Volkswagen Transporter L2H1 28 2.0 TDI 150pk 4Motion (2018)

autoreview

Volkswagen Transporter L2H1 28 2.0 TDI 150pk 4Motion (2018)

Signalement

UitvoeringTransporter L2H1 28 2.0 TDI 150pk 4Motion
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst72.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

In blijde verwachting

Dit is de eerste review van de nieuwe, nog te ontvangen Volkswagen Transporter T6. Het is de 70jahre edition waarbij deze bus rijkelijk aangekleed is met verschillende opties. De reden om een nieuwe Transporter te kopen heeft een paar redenen en deze review zal ook een lange intro hebben aangezien deze bus een probleem kende met de levering, zoals je zometeen verder wel zal lezen. We hadden hiervoor een Mercedes Vito uit 2017. Op het eerste gezicht een prachtige bus maar met een paar kanttekeningen. Zo was ie met iets sneller rijden niet vooruit te branden (136pk op 2010kg), maar wel lag ie erg lekker op de weg vanwege het goede onderstel. Het goede onderstel zorgde er alleen voor dat de vering te wensen overliet waardoor de cabine ging kraken bij oneffenheden, hobbels en drempels. Tel daar een nieuw probleem bij op, namelijk een motor die op onverklaarbare momenten inhoud (er zat dan helemaal geen power meer in en de automaat schakelde alleen bij een bepaald toerental) wat de dealer niet kon traceren. Op deze manier werd de Vito ingeruild toen ie pas net een halfjaar oud was.

M'n werkgever hecht waarde aan een goede werkbus die hij ook nog eens privé kan gebruiken. Het is wel het visite kaartje van het bedrijf. Daarom ook is het bedrijf een bus nodig die goed presteert en er representatief uit ziet.
Om die reden had de werkgever in 2007 een nieuwe Transporter T5 gekocht, een 2.5 TDI 174pk Automaat. Die had op moment van verkoop in 2017 330.000 gedraaid en aangezien hij niet nogmaals een Transporter wou, heeft ie een Mercedes Vito gekocht. Een keer wat anders. Helemaal vanwege het probleem van de versnellingsbak die op de T5 zit al een paar keer vervangen was (á €4000-5000 per keer) en nu weer aan de beurt was. Maar na een halfjaar Mercedes Vito te rijden was ie er klaar mee. Afgezien van de krakende cabine hield de motor ook in op bepaalde momenten, automaat schakelde niet meer en de helft van z'n pk's (136). Bij de dealer viel geen foutcodes te traceren. Ook het gekraak werd maar niet opgelost. Vooral het inhouden op onvoorziene momenten is gevaarlijk.

Om die reden is m'n werkgever weer bij Volkswagen terecht gekomen. En heeft in Oktober (2017) de nieuwe T6 besteld met de 2.0 TDI motor (150pk) en zou half December geleverd worden. De bus stond al klaar voor aflevering. Maar aangezien ie dan op 2017 kenteken zou komen te staan is er besloten om tot Januari te wachten. Zodat ie op 2018 kenteken zou komen en wat later wat gunstiger is voor de inruilprijs.

Eind December telefoon; De bus mag niet geleverd worden daar er een probleem is met de software van de bus die de uitstoot (nox en co2 uitstoot) regelt. Geen bus dus. Wel mochten we doorrijden met de al ingeruilde Vito (bij 22.000km ingeruild en mochten doorrijden tot 30.000km tot de bus geleverd zou worden)

De dealer dacht dat ie in Januari geleverd zou worden maar dat was niet zeker. Volkswagen wou alles graag buiten de publiciteit houden daar er alleen een probleem was met sommige 2.0 TDI motoren met dubbele cabine en de enkele cabine mocht schijnbaar wel uitgeleverd worden. Wat daar het verschil in is mag Joost weten maar mijn inziens slaat het kant noch wal aangezien het dezelfde motoren zijn.

Een twee week geleden een brief op de deurmat van de verkopende partij dat ze nog geen inzicht hadden wanneer zij de bus uit mochten leveren. De werkgever had natuurlijk al paar keer gebeld en ge-appt met de vraag, waar blijft ie. Pas nadat Volkswagen de nieuwe software ontwikkeld heeft en in deze bus geplaatst is, dan pas mag ie uitgeleverd worden en eerder niet.

Om ons op de zaak tegemoet te komen wel een waardebon gekregen van €150 voor een restaurant. Dat is dan een aardigheidje. Maar ook nu weer zwart op wit staan dat er problemen zijn met het motormanagement (software) die er toe leiden dat zij de bus niet uit mogen leveren en ook zwart op wit staan dat wij zo lang door mogen rijden met de ingeruilde bus, totdat de nieuwe Transporter uit geleverd mag worden.

Volgens de verkopende partij zijn álle kosten voor Volkswagen die gemaakt worden met het ingeruilde object. De Mercedes is ingeruild voor een bepaald bedrag bij leeftijd, kilometerstand en gebruikerssporen en daar gaat ie nu qua kilometers ruim overheen.

We zullen zien.
Hierbij alvast een voorproefje op de gang van zaken met een nieuwe bestelde Transporter met 2.0 TDI en DSG bak. En dat de problemen bij VAG dus nog lang niet verholpen zijn.

Verwachting is dat medio Maart de bus klaar is.
Terwijl de publiciteit hierin doet geloven dat het allemaal in deze maand Februari gefixt zal wezen.

Alle gebruikskosten op voldoende gezet.
Zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen? Nee, ik niet. Ook nooit gehad. M'n werkgever wel. (ieder zijn eigen keuzes.)

tot zover deze introductie.

http://www.haz.de/Nachrichten/Wirtschaft/Niedersachsen/VW-liefert-Bulli-T6-mit-Diesel-Motor-derzeit-nicht-aus

Wachten

Komt ie, of komt ie niet? Dat is de vraag...
Nog geen bericht gehad van de dealer dat de nieuwe Transporter klaar staat of in elk geval, uitgeleverd zou worden. Het wachten was op de nieuwe software. Dat zou eind Februari zijn volgens de eerdere berichtgeving hier op de Autoweek en op andere sites, maar daar is nog weinig van te zien.

We wachten geduldig af.
Intussen heeft de Vito alweer 10.000km meer gelopen dan de stand waar we 'm mee in zouden ruilen. De inruilprijs blijft staan dus dat is gunstig geregeld. In principe rijd de werkgever nu 'gratis'. Dat wil zeggen geen afschrijving meer alle kosten die gemaakt worden omtrent inruil gaat naar Volkswagen. Dat zal wel een flinke strop worden. Ik neem aan dat de Vito wel wat euro's minder waard geworden zal zijn in 3 maand tijd en dik 10.000km.

Hij is er !

  • 12 km

Na een volle 3 maand wachten. Dan toch eindelijk de nieuwe VW Transporter in ontvangst mogen nemen! Zal na een aantal weken de review updaten. Het begin is in elk geval goed, volledig rammelvrij maar dat mag ook wel met een nieuwe bus. Rijd lekker. Ziet er stoer uit, mooie koplampen en achterlichten, spoilerlip voorbumper, geblindeerde ramen, twee achterdeuren ipv achterklep, wat voor het in en uitladen veel makkelijker is. Elektrische schuifdeuren, gaan het laatste stukje zelf dicht. Fijne stoelen! Hogere zit als de Vito welke asociaal verlaagd was. Wel veel hard plastic, niet knuffelbaar.

Wat valt op:
- De adaptieve cruisecontrol is even wennen, staat nu op z'n kortst ingesteld.
- Je voelt nu weer dat er geschakeld word. Dat kan je als minpunt beschouwen daar de automaat van de Vito uit 2017 vele malen soepeler schakelde. Je vernam er niks van. Alleen wist je nooit in welke versnelling je nou zat omdat het ongemerkt gaat, nu kan je bij de Transporter weer 'tellen' als je rijd en de versnellingsbak opschakelt.
- Stuur ligt lekker in de handen.
- De motor heeft, ook al is de bus nieuw en nog ingereden moet worden veel meer power. Het scheelt 14pk en 10nm t.o.v de Vito, maar het is wel te merken.

Het is verder een 2.0 TDI DSG voorwielaandrijving, L2H1, maar geen 4-motion zoals de kop van de review doet geloven.

Korte impressie van de T6.
Over een paar duizend km kan ik meer vertellen.

Korte impressie

  • 600 km

Vandaag maar eens een lange rit met de Transporter gemaakt.
Wat een heerlijk rijdende bus. Heb ook paar foto's toegevoegd.

+ Stoer uiterlijk.
+ Heerlijk zittende stoelen
+ Goede wegligging, wel ietwat stug maar een langere veerweg dan de voorgaande Vito die te erg verlaagd was (zo gekocht).
++. Stuurt een stuk zwaarder dan de Vito. En dat is zeker twee plusjes waard. Had het bij de review van de Vito in het begin gelijk al aangegeven dat die vrij gevoelloos stuurde en je niet wist wat er gebeurde. Nu ik weer in de Transporter rijd, heb ik eindelijk weer de juiste feedback wat er gebeurt wat ik echt een pluspunt vind.
++. Ook een dubbele plus. Weer een 'licht' gaspedaal zoals in de vorige Transporter. Het gaspedaal van de Vito ging erg zwaar, waardoor je het pedaal best diep in moest trappen om alleen al van plek af te komen.
+ Stille en krachtige motor
+ Bij rustig rijden een fijne en goede automaat, bij iets meer gasgeven voel je wel dat er geschakeld wordt. Alhoewel dat niet iets is waar je je aan zou ergeren. Is gewoon een verschil tussen de automaat van de Mercedes Vito waar je er niks van vernam als die schakelde, en de automaat van de Transporter waar je wel wat van verneemt.
+ Veel opbergvakken.
+ Opbergvak voor je zonnebril in een koker in het plafond. (waar normaal voor de passagierskant zo'n hendel zit waar je je aan vast kan houden, zit nu bij de bestuurderskant een vakje/koker waar je je zonnebril in kwijt kunt)
+ Zoals eerder genoemd, de elektrisch schuifdeuren die het laatste stukje zelf dichtgaan.

- Veel hard plastic. Je moet ergens op bezuinigen.
- Niet echt mooi aansluitende delen in het interieur. Vind ik anno 2018 toch wel wat jammer voor een bus van dit caliber en aanschafprijs.
- De bedieningsunit van de ramen zit te ver naar voren, waardoor je je arm moet strekken, of lichtelijk voorover moet buigen om de ramen fatsoenlijk te kunnen bedienen. Bij de Transporter uit 2006 zat ie pak-em-beet 4cm terug, waardoor je, als je je arm op de deurpaneel legde, je haast de ramen open en dicht kon doen met één kleine beweging met je vinger. Nu moet je veel verder naar voren reiken.
- ACC. Is even wennen, dat de bus zelf remt bij een te dichte voorganger en zelf weer gas bij geeft als de voorligger naar rechts gaat, maar wel leuke optie. En veilig ook.

Hoe rijd dat nu?

  • 6.000 km

De afgelopen weken de Transporter een paar keer mee gehad voor het werk.

Wat is dit een fijn rijdende bus zeg! Ik snap echt wel dat Volkswagen op bepaalde fronten hoger aangeschreven staat als andere merken.
Alles voelt solide aan, afgezien van het harde plastic dan van bijvoorbeeld de deurpanelen.

Wat valt er meer te vertellen, nou een paar dingen.

Navigatiesysteem
- Het navigatiesysteem heeft een goede beeldkwaliteit, beter als in de Mercedes, het beeldscherm is duidelijk en werkt zeer snel. Waar het navigatie systeem van de Vito wel eens onduidelijk was of ik al gearriveerd was (vaak moest ik nog 100 meter) lijkt het bij de Transporter wel goed te komen, maar dat zal zich in de loop der tijd verder moeten bewijzen.

Ook heeft dit navigatiesysteem een touchscreen. Het mooie van dit touchscreen is, is dat als je het scherm nog niet eens aangeraakt hebt en er pak-em-beet 5cm vanaf bent, het scherm de opties al weer laat geven om bijvoorbeeld je route te plannen. Haal je je hand / vingers weer uit het veld van het scherm, gaat het onderste balkje weer weg waardoor je de complete kaart weer voor ogen hebt.

Wat alleen niet werkt is het inspreken van het adres. Dit moet nu nog handmatig, maar werkt zeer vlot.
Dus moeten we tzt nog even terug naar de dealer om de instellingen te wijzigen. Dit is namelijk een achteraf ingebouwde (originele) navigatiesysteem en dan kan je dat niet zelf doen (best bijzonder eigenlijk)

Bekerhouder
- De bekerhouders bevinden zich onder het zwarte dashboard vakje, wat naast de versnellingspook zit. Wat ook al het probleem was van de bekerhouders uit de T5 (zit zelfs nog steeds op dezelfde plek), is dat als je kuilen/hobbels in het wegdek hebt, de bekerhouder wat gaat schudden en het volle blikje drinken wat daar dus instaat.... je raad het al, ook heen en weer gaat met morsen tot gevolg. Gelukkig lag er nog een poetsdoekje dat scheelde weer. Dit probleem was ook al zo in de T5 die we eerst hadden. Er zit speling in het mechaniek van de dubbele bekerhouder, waarschijnlijk om in en uit te kunnen schuiven, waardoor bij kuilen dat mechaniek heen en weer beweegt. Als de bekerhouders ingeschoven zit is er niks aan de hand en rammelt er ook niks. Maar als ie uitgeschoven is dus wel, en met een blikje drinken erin is het niet gunstig. Dat daar in 12 jaar niks aan veranderd is (2006 T5 en 2018 T6).
Is helaas ook maar de enige bekerhouders die binnen bereik zijn, anders kon je nog een alternatief kiezen voor je blikje drinken. Bij de Vito hadden we er 4 (!) binnen handbereik.

Elektrische ramen
- Het viel me toen bij binnenkomst al direct op, iets verder naar voren reiken met je arm om de ramen elektrisch te kunnen bedienen.
Is gewenning. Maar qua ergonomie was de vorige plek (+/- 2cm terug) beter.

Elekrische schuifdeuren
- Echt ideaal! Hoevaak overkomt het je wel niet dat je de schuifdeur dicht doet en hij niet goed in het slot valt, dus er tussenin. Schuifdeur weer open en dan automatisch gooi je 'm wat harder dicht zodat ie wel in het slot valt. Op een bus van €60,000 is dat geen stijl. Nu doe je 'm gewoon normaal / zachtjes dicht, valt in de vergrendeling dat ie net niet dicht zit en hij gaat automatisch het laatste stukje zelf dicht. Je moet er maar opkomen, is echt een uitkomst!

Adaptieve cruisecontrol.
- Dat is minder ideaal. Waarom? Er is al veel over gesproken en veel mensen hebben hun mening er ook al over gegeven. Want zoals eerder gezegd, je moet er aan wennen. En het ook willen. In de stad is het perfect als je een moment hebt dat je zelf geen gas wilt geven, want dat doet de auto voor je binnen de bebouwde kom en daar buiten. Maar na 1000km heb je dat wel weer bekeken en heb je graag zelf de controle over de auto wat ie wel en niet doet. Waarschijnlijk gaat Volkswagen ervan uit dat niemand kan rijden. Want het wordt je allemaal heel makkelijk gemaakt. Je stelt de snelheid in op bijvoorbeeld 10km/h boven de toegestane snelheid en je rijd zonder stress mee met het verkeer. De auto vóór je remt af, de bus doet dat ook. Geeft de auto voor je weer gas, de bus volgt zijn snelheid. Het nadeel hiervan is is dat dit soms niet synchroom met elkaar verloopt waardoor je ineens een random rem-actie hebt die nergens op slaat, om dan ineens te bedenken dat degene al 2sec vertrokken was om dan ineens het gas erop te zetten. Lijkt me niet bevorderlijk voor het verbruik. Maar goed als je er zelf een beetje op anticipeert en dan zelf een beetje gas bij geeft en dan weer gas los laat, volgt ie ook gewoon op snelheid verder.
Heb regelmatig dezelfde route binnen de bebouwde kom en een tijdje terug had ik een hele rij auto's voor me 5 km lang en besloot dat op de ACC te doen. De eerste paar keren moest ik er wel even aan wennen, hoefde alleen maar te sturen toen ik 'm aan het uittesten was, meer niet. Wel merk je dat het systeem totaal nog niet goed doorontwikkeld is. Daar is nog wel werk aan de winkel.

Waar het binnen de bebouwde kom een feest ansich is, is dat op de snelweg wat minder. Waar ik met de voorgaande auto's met cruisecontrol gewend ben om de rem even aan te tikken om de CC te resetten en het gas los te laten als er een automobilist zich er tussen wurmt, gaat de Transporter in de remmen om daarna als de voorligger weer naar rechts is gegaan, weer met enige acceleratie naar de vorige snelheid toe rijd. Ik krijg de afstand tot mijn voorligger ook niet korter dan 100 meter, welk knopje ik ook indruk, maar misschien doe ik wel iets verkeerd. Voor m'n gevoel is het bij 50 meter afstand ook nog dikke prima qua veiligheid om iemand voorbij te gaan. Op 'treintje achter elkaar rijden' houd ik wel altijd 100 meter aan, dat is qua secondes wat gunstiger als er ineens geremd word.

Motor
- Is vrij stil, je hoort 'm nauwelijks. Ook op toeren is het geluid niet storend en veelal op de achtergrond hoorbaar.

Vrijloop/Zuinig
- Om de motor zuiniger te laten worden is er veel sjoemelsoftware voor nodig om dat te realiseren. Dat is VW niet echt gelukt en zijn ze mee door de mand gevallen. Wat ze wel gelukt is, is een vrijloop te installeren in de motor. Waar de T5 en de Vito afremde op de motor als je het gas los liet, blijft deze doorrollen als je het gas los laat, alsof ie in de vrij staat. Hierdoor kan je vaak al vroeg het gas los laten en de bus rolt gewoon door in de vrijloop en daar zal wel wat brandstof mee bespaard worden.
Als je er een beetje op anticipeert kan je zeker tientallen meters per keer uitrollen op het aanrijden van kruispunten, zonder dat je hoef gas hoeft te geven, of te remmen, wat brandstof bespaard. Ik kom dan ook regelmatig op een verbruik van 1/13 - 1/14 als ik er echt op let. Let ik er niet op dan is 1/11 á 1/12 realistisch.

Power
- Power dat heeft deze motor wel. Vooral in het toerengebied 2500 - 3500 heb je veel power om te accelereren bij inhalen of invoegen. Pas vanaf de vijfde versnelling merk je dat ie er wat meer moeite mee heeft. Maar let wel, deze 150pk voelt krachtig aan. Waar je met de vorige Vito power te kort kwam én gelijk naar het rode gebied toe accelereerde, heb ik deze motor nog niet boven de 3500 toeren hoeven hebben en dat rijd een stuk comfortabeler en zekerder omdat je altijd weet dat je genoeg kracht voorhanden hebt.

Wegligging
- Hier valt weinig op aan te merken. Een goed onderstel wat enkele centimeters verlaagd is (ik geloof 4cm), met 19 inch wielen met Vredestein Ultrac Satin banden. De wegligging van de Vito was welliswaar beter maar dat zal ook komen omdat ie asociaal verlaagd was. De Transporter ligt een beetje hoger dus zal iets meer overhellen, ik zeg iets, want de verlaging maakt een hoop verschil qua wegligging met een bestelbus. Het comfort is in elk geval wel stukken verbeterd, iets langere veerweg (maar dat is ook logisch) die ook minder stug aanvoelt zoals de Vito. De Vito had het probleem dat ie wat springerig over kwam met kuilen/hobbels in de weg en op snelweg voelt dat niet echt veilig aan. Wel maken deze banden best wel wat geluid dus erg stil is het allemaal niet in het interieur. Windgeruis is minimaal. Origineel worden de VW's uitgeleverd op Continental banden maar omdat m'n werkgever daar slechte ervaringen mee heeft (alleen maar omdat ze snel slijten) wou hij er bij aflevering andere banden onder hebben. Er zitten nu Vredestein Ultrac Satin onder, staat bekend als langloper qua profiel dus dat heeft de doorslag gegeven en de specs op droog en natwegdek zijn hoog. Wel ben ik altijd erg precies als het om banden gaat (noem het een tik) en heb ik alle voor en tegens al op een rijtje gezet van deze banden, reden te meer omdat ik ze zelf ook op m'n auto gehad heb. Het grootste nadeel van deze banden is dat de wang van de band aan de slappe kant is, zelfs onder mijn eigen auto (1250kg) in de XL uitvoering had ik dat gevoel, maar dan zit er ook wel een redelijke snelheidsverschil in tussen beide auto's in bochten. De Ultrac Satin voor de T6 zijn speciale banden voor zwaardere voertuigen (bestelbusversie) dus zou nog wat stugger moeten zijn. Vooral in een wat snellere, langere bocht heb je alsnog het gevoel dat de band inveert en er dus een kleine vertraging in zit met sturen. Maar verder is de grip uitstekend.

StartStopSysteem
- Daar kan ik kort over zijn. Dat gebruiken we niet. Er zit een heel mooi knopje binnen handbereik dus elke koude start wordt dat knopje, het uitschakelen van SSS, ingedrukt. Is niet goed voor de motor op de lange termijn al die start en stops volgens mijn mening. Daar is de werkgever het ook mee eens die heeft mijn voorbeeld doen volgen in de Vito. Pas als de brug open gaat dan word zoals het hoort de motor afgezet of als ik bij m'n bestemming, een klant ben om uit te laden. Maar anders niet.

Verbruik, gemeten aan de pomp
- Met de T5 Transporter 174pk reden we gemiddeld 1/8 en bij rustig rijgedrag 1/10.
- Met de Mercedes Vito 136pk reden we gemiddeld 1/10 en bij rustig rijgedrag 1/12
- Met deze T6 Transporter 150pk rijden we gemiddeld 1/11 en bij rustig rijgedrag 1/13

Met stadsverkeer, veel start en stops en op snelweg rond de 130km/h

Ze kunnen van alles beloven. Feit blijft dat een bestelbus niet geweldig gestroomlijnd is dus het verbruik zal nooit laag zijn.

DSG
- De DSG automaat in deze bus is zoals verteld een stuk minder verfijnd als de automaat van de Vito. Je voelt weer dat er geschakeld wordt. Ook terug schakelen verneem je weer. Niet dat dat heel erg is, maar wat je wel merkt is dat de DSG minder goed doordacht is als de automaat van de Mercedes. Waar ik met de Vito er echt van op aan kon dat ie in een bepaald toerengebied bleef hangen als ik ingehaald heb, gaat de DSG van de transporter overschakelen naar een zwaardere versnelling terwijl ik op dat moment juist de power nodig ben in de hogere toeren. Welliswaar schakelt de DSG wel vrij vlot en sneller dan die van de Mercedes, maar het was wel mooi geweest als de DSG dezelfde intelligentie had als de automaat van de Mercedes waarbij ie dus in wat hogere toeren blijft hangen als ie net belast is en er dezlefde hoeveelheid gas gegeven wordt. Daar was de Vito gewoon wat slimmer in, maar ja, wel slomer.

In de Sport stand schakelt ie overwegend rond de 3000 toeren, maar omdat bij normaal rijgedrag zelfs met invoegen of inhalen bij de 3000 ie al best wat power voorhanden heeft, zal de sportstand niet vaak gebruikt worden.

Wel is het zo dat dit een hele andere versnellingsbak is als de vorige T5. Die had namelijk een normale 6 traps automaat, en in deze T6 zit de DSG 7 traps automaat. De automaat van de T5 had het probleem dat de versnellingsbak de toeren te laag hield waardoor je bij het opschakelen, rond 1750rpm, de 2120kg zwaar wegende bus op 1100 toeren vooruit moest sjouwen als ie geschakeld heeft. Dat heeft m'n werkgever in 10 jaar en 330.000km drie keer een versnellingsbak gekost (twee moest ie zelf betalen, de ander was garantie). Nu schakelt de DSG bak steevast vanaf 1800-2200rpm waarbij ie terugzakt naa de 1250-1600rpm wat de bak veel natuurlijker doet laten aanvoelen om weer vooruit te komen. Is echt stukken verbeterd. Hopelijk gaan deze DSG bakken daarom ook wat langer mee.

PDC
- De parkeersensoren werken prima en minder nerveus-makend als van de Vito. Als ik nu een smal steegje in moet dan piept ie niet meer alsof ik de halve zijkant er uit rijd.
Qua hoeveel ruimte je over hebt zowel voor als achter is uitstekend en je kan er goed op vertrouwen. De breedte van de bus kan ik goed inschatten, alleen met inparkeren vind ik het nog steeds lastig en handig om te weten hoever de trekhaak verwijderd zit van de voorbumper van de auto achter me. Verder dus echt ideaal dat deze bus de zijkant een stuk minder streng registreert als de Vito. Dan ga je namelijk twijfelen aan jezelf "gaat het wel goed?" als ie zo loopt te piepen en je kijkt nog een keer, ja het gaat echt goed heb nog genoeg ruimte over denk je bij jezelf. En dan ben je gedesoriënteerd. Terwijl als je de zekerheid hebt dat je er tussendoor past, er geen alarmbellen gaan rinkelen, je een stuk relaxter achter het stuur zit.

