Volkswagen Touran 2.0 TDI 140pk Highline (2006)

autoreview

Volkswagen Touran 2.0 TDI 140pk Highline (2006)

Signalement

UitvoeringTouran 2.0 TDI 140pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Bij het uitzoeken van een nieuwe lease auto eerst meer eens onze wensen op een rijtje gezet. We hebben de afgelopen jaren verschillende auto’s gereden en konden nu eindelijke en auto uitzoeken passend bij onze wensen.
Wij zijn allebei groot 1.90 plus en in hebben een opgroeiende hond.
Kortom ruimte was van belang, daarnaast moest er voor de vakanties ook nog voldoende ruimte zijn voor bagage en mogelijk 1 of 2 personen extra. Dan valt de keus als snel op een station of een MPV. Door de hond en de ruimte voor bagage vielen de stations en de MPV met minder dan 550 liter bagageruimte al snel af. Dan wordt het lijst bekort tot Volkswagen Passat en Touran, Seat Alhambra, Opel Zafira en Vectra. Na goed vergelijken en rekenen met de leaseprijs tot de conclusie gekomen dat de Touran en de Zafira het best uit de verf kwamen.
Na uitvoerig testen bij de dealers besloten te gaan voor de VW Touran Highline met de 2.0 TDI (140pk). De keus is mede ingegeven door de werkelijk perfect zittende stoelen en de compleetheid van de auto. De motor was geen vraag maar een must. Had al in verschillende reviews gelezen dat hij heerlijk is en meer dan voldoende power heeft.
We hebben de auto besteld met het plus pakket (bestaat uit: 17inch lichtmetaal Nardo, Parkeersensoren, RNS300 navigatie, Xenon verlichting) Automatisch dimmende binnenspiegel en in de kleur Deep Black.

We hebben eind april, na 2 maanden wachten, de auto opgehaald.
Daar stond die dan, wat een plaatje. Een van de eerste in Nederland met het plus pakket op kenteken. Meteen een stuk mee gaan rijden natuurlijk.
Trekkracht is altijd (boven de 1700 toeren) voorhanden en maakt het schakellui rijden prima mogelijk. De stoelen zitten werklijk perfect voor ons. Ruimte is er in overvloed.
De parkeersensoren maken inparkeren tot een makkie, je hebt nu tenminste een idee waar de auto is. Xenon is optimaal ’s nachts. Radio/Naviagtie werkt prima, ondanks dat er nog al wat commentaar op is moet ik zeggen dat het prima werkt. De route wordt uitstekend aangegeven en er wordt uitstekend gereageerd op de TMC berichten. De radio vraagt enige gewenning maar went wel snel.
Heb er ondertussen 1500 km op zitten en ben even in Duitsland geweest voor een ritje op hoge snelheid.
Met gemak naar de 180 toe en dan op cruisecontrol verderrijden. Je hebt het eigenlijk geeneens in de gaten dat het zo hard gaat. Doortrekken naar de top van 200 vraagt dan nog even. Je merkt dat de motor er dan hard aan moet trekken. Wat wil je airco aan (buiten 28 graden) en heuvelachtig. Maar gehaald en volgehouden.
Op het moment dat je dan terug moet voor een langzamere voorganger, even de cruise eraf en als de weg vrij is de boel weer activeren. Hij gaat er dan weer lekker vlot vandoor. Ga binnenkort eens met een volle bak naar Duitsland om hem dan uit te proberen. Zowel volgens de dealer als Pon mag dit geen enkel probleem opleveren. Het belangrijkste is dat de auto de eerste 1000 km met respect is behandeld. En ook het rijden van dergelijke snelheden vraagt respect voor de auto. Het roekeloos intrappen van het gaspedaal tot de bodem en dan kijken wat er gebeurt kan niet bij zo weinig km’s. Is dan ook niet gebeurt. Heb dit trouwens met alle nieuwe auto’s gedaan en nooit problemen gehad van enige aard.

Aanvulling 23-11-2006.
Ik rij nu een half jaar met de auto en moet zeggen dat hij steeds meer en meer gaat bevallen. De laatse tijd met het slechte weer blijkt maar weer eens dat de auto over prima rij- en remeigenschappen bezit. Ik heb er nu 25000 km op zitten en verlang niet naar een andere auto, dat is wel eens anders geweest.
Het gevoel van veiligheid en overzicht speelt hierin een belangrijke rol. Volgende week gaan de winterbanden erom. Op de orginele velgen, blijft het beeld van de auto is stand.

Het verbruik valt mee. Bij een behoorlijke mix van snel- en binnenwegen blijft 1 op 16 prima haalbaar. Tijdens de vakantie kwam ik tot 1 op 18 op de snelweg met een gemiddelde van 150. Over de gehele vakantie in Oostenrijk met behoorlijk veel kilometer lokaal in de bergen weer terug op 1 op 16. Ik ben dik tevreden.

Update 26-04-2007
Ik heb de auto nu bijna een jaar in mijn bezit. De waardering voor de Touran neemt alleen maar toe. De kilometer teller staat nu op 40.000km en ik moet zeggen hij gaat steeds beter rijden. Het olieverbruik ligt rond de liter per 7500km wat beter is als door VW wordt aangegeven. Ook bij de eerste beurt bij 30.000km geen problemen. Het verbruik ligt op 1:16. En dat is voor de mix van korte en lange stukken uitstekend. Ik heb de winter op winterbanden van Vredestein gereden en moet zeggen dat deze bij regen stukken beter werken dan de standaard banden. In de sneeuw niet echt uit kunnen proberen. Ga morgen weer terug naar de zomerbanden.

PROBLEMEN

Nog geen echte problemen. Zou ook schandalig zijn na 1500 km.
Wel problemen met de taal van het navigatiesysteem. Deze springt steeds terug naar automatisch en daarmee terug naar de taal van de boordcomputer (duits).
Dealer zegt dat de update is geinstalleerd. Ik heb echter mijn twijfels. Ga binnenkort maar eens langs bij mijn vaste dealer.

Update 23-11-2006.
Het olie verbruik blijft redelijk binnen de perken, kom nu uit op 1 liter op 5000km. Volgens de dealer een normaal verbruik. Ik was met de Tolede 1,9 TDI (130pk) en de Bora 1,9TDI (90pk) geen olie verbuik gewend. De longlife olie beperkt het bezoek voor onderhoud echter het bezoek aan de dealer voor olie wordt alleen meer. O ja, ik kan zelf de olie bijvullen alleen vergoed de leasemaatschappij alleen de olie in dien deze door de dealer is aangevuld. Afspraak met de werkgever.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.