Volvo 960 Estate 2.5i 24 Valve Prestige-Line (1996)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 960 Estate 2.5i 24 Valve Prestige-Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Veel bekendheid heeft de volvo 960 niet en wordt daarom vaak met de 940 verward. Toch gaat het hier om een totaal andere auto. O.a. door de onafhankelijke
wielophanging rondom (ook achter dus, en geen starre-as) en de flinke spoorbreedte rijdt deze auto erg comfortabel en stil, een echte reiswagen. Toch behoort pittig optrekken en snel rijden tot de mogelijkheden, al merk je in te snel genomen bochten echt dat het een forse wagen is.
In deze auto heb ik bij aanschaf direct een G3 lpi installatie laten (Vialle) inbouwen en dat bevalt erg goed. De auto zal nooit een zuinigheidswedstrijd winnen, (lpg 1: 6.5, benz. 1: 9) maar door de korting op de
houderschapsbelasting vanwege G3 is LPG zeker een aanrader.
Persoonlijk hou ik erg van achterwielaandrijving, en daar helpt de auto mij zo af en toe aan herinneren als
ik iets te vlot een natte rotonde neem, de achterkant heeft dan de neiging om uit te breken. Maar de 6 cilinder motor maakt alles goed en ik voel me erg zeker en veilig in de 960. Je merkt gewoon dat je qua vermogen niets te kort komt, sterker nog, motorisch gezien is het echt een krachtpatser die met snelheden van 200 km/u geen moeite heeft. Kortom, een heerlijke auto waarmee je prima uit de voeten kan in het moderne verkeer, en zijn de 170 pk"s uit de 6 cilinders ruim voldoende. Zijn de iets hogere kosten geen bezwaar dan is dit absoluut een erg fijne en betrouwbare auto en krijg je er veel rij-plezier voor terug.
PROBLEMEN
De Volvo 960 is geen ’goedkope’ auto in gebruik, hij is zwaar (1.550 kg) en niet zuinig, maar daar staat tegenover dat de kwaliteit van de auto weer erg goed is. ik heb dan ook eigenlijk geen echte problemen gehad. naast de normale onkosten zoals olie-verversen en banden zijn de onderstaande dingen aan de auto vervangen:
Bij 90.000 km distributieriem vv
Bij 150.000 km koppelingsplaten en drukgroep vv
Bij 190.000 km niveauregeling achter stuk, vervangen
Bij 200.000 km uitlaat geheel vervangen
Bij aanschaf van de auto was het enige minpunt dat de bak bij stilstand soms niet makkelijk in z"n eerste versnelling kon worden gezet, vooral bij koude motor/ bak. Ik vond het geen groot probleem en heb dat op de koop toe genomen. Helaas bleek toch dat er iets niet goed zat in de bak. Pas bij 160.000 km werd het probleem groter en moest ik helaas een ruilbak laten monteren. kosten ca. 900 euro! Ik heb waarschijnlijk gewoon pech gehad want de 5 versnellings handbak van de 960, type M90, staat juist als zeer betrouwbaar te boek!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.