Volvo 340 GL 1.4 (1986)

autoreview

Volvo 340 GL 1.4 (1986)

Signalement

Uitvoering340 GL 1.4
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste auto

  • 65.000 km

De aanschaf
Voor de aankoop van de Volvo 340 moeten we 10 jaar terug in de tijd. Ik was 24 en nog een student. Wel een enorme aitogek maar tot dan toe geen noodzaak voor een eigen auto. Gratis OV van de overheid en eigenlijk nooit een probleem om de S80 V8 of 740 van mijn ouders te lenen. Daaruit valt ook op te maken dat de voorliefde voor Volvo er al in zat. Ook de oudere modellen werden erg gewaardeerd. Mijn vader had ook nog meerdere Volvo 164's en een niet rijdende klassieke Fiat 500 en Triumph Spitfire. Het zou dus een Volvo moeten worden en om de kosten laag te houden een oldtimer. Destijds betrof de vrijstelling van mrb nog voor auto's vanaf 25 jaar. Via ebay, een favoriete avondbesteding van mijn vader kwamen wij een mooie Volvo 340 tegen in Leipzig. Bij het verstrijken van de biedperiode stonden wij bovenaan met ik geloof iets van €750. Het betrof een rode 340 hatchback met Variomatic. De auto had slechts 65.000km gereden en zag er prima uit.

Samen met mijn broertje enkeltje met de trein naar Leipzig. Daar aangekomen bleek de beste verkoper niet alle papieren op orde te hebben om over te schrijven... Het missende document moest nog via de Duitse RDW geregeld worden. Lekker dan. Omdat je inmiddels zover in het proces bent toch besloten een week later terug te keren. Ditmaal met succes en naar huis gereden. We hadden inmiddels geleerd dat de auto met warme motor niet lekker aansloeg. Omdat we een groot gedeelte snachts hebben gereden en geen zin hadden in panne, hebben wij getankt met draaiende motor. Eerste indrukken waren Mega comfortabel, wel wennen dat de spiegels niet zelf dimmend waren en eigenlijk best prettig die Variomatic. Leuk weetje is dat deze net zo hard achteruit kan als vooruit. Ditmaal niet plankgas door Duitsland maar rustig cruisen rond de 100/120 ging prima. Inmiddels had ik ook wel geleerd dat de oudere techniek het vaak niet prettig vind om langdurig vol belast te worden.

Import
In Nederland aangekomen bleek er toch wat roest onderaan de dorpels te zitten wat op het eerste gezicht niet opviel. Deze was dusdanig dat reparatie noodzakelijk was voor de apk. Toevallig werd er op een paar kilometer afstand een 340 speciale aangeboden waarvan de motor niet functioneerde. Ideaal voor het stukje plaatwerk! Deze naar huis gesleept alwaar mijn vader het stukje heeft overgezet. Leuke bijkomstigheid was dat de donor 340 luxer was en er ook wat andere onderdelen overgezet konden worden. Alleen op de kofferbak klep was het rood wat verweerd. Met wat boter of olijfolie was dit ook weer opgelost, voor een aantal weken... Haha.

Het rijden
Zoals hiervoor te lezen is de auto voornamelijk voor erbij gebruikt. Hij was daarbij heel comfortabel en zelfs er praktisch. Met de enorme achterklep en de neerklapbare rugleuning achter ontstaat er een bizar grote en bruikbare ruimte. Leuk weetje is dat het reservewiel onder de motorkap ligt.
Onderhoud en afstellen allemaal door mijn vader uitgevoerd. Helaas heeft de auto nog wel wat storingen gehad die niet helemaal zijn opgelost. Eenmaal heb ik het ov terug moeten nemen van school omdat de auto steeds af sloeg. Zelf ben ik helaas niet super technisch. Mijn vader kon alles wel redelijk oplossen maar naar mijn gevoel bleven er net teveel storingen over.

In de sneeuw zijn mijn broertje en ik met de 340 en 740, beide achterwiel aangedreven, op pad gegaan. Dat is natuurlijk wel erg leuk spelen.

Ondanks de leuke avonturen was de auto net te onbetrouwbaar en niet echt noodzaak. Ik heb deze daarom alweer binnen een jaar te koop gezet en uiteindelijk dezelfde prijs ervoor gekregen als wat ik had betaald inclusief import ed.
Ergens denk ik dat het lek uiteindelijk wel boven was want de laatste dagen waren probleemloos =)

3,8
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens