en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Touran 2.0 TDI 140pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 134.000 km |
De auto had behoorlijk achterstallig onderhoud. Hier dus zelf eerst mee begonnen. Nadat de auto thuis in de garage stond het volgende gedaan:
- Flush en oliewissel
- Alle filters
- Voorschermen vervangen (krassen) door exemplaren van de sloop
- Lichtschakelaar vervangen
- Achterlicht vervangen (barst)
- Startmotor revisie
- Nieuwe accu
De auto startte wat lastig en na wat onderzoek blijkt er in deze Touran het meest onbetrouwbare tdi blok te liggen (BKD 16V) met een aantal veel voorkomende problemen. Uit voorzorg toen maar de tandempomp vervangen. Achteraf was dit waarschijnlijk niet nodig geweest want de auto startte daarna hetzelfde. Met een aantal lange stukken en een reiniger bij de brandstof is dit probleem echter verholpen.
Ook de DSG bakken staan niet bekend als super betrouwbaar (al is dit er 1 met een vloeistof koppeling die beter bekend staat) maar bij het stilzetten en daarna ook stationair was er toch een vreemd geluid te horen. Dit bleek het 2 massa vliegwiel te zijn. Toen maar besloten om dit ook (zelf) te vervangen inclusief bakolie en krukaskeerring.
Al met al best wat werk aan gehad maar ik had er de tijd voor. Na de reparaties naar de RDW keuring, platen laten maken en rijden maar.
Waarom in hemelsnaam een 15 jaar oude diesel aanschaffen en zelfs importeren vanuit Duitsland? Tja… dat behoeft natuurlijk wat uitleg. Eigenlijk waren we op zoek naar een Skoda Octavia RS op benzine ter vervanging van de Audi TT. Dit, omdat er een keer kinderen komen waarbij we met hond en al naar Hongarije zullen afreizen (adoptie) maar op dit moment vooral omdat onze hond niet in de TT past en ook nauwelijks in de andere auto (Volvo V40). Daarnaast is hij enorm bang in de auto en wij dachten hem met wat meer ruimte meer aangename autoritten te kunnen bezorgen.
De “nieuw” aan te schaffen auto moest minimaal 15 jaar oud zijn (mijn vrouw is ZZP’er en dan is de bijtelling zeer vriendelijk), liefst snel en de hond moest erin passen.
Bij een bedrijf waar we voor een Octavia gingen kijken (die een kapotte motor bleek te hebben) stond ook een Touran. Na het opentrekken van de achterklep was de reactie van mijn vrouw: “Deze wil ik!” De betreffende Touran was te jong dus naar huis en op zoek naar een geschikte Touran.
Van de benzine versies van het VAG concern van die tijd ben ik niet zo gecharmeerd. De tdi motoren heb ik echter altijd als zeer prettig ervaren. Aangezien ik zelf mijn leaseauto heb ingeleverd kwam het idee om een diesel aan te schaffen waarmee ik dan ook regelmatig kan rijden om wat meer kilometers te maken met de Touran zodat een diesel meer rendabel zou zijn.
In Nederland hebben bijna alle diesel Touran’s meer dan 300.000 km gelopen dus ook even over de grens gekeken en daar stond een zeer goed uitgeruste Touran 2.0 tdi met dsg bak en 126.000 km op de teller. Op naar Duitsland en uiteindelijk de auto daar gekocht.
Nou… helemaal niet verkeerd eigenlijk. Het betreft een highline uitvoering met stoelverwarming, radio bediening op het stuur, cruise control en climate control. Eigenlijk alles wat je zou willen op een auto. De ruimte en mogelijkheid tot variëren in het interieur zijn gigantisch. De wegligging is vriendelijk maar solide en de combinatie van de diesel met automaat is erg prettig en comfortabel. Hiermee is de auto ook absoluut voldoende snel al merk je boven de 120 km/h dat het gewicht wat meer mee gaat spelen. Bij koude motor nagelt de diesel behoorlijk en het duurt lang voordat er wat temperatuur in zit (de stoelverwarming maakt op koude dagen veel goed) maar dat stoort ons niet.
Zuinig kun je de auto niet noemen (rond de 1:16) maarja, wat wil je met een auto die de vorm van een baksteen heeft en bijna 1600 kg weegt.
Het scheelt enorm dat we zakelijk gezien alle kosten aan deze auto kunnen aftrekken en de bijtelling die daarvoor in de plaats komt is een schijntje want een Touran diesel van 15 jaar oud is nagenoeg niets waard. De wegenbelasting is natuurlijk astronomisch met €170 per maand en ook de kosten voor verzekering en brandstof zijn bovengemiddeld.
Er zijn zeer zeker leukere auto’s te rijden voor het geld wat deze Touran kost. Mijn vrouw is er echter gelukkig mee en zij rijdt er het meeste in.
Een Touran staat niet bekend als betrouwbaar maar afgezien van het vliegwiel (wat overigens wel erg snel is bij 126.000 km) en het achterstallige onderhoud zijn er nog geen vreemde dingen voorgevallen. Als ik dit onderhoud echter niet zelf had kunnen doen was het nu al een extreem dure aankoop dus denk goed na wanneer een dergelijke auto op het verlanglijstje staat.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.