Volkswagen Touran 2.0 TDI 140pk Highline (2005)

autoreview

Volkswagen Touran 2.0 TDI 140pk Highline (2005)

Signalement

UitvoeringTouran 2.0 TDI 140pk Highline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf126.000 km
KM-stand laatst155.555 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 126.000 km

Waarom in hemelsnaam een 15 jaar oude diesel aanschaffen en zelfs importeren vanuit Duitsland? Tja… dat behoeft natuurlijk wat uitleg. Eigenlijk waren we op zoek naar een Skoda Octavia RS op benzine ter vervanging van de Audi TT. Dit, omdat er een keer kinderen komen waarbij we met hond en al naar Hongarije zullen afreizen (adoptie) maar op dit moment vooral omdat onze hond niet in de TT past en
ook nauwelijks in de andere auto (Volvo V40). Daarnaast is hij enorm bang in de auto en wij dachten hem met wat meer ruimte meer aangename autoritten te kunnen bezorgen.

De “nieuw” aan te schaffen auto moest minimaal 15 jaar oud zijn (mijn vrouw is ZZP’er en dan is de bijtelling zeer vriendelijk), liefst snel en de hond moest erin passen.

Bij een bedrijf waar we voor een Octavia gingen kijken (die een kapotte motor bleek te hebben) stond ook een Touran. Na het opentrekken van de achterklep was de reactie van mijn vrouw: “Deze wil ik!” De betreffende Touran was te jong dus naar huis en op zoek naar een geschikte Touran.

Van de benzine versies van het VAG concern van die tijd ben ik niet zo gecharmeerd. De tdi motoren heb ik echter altijd als zeer prettig ervaren. Aangezien ik zelf mijn leaseauto heb ingeleverd kwam het idee om een diesel aan te schaffen waarmee ik dan ook regelmatig kan rijden om wat meer kilometers te maken met de Touran zodat een diesel meer rendabel zou zijn.

In Nederland hebben bijna alle diesel Touran’s meer dan 300.000 km gelopen dus ook even over de grens gekeken en daar stond een zeer goed uitgeruste Touran 2.0 tdi met dsg bak en 126.000 km op de teller. Op naar Duitsland en uiteindelijk de auto daar gekocht.

Achterstallig onderhoud

  • 126.000 km

De auto had behoorlijk achterstallig onderhoud. Hier dus zelf eerst mee begonnen. Nadat de auto thuis in de garage stond het volgende gedaan:

- Flush en oliewissel
- Alle filters
- Voorschermen vervangen (krassen) door exemplaren van de sloop
- Lichtschakelaar vervangen
- Achterlicht vervangen (barst)
- Startmotor revisie
- Nieuwe accu

De auto startte wat lastig en na wat onderzoek blijkt er in deze Touran het meest onbetrouwbare tdi blok te liggen (BKD 16V)
met een aantal veel voorkomende problemen. Uit voorzorg toen maar de tandempomp vervangen. Achteraf was dit waarschijnlijk niet nodig geweest want de auto startte daarna hetzelfde. Met een aantal lange stukken en een reiniger bij de brandstof is dit probleem echter verholpen.

Ook de DSG bakken staan niet bekend als super betrouwbaar (al is dit er 1 met een vloeistof koppeling die beter bekend staat) maar bij het stilzetten en daarna ook stationair was er toch een vreemd geluid te horen. Dit bleek het 2 massa vliegwiel te zijn. Toen maar besloten om dit ook (zelf) te vervangen inclusief bakolie en krukaskeerring.

Al met al best wat werk aan gehad maar ik had er de tijd voor. Na de reparaties naar de RDW keuring, platen laten maken en rijden maar.

Hoe rijdt zo’n relatief oude auto dan

  • 134.000 km

Nou… helemaal niet verkeerd eigenlijk. Het betreft een highline uitvoering met stoelverwarming, radio bediening op het stuur, cruise control en climate control. Eigenlijk alles wat je zou willen op een auto. De ruimte en mogelijkheid tot variëren in het interieur zijn gigantisch. De wegligging is vriendelijk maar solide en de combinatie van de diesel met automaat is erg prettig en comfortabel. Hiermee is de auto ook absoluut voldoende snel al merk je boven de 120 km/h dat het gewicht wat meer mee gaat spelen. Bij koude motor nagelt de diesel behoorlijk en het duurt lang voordat er wat temperatuur in zit (de stoelverwarming maakt op koude dagen veel goed) maar dat stoort ons niet.

