Volvo 760 Turbo (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 760 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 403.000 km |
KM-stand laatst | 421.000 km |
Gelukkig weer terug!
- 421.000 km
Nadat ik verschillende jonge volvo's gehad heb waaronder een s80 2.9, een v70 2,4T4 awd automaat en een v70 d5 wilde ik mijn eerste liefde weer terug. Ik heb een 20 jaar geleden een 760 gle TD automaat gehad van 1988. Deze auto heb ik gehad van km-stand 280000 t/m 510000 km en met zo ontzettend veel plezier gereden dat ik er na al de voorwielaandrijvers toch graag weer een achterwielaandrijver terug hebben. Meestal zeggen ze : niet doen, koop nooit auto terug want hij zal nooit meer zo bevallen als destijds! Meestal zal men gelijk hebben maar ik ben zo blij met de turbo nu. Dit is een 760 turbo sedan met een handbak, in 1989 niet in Nederland geleverd wel bij onze oosterburen , ik ben lang op zoek geweest naar een nette 760 turbo met handbak, de oude automaten vind ik niet lekker meer schakelen maar dat is mijn mening vandaar dat ik naar een handbak gezocht heb. Na de zoektocht stond er een in Duitsland en ook nog op de mooiste wielen van destijds:17 inch polarissen. Nou zegt een foto niet alles en had er genoeg gezien die t net niet waren maar dit zou een goede kandidaat kunnen zijn. De eigenaar had de auto nieuw gekocht en de onderhoudsboekjes, ja boekjes want 403000 km gelopen, zagen er goed uit. 41 beurten staan erin en zo ziet de auto er ook uit. Twee bekende problemen had hij, de tankmeter en de hemel die hing. Dat zei de man eerlijk en nadat de afspraak om te gaan kijken gemaakt was, was ik al verkocht toen ik de auto zag staan. Het leek of mijn zoektocht ten einde was en bands inspectie en proefrit kan ik inderdaad zeggen deze gaat mee naar huis! Mijn vrouw ook blij dan hoefde ik iet meer iedere keer achter de computer om er een te zoeken.........
Een week na de schouwing had ik het kenteken binnen , meteen luxe platen besteld en eindelijk gaan rijden! En wat een heerlijke auto is het, ja ten opzichte van de moderne volvo's maakt deze meer herrie, verbruikt hij meer brandstof hoewel ik het voor een turbo nog wel mee vind vallen zeker omdat deze een turbo+ kit heeft, je gelooft het nooit maar in Duitsland is het een 760 sport!!!! Het vermogen is 190/195 pk volgens de boekjes en jawel bij het gewicht vab 1350 kg is hijaardig snel. Alle optie die erop zitten werken ook , airco schuifdak, niveaumats achter echt het werkt allemaal. Kan wel opnoemen wat er allemaal opzit maar hou t erop dat wat destijds leverbaar was erop zit, alles werkend. Gelukkig ook een trekhaak,afneembaar wat ontzettend mooi kijkt.
De auto heeft in Duitsland iedere 10000 km een beurt gehad en ik zet dat maar voort want ondanks de gevorderde kn stand loopt de auto super. Ben er ontzettend blij mee en de kosten vallen alleszins mee, verbruik gemiddeld 1 op 9, dus ook de stadsritten zitten daar bij, onkosten buiten het reguliere onderhoud nog niet gehad. De uitlaat was lastig want niet meer leverbaar via de dealer, voor de types met starre achteras wel, deze ook gekregen, maar ja die past niet, Simons heeft hem in zijn assortiment maar op het moment dat ik hem nodig had in back order , dus een laten maken voir een redelijke prijs.
Het weggedrag, de motor , de bak het werkt zoals het hoort en jawel ontzettend blij dat ik deze heb, wel lpg ingebouwd want rij veel te teveel en verbruik ongeveer hetzelfde. De prestaties boven verwachting, zeker voor een 26 jaar oude auto en als het zo blijft met de kosten hoor je me niet zeuren.
Over paar duizend km zal ik aanvullende info qua kosten en onderhoud schrijven
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild

Praktijkverbruik Opel Crossland X: hoe zuinig is Opels compacte SUV?
