Volvo 340 DL 1.4 (1984)

autoreview

Volvo 340 DL 1.4 (1984)

Signalement

Uitvoering340 DL 1.4
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf92.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Volvo 340 is echt een ondergewaardeerde auto.
Ik kon de auto in 1999 gratis overnemen van een oude vrouw die de eerste eigenares was. De auto had op dat moment geen APK meer.
Met een paar kleine reparaties (koplampreflector, 10 cm vacuümslang, claxon en tellerkabel vastgezet) kreeg de auto weer een vol jaar APK en kon ik ermee rijden.
Ik ben er in de zomer van 2000 mee naar Tsjechië geweest zonder problemen. In 2001 ook nog naar Frankrijk. De enige problemen onderweg waren een rokende rem rechtsachter omdat deze was blijven hangen en een verschrikkelijk stotterende motor bij benzine van de supermarkt.
De rem werd voor een paar tientjes gerepareerd en bij het tanken van andere benzine was ook het stotteren verholpen.
Verder heeft de auto het ook in Frankrijk goed gedaan en zonder enig probleem de vouwwagen naar 1700 meter hoogte gesleept.
Een ruime auto die comfortabel rijdt en zeer snel optrekt tot ongeveer 70 km/h vanwege de CVT. Ook redelijk zuinig (1 op 14 was op de lange afstand haalbaar) en goedkoop in onderhoud.
Maar na de vakantie van 2001 stond er een mooie Volvo 360 GL injection te koop. 3 jaar nieuwer dan de 340, luxer uitgevoerd en met een veel sterkere motor.
Dus heb ik toen, na 20.000 vrijwel probleemloze kilometers de 340 maar verkocht.

Inmiddels is de 340 op de sloop beland. Hieronder (in het kort) de trieste verdere geschiedenis.

Toen ik de 360 gekocht had, heb ik de 340 verkocht aan een journalist. Deze had al een 340 die eerst een brandweerauto was geweest, maar hiervan lag de koppeling eruit. Mijn 340 werd zijn ´nieuwe´ auto. De rijstijl van de journalist was op zijn zachtst gezegd iets anders dan die van mij, en dat heeft de auto geen goed gedaan. Na bijna een jaar heeft een vriend van mij de 340 van de journalist gekocht. Er zat een trekhaak onder die hij graag wilde hebben. Ik heb de auto toen voor het laatst gezien.
De auto was bij de journalist volgens mij nooit gewassen. Er zaten een paar deuken in die ik niet kende. Het interieur was vreselijk smerig. Het gedeelte onder de voorbumper was ernstig door roest aangetast. Eén van de aandrijfriemen van de CVT stond op knappen. Er waren al een paar tanden uitgebroken. Er kwam een hele vieze walm uit de uitlaat...

Jammer dat de journalist zo onzorgvuldig met de auto is omgegaan. Het was een van de weinige overgebleven sedans van het eerste type. En nu ligt hij dus op de sloop. Ik weet zeker dat als ik hem zelf gehouden zou hebben, dat de auto dan nog goed zou rijden en er fatsoenlijk uit zou zien!

PROBLEMEN

- rem rechtsachter bleef hangen
- stotteren op Franse benzine
- zeer slechte behandeling bij nieuwe eigenaar...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.