille is vanaf nu in de kleur zwart uitgevoerd. Je moet twee keer kijken om de verschillen met eerdere S40's te zien. Het ontwerp is fijngeslepen en een beetje gemoderniseerd, zodat de S40 nog even meekan; in het najaar van 2003 nemen de S50 en station-variant V50 het estafettestokje over en tot die tijd verdedigen de S en V40 de vlag van Volvo in het zakelijke segment.

Gedistingeerd
De S40 mag dan wat bedaagd ogen, stijl valt 'm niet te ontzeggen. Het ontwerp van de sedan is gedistingeerd. In gezelschap presenteert de S40 zich als een heer van stand, die met gepast respect behandeld dient te worden. Niet voor niets is Volvo lid van Ford's Premier Automotive Group (PAG), waarin ook Aston Martin en Jaguar zijn ondergebracht. Vandaar dat we de spoiler waarmee onze testauto is getooid vinden misstaan (Sports-editie van de Europa; er zijn ook een Europa-versie zonder toevoeging en een Europa Elegance); heeft de Volvo niet nodig. Rijgedrag noch uitstraling vragen om zo'n bederver.

Op de bok
Volvo heeft het interieur van de S40 voor z'n laatste veldtocht opgepoetst. Het instrumentarium vertoont nu overeenkomsten met dat van z'n grote broers; de S60, S80 en V70. De bediening van het verwarmings- en ventilatiesysteem geschiedt met behulp van tamelijk kleine draaiknoppen. Die zitten gelukkig wel vrij hoog in het middendeel van het dashboard. Het audio- en (optionele) navigatiesysteem zijn moeilijker te bedienen, vanwege de lage plaatsing van de bedieningselementen; de versnellingspook zit soms ook in de weg. Eén troost: een bestemming kun je toch alleen invoeren als je stilstaat. Het stuur telt inmiddels drie spaken in plaats van vier, en is van hetzelfde type als dat van de S60. Ook het zitmeubilair is niet aan de aandacht van de ontwerpers ontsnapt. De voorstoelen hebben nieuwe rugleuningen gekregen met betere lendensteunen. De zetels zijn comfortabel, maar in vergelijking met de concurrentie relatief zacht. Tijdens lange ritten verlang je wat meer steun van de stoelen. Je zit tamelijk hoog achter het stuur, ook als je de stoel in z'n laagste stand zet en het stuurwiel in z'n hoogste – in lengterichting is het helaas niet te verstellen. In de S40 zit je met andere woorden nadrukkelijk op de bok, zoals dat heet; je hebt niet het gevoel 'in' de auto te zitten. Voor het overzicht over de carrosserie doet de hoge zitpositie daarentegen wonderen. De dode hoek die gevormd wordt door de
C-stijl rechts, wordt er echter niets kleiner door. Hier helpt wel 't kleine driehoekige ruitje.
Achterin merk je dat de Volvo aan vervanging toe is. In z'n klasse is het beslist niet de ruimste. Je kúnt er met twee volwassenen plaatsnemen, maar het wordt een krappe bedoening.

Hoed in de hand
Hoe zit het met de rijeigenschappen? Laten we maar direct met de deur in huis vallen; de S40 moet de nodige concurrenten met de hoed in de hand laten voorgaan. Topsnelheid en sprint zijn niet onderscheidend. Het enige dat opvalt, is wanneer er in de hoogste versnelling versneld moet worden. Dan toont de S40 zich superieur. De Neder-Zweed heeft een hoog koppel bij een relatief laag toerental, vandaar. De S40 is tevens aangenaam stil bij de in Nederland geldende maximumsnelheid van 120 km/h. Het past 'm. De S40 is te week geveerd om echt 'feestelijk' te kunnen rijden. Sturen en schakelen gaan te indirect; met te weinig gevoel om de berijder aan te sporen eens een stevig robbertje met de techniek te stoeien. In ruimtelijk opzicht kan hij ten opzichte van jongere concurrenten ook geen potten breken. Maar we moeten 'm niet als oninteressant terzijde schuiven, want de S40 heeft, ook nu 'ie op leeftijd begint te raken, nog wel degelijk aantrekkingskracht. Hij brengt je comfortabel en zonder drama van A naar B. De S40 heeft een tijdloze, chique uitstraling. Bovendien is de S40 relatief goedkoop in aanschaf. Toch wachten we met smart op de komst van de S50, volgend jaar, die de opdracht zal krijgen om aansluiting te zoeken bij de gevestigde orde in de middenklasse en die waar mogelijk overtreffen.

Signalement

Merk Volvo
Model S40 2.0 Europa
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 23.945

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.948 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.483 mm / 1.717 mm / 1.411 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.255 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 500 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,3 s / 14,4 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volvo S40
Volvo Volvo S40

Uitgelicht aanbod

    Volvo S40 2.4 Edition 140Pk 06-2004 Electric Silver Metallic

    Volvo S40 2.4 Edition 140Pk 06-2004 Electric Silver Metallic

    • 2004
    • 212.660 km

    € 2.995

    Volvo S40 2.4 Kinetic/AIRCO/CRUISE/APK 26-03-2023/BOEKJES/

    Volvo S40 2.4 Kinetic/AIRCO/CRUISE/APK 26-03-2023/BOEKJES/

    • 2004
    • 274.225 km

    € 1.650

    Volvo S40 2.4i Exclusive Leer/Navigatie/5 Cilinder/17"inch lmv/Apk 04-2023

    Volvo S40 2.4i Exclusive Leer/Navigatie/5 Cilinder/17"inch lmv/Apk 04-2023

    • 2004
    • 240.209 km

    € 3.450

Meer Volvo S40 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo S40 specificaties
  • Volvo S40 occasions
  • Volvo S40 video's
Advies en informatie
  • Volvo S40 tests
  • Volvo S40 gebruikersreviews
  • Volvo S40 index
PREMIUM
Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Voor de verandering pakken we eens twee grote auto’s met een hoge kilometerstand. Althans,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo S40 2.4i Summum (2005)

    Volvo S40 2.4i Summum (2005)

    • 19 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 1.8 Europa (2003)

    Volvo S40 1.8 Europa (2003)

    5
    • 2 december 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 1.8 (2000)

    Volvo S40 1.8 (2000)

    • 19 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 1.6D DRIVe Momentum (2009)

    Volvo S40 1.6D DRIVe Momentum (2009)

    5
    • 25 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 2.4i Momentum (2004)

    Volvo S40 2.4i Momentum (2004)

    3
    • 16 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 2.4i Kinetic (2005)

    Volvo S40 2.4i Kinetic (2005)

    4
    • 10 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 2.4 Kinetic (2004)

    Volvo S40 2.4 Kinetic (2004)

    3
    • 7 oktober 2019
meer reviews
Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

25

Volvo-piloten mogen altijd graag beweren dat hun auto bij hoge kilometerstanden ‘net ingereden...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Volvo S40/V50

    Facelift Friday: Volvo S40/V50

    62
    • 8 mei 2020
  • Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

    Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

    87
    • 28 april 2018
  • Klokje Rond - Volvo S40

    Klokje Rond - Volvo S40

    46
    • 14 januari 2013
  • Nieuws
    Volvo brengt Limited Edition van S40/V50

    Volvo brengt Limited Edition van S40/V50

    25
    • 29 juni 2011
  • Nieuws
    Volvo S40 en V50 voordeliger en nieuwe versies

    Volvo S40 en V50 voordeliger en nieuwe...

    24
    • 11 april 2011
  • Nieuws
    5 gram CO2-winst Volvo S40/V50 Drive

    5 gram CO2-winst Volvo S40/V50 Drive

    16
    • 24 september 2010
  • Autotest
    Volvo S40 2.0 Edition I (2009)

    Volvo S40 2.0 Edition I (2009)

    22
    • 20 februari 2010
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    152
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
  • Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    25
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    67
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo PV544 (1959) - In het Wild

    Volvo PV544 (1959) - In het Wild

    16
    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Daf 55/Daf 66 (Volvo 66) - Facelift Friday

    Daf 55/Daf 66 (Volvo 66) - Facelift Friday

    55
    • 29 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden