Volkswagen Touran 2.0 TDI 140pk Business (2006)

autoreview

Volkswagen Touran
Volkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen Touran - interieurVolkswagen Touran - interieurVolkswagen Touran - interieurVolkswagen Touran - interieur

Signalement

UitvoeringTouran 2.0 TDI 140pk Business
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst112.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste midi-MPV ervaring

  • 112.800 km

Omdat de 307 SW te krap werd voor gezin met 3 kleine kinderen met bijbehorende kinderzitjes, ben ik begin 2006 op zoek gegaan naar een grotere geschikte auto. Mijn werkgever gebruikt 2 leasemaatschappijen, waarvan één gelieerd is aan PON. Deze leasemaatschappij had in 2006 nog de optie om auto's af te nemen die onder voorwaarden kosteloos weer terug gebracht kunnen worden (bijvoorbeeld bij wisseling werkgever). Ik heb me dus vooral geörienteerd op VW. Ook nog gekeken naar Renault Scenic omdat ik niet echt een fan ben van VW, maar die viel af vanwege het lage aanhangergewicht van 1300kg. Onze caravan mag maximaal beladen worden tot 1500kg. Uitgangspunt was in ieder geval een diesel.

Via de dealer zowel een Passat als een Touran geprobeerd. De Passat had als voordeel dat hij stiller is en een comfortabel meubilair heeft. Bij het passen van de kinderzitjes op de achterbank werd echter het voordeel van een MPV duidelijk: het pas net, maar dan staan de stoeltjes wel strak tegen elkaar. Het grote voordeel van de Touran is dat er 3 losse (verschuifbare) stoelen staan i.p.v. een achterbank. Hierdoor zijn de 3 kinderstoeltjes eenvoudig te monteren. Overigens valt dit nu met de 3 boosters nog wel tegen: het is een crime om de gordels te sluiten, omdat de houders vrij diep liggen. Met de kinderzitjes voor 9-18 kg was het geen enkel probleem.

Keuze is uiteindelijk gevallen op de 2.0TDI 140pk met DSG. Uitvoering Businessline met speciale bekleding en o.a. LM-velgen en navigatiesysteem met monochrome scherm. Ik vond zo'n navigatiesysteem destijds eigenlijk flauwekul, maar wat heb ik die veel gebruikt. Nooit meer zonder! Typisch VW is dat je er met een bepaalde uitvoering nog niet bent: er zit nog voor € 4.000 aan opties en accessoires op om de auto een beetje leuk te krijgen (o.a. climate control, alarmsysteem, CD-wisselaar, privacyglass, leder stuurwielen 8 speakers). Aangezien ik jarenlang (complete) Franse auto's heb gereden, ben ik niet gewend om dan nog opties te moeten bijbestellen.

Keuze voor de 140PK Tdi was eenvoudig: de 1.9tdi vind ik veel te rauw. In combinatie met de DSG-bak is dit een hele fijne motor. Ondanks het forse gewicht van de auto (meer dan 1500kg) rijdt de auto zeer vlot en laat de motor zich niet erg horen. Hoeft ook niet, want het windgeluid en bandengeluid is al voldoende aanwezig. De geluidisolatie van deze auto is dus een tegenvaller.

Wat ook tegenvalt is het comfort van de auto. De vering is niet erg vriendelijk voor de rug (af ten toe lijkt het wel of er een sportonderstel onderzit) en ik heb na 3,5 jaar gebruik nog geen echte fijne zitpositie kunnen vinden. Het stuur kan of niet ver genoeg het interieur in of de pedalen staan te dicht bij de bestuurder. De dealer heeft geen mogelijkheid gezien om de pedalen te verstellen.

Het trekken van de caravan is geen enkel probleem geweest. Meer dan voldoende vermogen en redelijk stabiele wegligging. Verbruik bij circa 90km/h is dan wel 1 op 9 (normaal verbuik is ongeveer 1 op 14,5).

Welke pluspunten heb ik bij deze auto ervaren:
Combinatie motor met DSG is zeer prettig;
Het gebruiksgemak is erg fijn (grote kofferbak, kinderen makkelijk de auto in te krijgen, flexibel interieur, grote opbergvakken e.d.);
Bediening is eenvoudig en zonder gebruiksaanwijzing kan de auto worden uitgeleend.

Wat kan VW nog verbeteren:
Geluidsisolatie;
Navigatiesysteem is niet het beste systeem (reageert traag en TMC geeft nauwelijks alternatieven);
Bekleding met hard kunststof in de kofferbak niet handig met vervoeren van spullen (krasgevoelig);
Bekleding wordt al smoezelig, o.a. bij portieren;
Stickers op knopjes laten al los;
Wegligging is niet optimaal (onderstuur i.c.m. gewicht).

Ik heb niet veel problemen met de auto gehad, maar ik denk dat de leasemaatschappij wel een aantal forse rekeningen voor reparatie aan de airco heeft gehad. Bij 70.000 kilometer ging de condensor kapot, daarna een aantal keer lekkages in het systeem gehad. Auto is uiteindelijk 1,5 week bij de dealer geweest om het lek te zoeken. Afgelopen winter besloegen de ramen frequent, dus verwacht ik dat er wel weer wat werk aan zit te komen. Bij 10.000 kilometer ging het alarm een aantal keren onnodig af. Dit is met een reset verholpen. Verder gewoon onderhoudsbeurten gehad (morgen 4 maart de 3e longlife beurt).

Conclusie: de Touran is een praktische auto en een fijne auto i.c.m. de 140pk diesel en DSG. Wel valt de kwaliteit wat tegen en is het comfort niet optimaal. En i.c.m. de hoge aanschafprijs leidt dat in ieder geval de volgende keer weer tot bestelling van een Franse auto.

In augustus 2010 loopt contract af. Waarschijnlijk wordt er dan een Scenic afgeleverd.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.