Stoelen
- De stoelen zitten echt als gegoten. Beter nog als de Vito. Je zit nu echt 'vast' op het vlak, je verschuift niet. Rugsteun is meer als perfect.
Een pluspunt is ook, en dat hebben ze wel aangepast, is dat de stoel ver naar achteren kan. In de T5 Transporter zat ik altijd 'ingebouwd' achter het stuur omdat de stoel niet ver genoeg naar achteren kon en ik houd van ruimte achter het stuur. Dus nu is de ideale zitpositie, zo gevonden. Voor mijn gevoel zou je ook lange uurtjes achter elkaar kunnen zitten zonder last van je rug te krijgen.

Dubbele cabine
- De twee schuifdeuren gaan automatisch het laatste stukje zelf dicht, dat is dikke prima. Je zit ook nog eens als gegoten op de achterbank en hebt veel ruimte over.

Verzekering
- Dat was nog even een momentje van aandacht. Om de bus All-risk te willen verzekeren vroeg de verzekeringsmaatschappij om een certificaat van het alarm. Zat er niet bij toen we de bus in ontvangst mochten nemen. Even een ritje naar Almelo om dat certificaat op te halen meldde de dealer ons.
Maar zoiets moet 'gekeurd' worden en aangemeld worden in het systeem om het certificaat mee te kunnen krijgen. Moesten er ook 2uur op wachten voor alles geregeld was. Verder moet de dealer er voor betalen en vandaar dat ze het er niet standaard bij doen. Dat terwijl de bus wel gewoon een goed alarm heeft. Maargoed, bus is all-risk verzekerd dat rijd toch wel een stuk prettiger. En dan slaap je ook een stuk rustiger. Zal maar gestolen worden en niet allrisk verzekerd zijn.

De vorige T5 Transporter Carravelle (verlengde en zwarte kleur) is bij de nieuwe eigenaar gestolen in Overijssel.
Als je het kenteken checkt bij RDW staat er bij; Gestolen.
Zoek je het kenteken op in Google zie je dat er een opsporingsbericht is voor het betreffende kenteken.

Tot zover mijn bevindingen.
Er zijn nog tal van dingen die me te binnen gaan schieten.
Maar voor nu vind ik dit het belangrijkste.
Als me nog wat te binnen schiet zal ik de tekst aanpassen.
Dank voor het lezen!

Olie bijgevuld

  • 18.500 km

Tijdens een paar ritten viel me een tikkend geluid op tijdens het accelereren. Een oliecheck leerde dat de pijlstok bijna droog was, zat nog geen kwart op. Litertje olie opgehaald bij de VW-dealer (voor €21,20 wel te verstaan!) en er ging uiteindelijk 700ml in. En voila de motor was weer stil. Eigenlijk vind ik dat wel van de zotte maar volgens de dealer is dat heel normaal. Terwijl het een nieuwe motor is.

En dat is voor mij een discussie puntje. Want na een aantal 10.000km's gaan de dopes uit de olie, die voor smering zorgen. Hoe meer kilometers er gereden worden des te minder smering er is, en de motor dus olie gaat verbruiken. Maar krijg dat maar eens aan het verstand bij ze. Vandaar dat ik het ook echt belachelijk vind dat de eerste serivcebeurt pas bij 40.000km is en je dus ook 40.000km op een 'set' olie rijd. Maargoed het is niet mijn bus. Ik had 'm bij de 20.000km die aanstaand is, naar de dealer gebracht om de olie te verversen. Volgens de dealer gebruiken ze LongLife olie om de servicebeurten op te rekken. Maar dat is natuurlijk dikke onzin. Want longlife olie of niet, de smering in olie verdwijnt na het aantal kilometers wat er gereden is. Maar het 'verkoopt' lekker, om te zeggen uw auto hoeft pas bij 40.000km terug te komen voor de eerste beurt wat voor de klanten weer goedkoper zou moeten zijn als je dat uitsmeert over enkele jaren. En dat is verkeerde bezuiniging als je het mij vraagt.

Verder afgezien van het olieverbruik (je kan het zien als 100ml per 2500km) zijn er geen problemen met de bus. Rijd perfect. Automaat schakelt perfect. En je kan merken dat de motor goed ingelopen is want power dat heeft de motor wel.

Als er meer kilometers weggereden zijn, zal ik weer een update plaatsen.
Heb aardig wat kilometers al weggerden in de afgelopen tijd en kan niet anders zeggen dan dat het een perfecte bestelbus is. Rijd zalig, je voelt je de koning op de weg, stuurt erg lekker maar alsnog blijf ik erbij dat de Mercedes beter op de weg lag, terwijl de Transporter weer lekkerder stuurt. De automaat van de Mercedes voelde je niet schakelen en was een inteligente automaat, terwijl de automaat van de Transporter weer supersnel schakelt maar niet de intelligentie heeft zoals de Mercedes. Want nog steeds gebeurt het wel eens dat je aan het accelereren bent, even gas terug doet, en dan schakelt de automaat over naar een zwaarder verzet terwijl ik een seconde later eigenlijk de power nodig was in de hogere toeren, waarbij de bak dan weer terugschakelt, wat onnodig is en je tijd mee 'verliest'. Dat had de Mercedes echt beter voor elkaar. Maargoed. Dat zijn de verschillen die ik merk en belangrijk vind om te vermelden.

