Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volvo
  • 760

Volvo 760 Turbo (1987)

autoreview

6
Volvo 760 Turbo (1987)
Anoniem
  • Gebruikersreview
24 mei 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering760 Turbo
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf383.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 23 mei 2008

Voor alle volledigheid; het gaat hier om een Volvo 760 turbo ESTATE. De 760 turbo estate is nooit in Nederland nieuw verkocht, in tegenstelling tot de sedan. Deze wagen is in 1995 geimporteert uit de States.

4,5 jaar geleden werd ik verliefd op deze auto, die bereden werd door mijn buurman. Om de paar weken heb ik de auto, jaar in, jaar uit, gewassen en gepoetst en af en toe een stukje getourd. Ik bleef gek op deze wagen, en had afgesproken dat ik hem over zou kopen wanneer ik mijn rijbewijs zou halen. Eenmaal in bezit van het begeerde papiertje ben ik voor een jaar naar het buitenland gegaan, en daar een jaar een Ford Falcon 3.9 6cilinder gereden; het komt meer in de buurt van de 760 dan een Mini; ook lang, groot, station, veel vermogen, automaat.

Eenmaal terug in Nederland was er geen sprake meer van overname; ook hij was nog steeds helemaal gek op z’n Volvo. Ik ben enkele auto’s gaan rijden todat hij wegens overcompleet de auto aan mij aanbood: ik reed (en rij) als dagelijkse auto een Chevrolet Caprice 5.0 V8 maar het leek me wel leuk voor eventjes, erbij, ik kon er niet slechter van worden. Omwisselen voor de Caprice leek me toen geen goede optie; de Caprice is wegenbelastingvrij, en de Volvo kost me elke maand 120 euro.

Terwijl ik met de Chevy nog geen 1000km per maand haal, reed ik het 3-dubbele met de Volvo vanaf de aanschaf; wat een topauto!!! Na een tijdje heb ik de auto te koop aangeboden. Reden: Ik heb al een grote bak voor de deur (belastingvrij, binnenkort voorzien van LPG) en bezig met een Mini Cooper opknapproject en een lange reis staat weer gepland. Dit naast parkeerproblemen, en de lasten elke maand.

Inmiddels heb ik de auto verkocht, maar nu toch nog een stuk over de auto zelf:

Een Volvo 760 turbo intercooler 2.3 4 cilinder automaat. Normaal gesproken voorzien van 182 trappelende paarden, in de VS echter, wegens milieuregels teruggeschroefd naar 163 paarden.
Vanwege de nieuwe turbo (2005) ligt het aantal, ik gok zo rond de 180pk. De auto is van 1987 dus nog het oude type 760, maar mét de amerikaanse lichten en amerikaanse gekkigheidjes: mijlenteller, blingblingbling bij het niet-je-gordel-om-doen, heupgordels (rollen uit vanaf onder, niet vanaf boven) climate control in fahrenheits, ect. Een hele unieke auto dus, maar voor een leek een slome 740 van m’n opa geleend.

Qua uitrusting zelfs voor 2008 nog een absloluut toppertje: niet te geloven voor die tijd: (nieuwprijs in Nederland vergelijkend met sedan met deze motor/uitrusting: €55.000 in 1987! 55 mille ja :S )

-Automatische klimaatcontrole
-Cruise control
-Verwarmbare stoelen
-Bestuurdersstoel in 4 standen electrisch verstelbaar
-Lendesteunverstelling op voorstoelen
-Electrisch schuif-kanteldak
-Electrische ramen voor en achter
-Electrisch te verstellen en verwarmbare spiegels
-Leren bekleding
-Ect ect....

Dus baden in luxe (toch?) en een zeer rappe motor met erg veel koppel. Van 0-30 moet ie wat op gang komen (toeren niet zo hoog = turbo nog niet actief) maar daarna sprint hij er als een wilde vandoor. Eens een stopwatch erbij gepakt; 0-100 9,5 (niet zo snel, 0-30 niet snel). Maar: 80kmh tot 120kmh in 6 seconden! Zoek de autocatalogi er op na en dat is echt bloedsnel! Bij 175 km/h nóg de kickdown. Nooit harder gegaan dan die snelheid. Klassieke schoonheden moeten niet tot het uiterste gedreven worden ben ik van mening.

Snelheid, daar gaat het bij zo’n auto natuurlijk niet om, ik heb er erg rustig mee gereden (verbruik) maar een lullo in z’n gti voor het stoplicht die zo’n opa-bak naast hem ziet (ziet het embleempje ’760 turbo intercooler’ niet, die kun je mooi je achterkant showen, voorafgaand aan het voor kilometers afschudden van je sprint-rivaal. Dat blijft leuk, niemand verwacht het, vooral op de snelweg trek je razendsnel weg (kickdown, turbo en vol in).

Na een paar weken heb ik even overwogen de Chevy te verkopen en de Volvo te gaan rijden, en het optische werk te verrichten om het weer superstrak te krijgen. Hij rijdt zo verschrikkelijk lekker (behalve een dweil in de bochten) maar na een overweging toch besloten de Chevy te gaan rijden (op gas). De Chevy pleziert me elke kilometer, door het machtige v8 geluid, en deze volvo rijdt elke kilometer voortreffelijk, veel beter dan de Caprice maar wind niet erg op bij normaal gebruik wat ik 99% van de kilometers doe.

Vorige week verkocht aan een liefhebber uit het dorp; gelukkig zal ik de auto dagelijks bij de ah parkeerplaats tegenkomen.

Grootste pluspunten: voortreffelijk op rechte weg, gaat altijd strak rechtdoor en plenty of power, en, de uitrusting: daar wen je snel aan, maar toch zeer luxe.

Als afscheid een weekendje Frankrijk gedaan met de auto: gecampeerd in de auto en mooie wegen bereden.

Tot slot: verbruik op snelweg: 1 op 9.9. Verbruik gemiddeld: 1 op 9,3. Dit bij rustig gebruik en heel soms even blazen (letterlijk).

Als ik 89 jaar ben zal ik deze auto nog steeds herinneren; razendsnelle gezinsstation, oerdegelijk en klaar voor de volgende 5 ton.

PROBLEMEN

  • 23 mei 2008

Slechts 3000km gereden; geen problemen. Mijn buurman echter wel, in 160.000km in 4,5 jaar. Van nieuwe turbo tot radiateur, tot stuurhuis, tot electronica tot kapotte stoelverwarming. Voor een groot bedrag aan verspijkerd.

Bij de waarderingen zijn de laatste 4,5 jaar ook meegetelt.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volvo 760? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volvo 760
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo 760 specificaties
  • Volvo 760 occasions
  • Volvo 760 video's
Advies en informatie
  • Volvo 760 tests
  • Volvo 760 gebruikersreviews
  • Volvo 760 index
PREMIUM
Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Voor de verandering pakken we eens twee grote auto’s met een hoge kilometerstand. Althans,...

Lees meer
 

Volvo 760 reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo 760 Turbo (1987)

    Volvo 760 Turbo (1987)

    6
    • 23 mei 2008
  • Gebruikersreview
    Volvo 760 GLE (1986)

    Volvo 760 GLE (1986)

    1
    • 2 augustus 2002
  • Gebruikersreview
    Volvo 760 GLE Estate (1988)

    Volvo 760 GLE Estate (1988)

    7
    • 10 november 2015
  • Gebruikersreview
    Volvo 760 Turbo (1989)

    Volvo 760 Turbo (1989)

    11
    • 21 juli 2015
  • Gebruikersreview
    Volvo 760 GLE (1990)

    Volvo 760 GLE (1990)

    10
    • 7 november 2010
  • Gebruikersreview
    Volvo 760 GLE Estate (1989)

    Volvo 760 GLE Estate (1989)

    10
    • 10 juli 2007
  • Gebruikersreview
    Volvo 760 GLE Estate (1989)

    Volvo 760 GLE Estate (1989)

    10
    • 1 november 2006
meer reviews
Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

25

Volvo-piloten mogen altijd graag beweren dat hun auto bij hoge kilometerstanden ‘net ingereden...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Volvo 760

    Facelift Friday: Volvo 760

    60
    • 1 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo 760 GLE Estate (1988)

    Volvo 760 GLE Estate (1988)

    7
    • 10 november 2015
  • Gebruikersreview
    Volvo 760 Turbo (1989)

    Volvo 760 Turbo (1989)

    11
    • 21 juli 2015
  • Nieuws
    Volvo 760 wordt dertig

    Volvo 760 wordt dertig

    82
    • 4 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Volvo 760 GLE (1990)

    Volvo 760 GLE (1990)

    10
    • 7 november 2010
  • Gebruikersreview
    Volvo 760 GLE Estate (1989)

    Volvo 760 GLE Estate (1989)

    10
    • 10 juli 2007
  • Gebruikersreview
    Volvo 760 GLE Estate (1989)

    Volvo 760 GLE Estate (1989)

    10
    • 1 november 2006
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    7
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
  • Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    25
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    1
    • 5 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden