Volvo C70 T5 (1998) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | C70 T5 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 159.000 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
Aankoop/eerste ervaringen
- 163.000 km
Opmerking: Het gaat niet om een Nederlandse 2.3 T5 maar om een geimporteerde 2.0 T5.
19-12-2010 161.000km
Na dat mijn peugeot 206 diesel mij niet beviel wilde ik toch weer een "echte" auto met rustig/comfortabel rijgedrag en toch voldoende power. Tevens was ik wel klaar met die geblazen diesels en wilde ik eens proeven aan een 5/6 of misschien wel een 8-cylinder. Ik had hierbij rekening gehouden in mijn budget met een LPG g3 installatie die ik dan wilde inbouwen ivm mijn vele jaarlijkse kilometers (ongeveer 40.000).
Ik ben op zoek gegaan naar auto's die de inbouw van LPG g3 aan konden en tevens voldoende kracht hadden om heerlijk te cruisen.
Niet belangrijk vond ik het bouwjaar en liever nog had ik een iets oudere auto op leeftijd zodat ik zo min mogelijk afschrijving had en ik eventueel zelf nog fatsoenlijk kon "klussen" aan de auto.
BMW kon mij altijd al bekoren na mijn e46 320td compact. De 5-serie e39 528i met handbak was mijn eerste keus evenals een nette e36 328i handbak die beide helaas niet in nette staat en met weinig kilometers gevonden konden worden.
Tijdens het zoeken kwam ik mijn huidige auto tegen. Een T5 van 1998. Niet de 241pk sterke 2.3 Turbo maar een uit Italie geimporteerde 2.0 Turbo met 225 pk sterke 5-cylinder met een handgeschakelde 5-bak. In Nederland is deze versie nooit geleverd.
De auto had naast de standaard uitvoering de volgende opties:
- Vol lederen electrisch verstelbare en verwarmde zetels met memory.
- Originele carbon dashboard afwerking.
- Dolby digital surround systeem met 10 speakers en 3-cd wisselaar en audio en i-pod aansluiting.
- 17 inch velgen
- Automatische dual zone airconditioning
De km stand van 159.000km was opvallend laag voor een volvo maar ik heb het toch aangedurfd even te gaan kijken. Er zat een keurig NAP rapport bij en de staat van de binnenzijde van de auto was erg goed.
Na te bellen met de garage waar hij in onderhoud was geweest en bleek dat de distributieriem kort geleden was vervangen (120.000) heb ik de gok genomen en de koop gesloten.
Na een week meteen een setje 16 inch winterbanden op de kop kunnen tikken, je kunt echt niet zonder met dit weer.
Ook volgt volgende week de inbouw van de lpg G3 installatie van Prins met een ringtank in de uitsparing voor het reservewiel.
04/01/2011 163.000km
Zo. De volvo is nu aardig ingereden en ik heb nu een goed beeld over de voor en nadelen van de auto. Het rijgedrag is erg wennen na mijn diesels en vooral lichtere en kleinere auto's. Hij is wat lomper in de bochten vanwege de 1466kg en het is absoluut geen gooi en smijtauto. Deze auto is absoluut bedoeld om rustig mee te cruisen en om veel snelwegkilometers te maken. Al weet je dat je altijd power over hebt en dat is een fijn gevoel.
Op de snelweg is de auto erg rustig te rijden en als je even wilt versnellen doet hij dit in de 5e versnelling rustig. Schakel je bij 120 echter een tandje terug dan moet hij even opbouwen maar vervolgens krijg je een flinke duw in je rug van de turbo en versnelt hij snel richting de 160. in de 5e versnelling komt de duw pas bij 160km per uur en raast door tot ver boven de 200, dit heb ik maar even uitgetest bij onze oosterburen. Er is tot 180 nog erg comfortabel te rijden met weinig rij, wind en motorgeluid.
De lederen stoelen van de c70 zijn echt perfect. Ik kan de perfecte zithouding vinden en voel mij echt als een god in deze zetels. Ook de stoelverwarming is erg fijn bij het koude winterweer, al is het jammer dat er slechts 2 standen op zitten: loeiheet of uit. De airco ontwazemt snel en word lekker warm.
De ontvangst van de radio is wat minder. Dit kwam bleek later doordat de electrische antenne niet meer uitschoof. Dit is later opgelost door een 16v antenne te monteren.
Als je veel kilometers maakt en vooral op snelwegen en N-wegen komt zoals mij dan weet je dat je veel geld aan benzine kwijt bent (volle tank tegenwoordig 100 euro) en aangezien ik per maand 3000km rijd, zit je dan aan 600 euro per maand aan brandstof. Een lpg g3 installatie biedt dan uitkomst en dit was al voorzien toen ik de auto kocht. Deze in laten bouwen door een LPG monteur die bij een erkend bedrijf werkt. Kosten van 2250 euro voor een 5-cylinder verdienen zich snel terug en besparen mij op jaarbasis 2400 euro (vergelijk met benzine)
Het is een Prins systeem met 59 liter ringtank in de uitsparing van het reservewiel. De vulling is verhoogd tot 90% maximaal zodat ik zo min mogelijk bij het tankstation sta maar wel veilig rijd. Tot nu toe werkt het systeem feilloos en bevalt mij erg goed. Het zit er tenslotte nog maar 2000 km in.
Het verbruik ligt op benzine rond de 1 op 10/11 en LPG 1 op 9/10
Dit verschil is dus helemaal niet zo groot maar wellicht veranderd dit op den duur.
Tot slot heb ik de auto nog een kleine beurt gegeven. Nieuwe olie(Kroon oil 0w40), Bougies (ngk), oliefilter en luchtfilter kostte 165,- euro maar was het investeren waard. De auto rijdt nu merkbaar soepeler en binnenkort de multiriem ook nog vervangen.
Ik probeer zo veel mogelijk onderhoud zelf te doen zodat ik zeker weet dat het goed is gedaan en omdat dit gewoon veel goedkoper is.
Ik doe dit samen met iemand en probeer op die manier zelf ook het "sleutelen" onder de knie te krijgen zodat ik dit in de toekomst allemaal zelf kan doen.
Update
- 181.000 km
Een tijdje op weg nu met de C70. Nog geen motorische problemen gehad.
Vandaag een set 18 inch R velgen op de kop kunnen tikken. (zie nieuwe foto's)
Helaas zat er een minder goed merk banden op dus die moesten vervangen worden.
Het verbruik zit nog steeds ongeveer gelijk. Mogelijk dat hij iets meer gaat verbruiken met de andere banden/velgen.
-----------
10-04-2011
Brandstofverbruik blijft nagenoeg het zelfde.
Verbruikt iets koelvloeistof, 1 liter op 10.000km. Reken ik onder normaal verbruik
Olie ook 1 liter op 10.000km tot nu toe, ook acceptabel.
---------------------------------------
Deze week grote beurt en keuring. wel een aantal nieuwe onderdelen:
- Nieuwe Luchtmassameter (85,-)
- Nieuwe draagarm RV (125,-)
- Nieuwe lichten voor (complete set h7,h1 en stadslichten. 25,-)
- olie 5.5 liter kroon oil 0w30 (130,-)
- Oliefilter (was al in bezit)
- Interieurfilter (22,-)
- Stuurbekrachtigingsolie 1 ltr (20,-)
- Multiriem, zaten enkele scheurtjes in(was al in bezit)
- 2x nieuwe remslangen voor (38,-)
- 4x nieuwe banden (368,-)
- 2 nieuwe koplampen incl knipperlichten.( 130 euro, imitatie origineel)
- APK (08-07-2011) (35 euro, incl 3 nieuwe lampjes)
Onderhoud zelf gedaan dus geen uurloon verrekend. Wel een avond werk.
Ritje Praag
- 183.000 km
Deze week een lange afstand test voor de Volvo. We zijn vanaf onze woonplaats richting Praag gegaan voor een midweekje en uiteraard weer terug. Een rit van totaal ongeveer 1500 km.
Ik weet nu zeker waar de Volvo voor gemaakt is: Lange snelwegritten zijn een genot en ik kon het uiteraard niet laten om op de autobahn even snel de 230km aan de tikken om dan menig audi achter je te laten qua acceleratie. De meeste tijd had ik echter de 160km op de teller staan wat nog echt heerlijk cruisen is.
Jammer genoeg was mijn LPG tank na 450km leeg en moest ik over op benzine. Iets duurder maar gelukkig kon ik tanken in Tsjechie. voor 1,40 euro (euro 95) per liter vond ik dit overigens niet zo erg. De auto loopt er toch wel iets beter van in vergelijking met LPG. Het gemiddelde verbruik, gemixt LPG en benzine dus, lag op 1/9.8 volgens de berekeningen. Toch netjes voor een lange heuvelachtige rit.
1x ging het ABS lampje branden na fel accelereren, maar na uitzetten en herstarten was deze weer uit. Ik heb niets gemerkt aan de auto verder maar zou toch deze week eens naar de dealer. Mogelijk zijn de remmen versleten.
Update
- 201.000 km
Update 31-01-2012
Probleemloos de 200.000km grens gepasseerd.
Verder originele V70R wielen in antraciet met winterbanden aangeschaft in de maat 215/45/17. Ik probeer enkele foto's toe te voegen. Comfort is uiteraard een stuk beter en ook ziet het er niet verkeerd uit. Grote beurt inclusief distributieriemwissel zit er aan te komen.
Grote beurt en distributieriem
- 204.000 km
Vandaag de grote beurt laten uitvoeren en de distributieriem voor de zekerheid ook laten vervangen. Er was overigens nog geen zichtbare slijtage aan de riem volgens de garage, maar het geeft een goed gevoel dat hij weer een tijdje mee kan.
Kosten van 648,- vielen behoorlijk mee.
Nagaande dat alle filters, vloeistoffen en de distributieriem, spanrollen en waterpomp zijn vervangen hoop ik weer 20.000 km probleemloos rond te rijden. 1 stadslichtje is ook nog vervangen. Bij de volgende beurt zijn de remmen rondom aan de beurt.
Kosten gaan onder de noemer "periodiek onderhoud".
Deze week tevens een extra sleutel en kastje voor de centrale deurvergrendeling bij gekocht. Dure grap aangezien dit ingelezen moet worden. Ook een kapje aangeschaft voor het sleepoog in de voorbumper welke miste. Totale kosten 200,-
Nieuwe remmen , APK en voorbanden
- 220.000 km
Deze week helemaal rondom de remschijven en blokken vervangen. Er zitten nu rondom geperforeerde sportremschijven van Zimmermann op en alle remblokken zijn hierbij meteen vervangen. Bij het monteren bleek dat de handremvoering ook vervangen diende te worden. Dit is meteen gedaan.
Totale kosten 500,-
Hierna een nieuwe APK op de auto gekomen.
Een aantal kleine mankementjes maar niets verontrustend. Totale kosten:
- Stuurkogel 35,-
- Aandrijfashoes 15,-
- Keuringskosten 30,-
Bij 220.000 km zijn beide voorbanden vervangen. 2x fulda's er op laten zetten. Schade 272,-
Cilinderkoprevisie. TE KOOP
- 226.000 km
Helaas, na lange tijd probleemloos te hebben gereden, is er een klep verbrand. Een revisie was noodzakelijk. Complete Cilinderkoprevisie laten uitvoeren bij een erkend bedrijf. In en uitbouw zelf gedaan. 1000 euro verdiend in 2 dagen zelf werken. Maar ach, dan heb je wel weer een zo goed als nieuwe motor.
Tevens 4 nieuwe winterbanden laten monteren op de 17 inch V70R velgen.
Ook het besluit genomen om de auto in de verkoop te zetten. De auto is weer zo goed als nieuw na alle ingrijpende reparaties. Ik wil echter weer eens wat nieuws en ben op zoek naar een meer praktische auto ivm een verhuizing.
VERKOCHT
- 230.000 km
De auto is inmiddels verkocht. Nieuwe revieuw is in de maak (BMW 330d)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.