Verder heb ik nog een discussie puntje:
In mijn vorige Alfa Romeo uit 2003 kreeg ik tijdens het starten in het dashboard schermpje de hoeveelheid olie te zien, aangeduid in streepjes.
Dat is bij m'n huidige Alfa Romeo uit 2005 niet anders.
Bij de Mercedes Vito kon je ook in de boardcomputer aflezen hoeveel olie er nog in het carter zat. Dan moest je wel even het menuutje door. Maar, het kon! Das al heel wat.

Maar............. Anno 2018 heeft Volkswagen dat niet. En vind dat ronduit beschamend. Iemand die geen verstand van auto's of extra 'geluiden' heeft kan dus zo doorrijden met te weinig olie in het blok met alle gevolgen van dien. Het is dat het me direct opviel en ook na de rit de pijlstok er maar uitgehaald heb anders reed de werkgever en m'n collega nog zonder het in de gaten te hebben, door met te weinig olie in het blok.
Vind het ook echt jammer dat Volkswagen, wat staat voor kwaliteit en innovatie, het anno 2018 nog niet voor elkaar gekregen heeft om digitaal de hoeveelheid olie in het blok af te kunnen lezen. Maargoed........... dat is mijn mening. Zelf regelmatig olie pijlen dus!!

Afgezien van dit alles; Een top bus.
Hopelijk gaat ie nog jaren mee.
Het is wel het visite kaartje van het bedrijf.

Eerste beurt gehad

  • 38.000 km

Vorige maand de eerste olie beurt gehad bij 36.000km.
Qua service interval van de dealer moest het eigenlijk 1000km eerder maar de dealer had niet eerder tijd.

Bij de eerste beurt zijn de voorbanden vervangen aangezien er nog 2mm op zat en is de Transporter gelijk meegepakt voor de 40.000km onderhoudsbeurt. Want de olie interval is bij 35.000km en de onderhoudsbeurt zelf 40.000km.
Er zat nog 2mm op de Vredestein Ultrac Satin banden. Zijn nu Michelin Pilot Sport 4 onder gekomen.
Kosten inclusief banden een kleine €800 incl btw.

Verder heb ik ook nog een storing gehad. Storing roetfilter. Dit was na een 500km zuinig/rustig rijden (1/13) aangezien ik de cabine vol had staan met materiaal wat kon omvallen. De tank volgegooid en op weg naar de zaak ineens die storing. De werkgever heeft 'm op weg naar huis even doorgetrapt en sindsdien is de storing ook niet weer terug gekomen. Wel vond ik een tijdje terug de koppeling van de DSG best wel stinken toen ik uitstapte na een sportieve rit, qua wegen die ik moest rijden en veel accelereer en afrem momenten. Maar daarna niet weer geroken.

De motor laat zich prima voortstuwen en zit rond een 12 seconden op 100, hetgeen voor een bestelbus dikke prima is. De DSG houd de toeren mooi laag. Rond de 2700 toeren rijd je bij 150 ongeveer 1/10.

Ik heb nu zo'n 10.000km zelf in de bus gereden en kan je nu al wel vertellen dat ik 9900km zónder cruise-control gereden heb. Want wat is de ACC een verschrikking op de snelweg. De bus heeft veel te veel random rem acties waardoor achteropkomend verkeer in de ankers moet. Als jij en de auto achter je, beiden op de linkerbaan rijd en verderop een auto van rijstrook 2 naar rijstrook 1 gaat met 200 meter afstand, dan remt de bus al af. Terwijl bij 100 meter afstand het ook nog veilig genoeg is om de bus af te laten remmen of vaart te laten minderen. Heb de instellingen de waardes op zo kort mogelijk gezet en op de sportiefste modus. Het maakt allemaal geen verschil. Deze ergenissen hebben er voor gezorgd dat ik de cruisecontrol niet meer gebruik.

Bij 18.000km had ik een 0.7liter olie toegevoegd.
Tot de 30.000km heeft ie totaal één liter olie verbruikt.

Verder geen bijzonderheden. De Transporter rijd perfect en doet wat ie moet doen. De schuifdeuren die het laatste stukje zelf elektrisch sluiten is echt ideaal. Geen omkijken meer naar. De T6 is een mooie verschijning en als ie net gewassen is doet het bijna zeer aan de ogen. De 19inch wielen maken het af. We krijgen van onze klanten vaak complimenten als deze bus bij hun voor de stoep staat..

Tweede beurt gehad

  • 61.000 km

Een jaar later, veel kilometers met deze Transporter afgelegd. 200km op een dag is soms geen uitzondering, je voelt je dan helemaal thuis in deze 'luxe wagen'. Wat kan ik vertellen over de afgelopen 25.000km?

Ten eerste: Betrouwbaar (de motor dan). Ik durf het haast niet uit me mond te laten komen (typen) maar toch is het zo. Wel vind ik de kwaliteit van het materiaalgebruik (o.a. versnbak) gewoon niet denderend en vind het altijd lastig de positieve punten weg te zetten tegen de negatieve punten. Allereerst alle lof over de motor, het stuur en remgedrag, het laadvermogen, de elektrische schuifdeuren. De zitpositie, het gemak van de radio/navigatie, de muziek/boxen/subwoofer.. Dat is perfect op elkaar afgestemd waardoor het erg comfortabel rijden is. De bus is verlaagd, dus op snelweg een lange bocht normaal ingaan voelt niet onveilig omdat ie niet/nauwelijks voelbaar overhelt (zoals een standaard hoogte wel doet). Het enige wat mij (de chef ook) irriteert is de DSG versnellingsbak. Twijfelen met schakelen als ie koud is, bokken als je gas los laat en weer gas geeft, niet smooth over/terugschakelen maar met een flinke klap, het hoorde er allemaal bij de afgelopen 30.000km. Een tijdje terug, 's ochtends vroeg 09:30 op de rit naar Duitsland, de bus had net 30km gereden en stond alweer een uur stil. Toen ik er mee weg reed dacht ik, zo schakelde de automaat 2 week terug nog niet (rijd er niet dagelijks in). Hierop volgend naar VW gegaan omdat er nog garantie op zit. Monteur mee gereden, aan de computer, niks gevonden of defect. Dan voel je je toch wel in de maling genomen door zo'n bedrijf. Al voor de 2e keer.

De bus moest een maand later voor de 2e onderhoudsbeurt. Bij een vak garage uit laten voeren waar we meer vertrouwen in hebben. Ze hebben de automaatbak gespoeld, nieuwe filter (volgens mij), nieuwe olie erin en de bak schakelt weer als nieuw. Zo kan het dus ook en zo moet ie schakelen. Maar ik vind het wel kwalitatief zeer slecht en eigenlijk ook triest dat een automaat die niks voor z'n kiezen krijgt (geen zware aanhangers of lomp in wordt gereden) zo snel achteruit gaat, binnen 2 jaar en 60.000km.

De cruisecontrol wordt nog steeds niet gebruikt. Belachelijk apparaat. Spontaan in de ankers op de linkerbaan als op 100-150 meter afstand (en 30km/h snelheidsverschil) iemand van de rechter naar de linkerbaan gaat. Fijn voor het verkeer achter je. Ook remt de bus als je zonder knipperlicht aan naar links, iemand voorbij wil die op 50m afstand voor je rijd

Verder heeft de T6 een grote beurt gehad de garage en er zitten 4 nieuwe banden onder. Michelin Pilot Sport 4. De banden op de vooras zijn 25.000km meegegaan (oude ook Pilot Sport 4). De eerste montage banden (Vredestein Ultrac Satin) zijn 33.000km meegegaan.
Rijd weer zeer stil en we kunnen weer 30.000km rijden tot de volgende beurt. Automaak schakelt boterzacht, twijfelt niet meer. De vraag is; voor hoelang. Ik vind de bus prima rijden en je verdient er je geld mee. Maar dit is dus 1 van de redenen waarom ik nog nooit een VAG heb gehad. En heb bijna 10 jaar m'n rijbewijs

Ingeruild

  • 72.000 km

2 maand terug hebben we de bus ingeruid. De meeste van jullie raden het al, de kwaliteit liet te wensen over. De versnellingsbak vertoonde der mate kuren dat het gevoel van betrouwbaarheid en kwaliteit naar een nieuw dieptepunt is gezakt. Je kan er geen pijl op trekken. Het is eigenlijk net als de vrouw die thuis op de bank zit als je thuis komt van werk. De ene dag kan ze je omhelzen, vragen hoe je dag is en het eten voor je klaar hebben staan. De andere dag kan er geen goedemorgen vanaf en dan weet je al dat je niet de meest geweldige gesprekken met haar gaat hebben. Zo is het ook met de versnellingsbak van de bus. De ene ochtend is er niks aan de hand en schakelt ie zoals ie hoort te doen. De andere dag, begint ie ineens weer te bokken, met een klap terug te schakelen als je snelheid vermindert of twijfelachtig te schakelen. Het 'voorspelbare' wat je zou verwachten bij een versnellingsbak op een 2 jaar oude bus, is niet meer wat het geweest is.

Al deze vervelende eigenschappen hebben er toe geleid dat we na een garagebezoek de bus van de hand hebben gedaan.
Ik ben met de bus naar Hengelo gegaan vanuit het hoge noorden omdat onze eigen VW Bedrijfswagen dealer het probleem niet kon vinden en ons al 2x met een kluitje het riet in heeft gestuurd; we werden niet serieus genomen. Daarom een afspraak gemaakt met de dealer waar deze bus vandaan kwam en in de mail uitgelegd wat voor problemen we ondervinden. Er werd een rondje in de bus gereden door de dienstdoende monteur. Deze beste man kon na terugkomst vertellen dat de versnellingsbak gereviseerd danwel vervangen moet worden. Het " Kroonwiel " in de bak was defect aan het gaan. Nou daar ben je dan dus mooi klaar mee. En nu? Investeren en doorrijden, of verkopen? Aangezien m'n werkgever nu EINDELIIJK wakker geschud is over de kwaliteitsnormen van VW heeft ie besloten 'm te verkopen en een andere bus weer te kopen.

Welke dat is. Krijgen jullie met een aantal weken te lezen.
Dan maak ik een nieuwe review.
Terug op het oude nest, kan ik alvast verklappen.
Comfort, meer power en een beter schakelende automaat.

Bedankt voor het lezen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.