Zuinig kun je de auto niet noemen (rond de 1:16) maarja, wat wil je met een auto die de vorm van een baksteen heeft en bijna 1600 kg weegt.

Kosten

  • 134.000 km

Het scheelt enorm dat we zakelijk gezien alle kosten aan deze auto kunnen aftrekken en de bijtelling die daarvoor in de plaats komt is een schijntje want een Touran diesel van 15 jaar oud is nagenoeg niets waard. De wegenbelasting is natuurlijk astronomisch met €170 per maand en ook de kosten voor verzekering en brandstof zijn bovengemiddeld.

Er zijn zeer zeker leukere auto’s te rijden voor het geld wat deze Touran kost. Mijn vrouw is er echter gelukkig mee en zij rijdt er het meeste in.

Een Touran staat niet bekend als betrouwbaar maar afgezien van het vliegwiel (wat overigens wel erg snel is bij 126.000 km) en het achterstallige onderhoud zijn er nog geen vreemde dingen voorgevallen. Als ik dit onderhoud echter niet zelf had kunnen doen was het nu al een extreem dure aankoop dus denk goed na wanneer een dergelijke auto op het verlanglijstje staat.

Veer gebroken en regulier onderhoud

  • 147.000 km

Bij het rijden opeens een hele harde kloink. Mijn vrouw dacht dat er iets op het dak viel maar ik was er zeker van dat er iets anders aan de hand was. Op de krik kon ik niet echt iets zien dus toen maar even op de brug. Een veer aan de achterzijde had het begeven. Er was een klein stukje vanaf dus het was niet echt te zien aan een scheefstaande auto ofzo. Nieuwe veren besteld voor een paar tientjes en met een uurtje klussen zaten ze er weer onder. Meteen maar de remschijven en blokken aan de voorzijde meegenomen, remvloeistof, oliebeurtje en daarmee kan de auto er weer een tijdje tegenaan. Met overwegend rijden op lokale wegen en in het dorp is de auto niet zo zuinig (1:15). Bij 100 op de snelweg met weinig remmen en optrekken is rond de 1:19 haalbaar. Op zich is het een prima auto. Gebruikskosten zijn aan de hoge kant door de wegenbelasting en verzekering maar de ruimte is enorm en voor een auto van 15 jaar oud rijdt het echt prima en zit er alles op en aan.

Smoorklep vervangen

  • 151.000 km

Al een tijdje ging het starten en het afzetten van de motor op een wat ruwe manier. Uitlezen gaf geen fouten maar de verdenking van een niet goed functionerende smoorklep was er al een tijdje. De werking uiteindelijk getest door de klep te demonteren en handmatig dicht te zetten. De auto startte niet meer waardoor ik er zeker van was dat de klep stuk was. Bij een sloop in de buurt voor 2 tientjes een nieuwe klep gevonden. Hiermee is het probleem verholpen. De motor start meteen en gaat ook weer soepel uit. Het is wel de vraag hoe lang de Touran nog mag blijven. De toekomstplannen zijn gewijzigd waardoor we de ruimte niet nodig hebben en dan is het zonde om voor 2 personen en een hond zo'n bus te hebben. Wel jammer want het interieur is echt in nieuwstaat en technisch is de auto echt helemaal 100%. Er is geen haast bij dus we gaan het zien wat ervoor in de plaats komt.

Afscheid genomen

  • 155.555 km

De Touran is ingeruild op een Skoda Octavia RS van 15 jaar oud. Niet een hele goede ruil maar het was dan ook meer een emotionele keuze omdat de achterbank definitief niet gevuld gaat worden en zo'n bus dan wel wat overdreven is. Aangezien er wel af en toe een grote hond mee moet is het een Octavia Combi geworden. De Octavia heeft 260.000 gelopen maar zou technisch perfect zijn. Meer daarover in de review van de Skoda.

De Touran was gekozen om lang te blijven en heeft ons na zeer groot onderhoud goed gediend. Ik denk dat de volgende eigenaar er een fijne auto aan heeft die nog heel lang mee kan.

2,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens