Volvo C70 T5 (1998) #6

autoreview

Volvo C70 T5 (1998)

Signalement

UitvoeringC70 T5
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf165.000 km
KM-stand laatst253.385 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 253.385 km

Wat een fantastische auto! Tijdloos vormgegeven, betrouwbaar, comfortabel en snel. Mijn C70 is uitgerust met de 240pk sterke T5, 4-traps automaat en een LPG-installatie. Ik wilde een auto waarin ik redelijk betaalbaar, maar bovenal betrouwbaar en comfortabel veel kilometers kon maken. Ik heb deze auto nu sinds mei 2009 en heb er sindsdien zo'n 90dkm mee gereden. En die kilometers zijn me geweldig bevallen!

Affabriek is deze C70 redelijk volgehangen met opties. De Dolby Surround en elektrisch verstelbare voorstoelen zijn de meest opvallende, ontbrekende opties. Zo erg is dit echter niet, want de stoelen zijn handmatig perfect verstelbaar en de standaard 10 speakers zijn ook ruimschoots afdoende. Zaken als cruise control, climate control, elektrisch schuif-/kanteldak, 3+6 CD-wisselaars en vollederen bekleding mogen natuurlijk niet ontbreken.

Wat de betrouwbaarheid betreft: subliem! Het is bijna verbazingwekkend dat de kilometers zo probleemloos afgelegd zijn. En dat alles, ondanks de al redelijke leeftijd, redelijke kilometerstand, mét automaat, mét turbo en mét LPG! Al het reguliere onderhoud voer ik om de 15dkm zelf uit (simpele zaken: vloeistoffen en filters) en hier neemt de auto eigenlijk genoegen mee.

Tot nu toe drie onverwachte mankementen. Bij 197dkm is de radiateur vervangen voor een nieuwe (à 185,-). Bij 210dkm ben ik verrast door een weggeblazen pakking uit het uitlaatspruitstuk (à € 500,-) en bij 253dkm werd geconstateerd bij de APK dat de ashoes linksvoor gescheurd was. Voor de rest zijn er nooit onverwachte zaken geweest. Voor de gebruikskosten en betrouwebaarheid dus een dikke 10!

Het comfort krijgt één ster minder en wel om de volgende twee redenen: de auto staat op het verlaagde sport-chassis. Dit maakt hem vind ik veel mooier, maar hierdoor zijn kort-opeenvolgende oneffenheden in het wegdek duidelijk voelbaar in het interieur. Met name dwarsriggels in wegen, boomwortels onder het wegdek en hobbelige klinkerweggetjes komen goed door. Echt storend is dit niet, maar iemand die voor comfort gaat, moet het normale chassis kiezen.

Het tweede punt is de draaicirkel. Die is domweg enorm! Een gemiddelde olietanker wordt hier waarschijnlijk nog jaloers op. Even parkeren in een nauwe straat in de stad, zit er niet in. Met deze auto moet je je daar bewust van zijn. Een smalle parkeerplek is niet erg, zo lang je maar de ruimte om te manoeuvreren hebt. Totale cijfer voor comfort: een 8,5.

Over de prestaties kan ik kort zijn: eigenlijk veel te veel vermogen voor het dagelijkse verkeer, maar wat is het fijn om af en toe aanspraak te mogen maken op die 240pk's!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.