Volkswagen Touran 1.4 16V TSI 140pk Business (2006)

Toch lekker de snelste

Volkswagen Touran 1.4 16V TSI 140pk Business
In z'n twee in ongeveer tien seconden accelereren tot de honderd. Niet lang geleden was dat een prestatie voor lichtgewicht sportauto's. Nu zitten we in een midi-MPV die 1.453 kilo weegt, met een 1.4-motortje.

De Touran is een beetje een saaie verschijning, maar geen winkeldochter. Bij Volkswagen-rijders bleek er behoefte aan 'n no-nonsense familyvan. Met een stabiele verkoop van zo'n 6.500 exemplaren in de afgelopen jaren weert het model zich uitstekend. Maar het gaat in dit verhaal niet over de opbergvakjes of de immense laadruimte als je de stoelen eruit sloopt. Het gaat om de motor.


1.400 cc
Deze Volkswagen Touran is uitgerust met een 1.400 cc-tje. Toch overschrijd je de toelaatbare snelheid nogal gemakkelijk met deze auto. In z'n twee trek je 'm naar de 98 km/h. We hebben het geklokt. Er zijn tijden geweest, dat we met bewondering
over dit soort prestaties schreven.
Hier staat hij dus: de Volkswagen Touran 1.4 16V TSI, met 140 pk. Met een benzinemotor die trekt als een diesel. Geen onverdachtere auto dan een donkerblauwe familiebus. Na het stoplicht verdwijnt de concurrentie in de achteruitkijkspiegel.
Onder de motorkap huist 'n 1,4-litermotor, gebaseerd op de kleinste FSI-motor. Het geheim van dit 1,4-tje met 140 pk is dat Volkswagen behalve de directe inspuiting turbotechniek combineert met een mechanische compressor. Het motortje wordt direct van stationair toerental af door de mechanische compressor bijgestaan. Die verleent tot zo'n 2.400 tpm bijstand. Vanaf dat moment komt de turbo in actie. Ga je vol op het gas, dan helpt die mechanische compressor nog tot zo'n 3.500 tpm. Om vermogensverlies te voorkomen, wordt dan de compressor via een elektromagnetische koppeling uitgeschakeld.
De turbo houdt vervolgens het maximale koppel nog tot zo'n 4.000 tpm vast. Het resultaat van deze combinatie is indrukwekkend: bij 1.000 tpm heb je al 175 Nm tot je beschikking. Bij 1.500 tpm zit je al op het maximum: een dikke 220 Nm. Deze techniek geeft je het gevoel in een dikke diesel te rijden: hij trekt maar door en door. Tot slot word je bij 5.600 tpm getrakteerd op alle 140 pk's.


Helmpjes op!
"Kinderen, doe de helmpjes maar op. Papa, gaat scheuren!" Is het Volkswagen daarom te doen geweest, racen met de familie? VW heeft vaker bewezen serieus bezig te zijn met de brandstofconsumptie van motoren. Ontwikkelingen als directe inspuiting, turbo's en compressors zorgden voor een economischer verbruik en VW combineert al deze technische voorzieningen en is daar terecht trots op. We moeten ook vermelden dat de TSI minder milieuvriendelijk is dan z'n FSI-broertjes. Kijken we naar de prestaties van deze Touran, dan zien we dat zo'n economisch wondertje niet per se saai hoeft te zijn. In 9,9 seconden accelereer je in deze familiebus naar de 100 km/h. Een tussensprintje van 50 naar 80 km/h in z'n drie duurt slechts 4,2 tellen. Het verbruik is een ander verhaal. De auto is voor deze test voor het dagelijkse woon-werkverkeer gebruikt. Gemiddeld komen wij dan uit op 9,7 liter voor 100 km. Niets om je voor te schamen, maar extreem zuinig kunnen we het ook weer niet noemen. VW geeft deze waarde aan voor 'urban use', ofwel stadsgebruik. Voor gecombineerd gebruik wordt 7,4 liter per 100 km opgegeven. Dat lijkt ons erg optimistisch, maar dat er zuiniger mee gereden kan worden, betwisten we niet.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Touran 1.4 16V TSI Business
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 29.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.391 mm / 1.794 mm / 1.652 mm
Wielbasis 2.677 mm
Massa leeg 1.453 kg
Laadvermogen 697 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,2 s / 5,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,3 s / 10,7 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot 178 g/km