Volkswagen Touran 2.0 16V FSI Highline (2006)

autoreview

Volkswagen Touran 2.0 16V FSI Highline (2006)

Signalement

UitvoeringTouran 2.0 16V FSI Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst117.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 117.500 km

Sinds 2 weken in het bezit van de Touran. Na wat gekeken te hebben naar meerdere MPV’s toch maar voor een degelijke en weinig schokkende Touran gekozen. Maar ja alles beter dan een Franse rammelbak. Daar ben ik nu echt wel van genezen.

Uit wat test verhalen gelezen dat de 1.6 wat magertjes is, dus werd het een 2 liter.
Motor is nog niet los maar rijdt verder zeer soepel. Geluidsniveau in de auto is goed. Heb al snel de neiging om overal te hard te rijden.
Benzine consumptie is best fors te noemen. Onder de 1:10 komt eerder dan er boven. Maar omdat het een lease auto is kan ik mij daar niet zo druk over maken.

Ondanks het 17’ lichtmetaal en sportonderstel kan ik het niet een echte scheurbak noemen. Het ligt wel goed en strak op de weg.

Ik heb hem ook voor het praktische gekozen ivm 5 kinderen.
De kinderen zitten verder best, ook helemaal achterin. Er is altijd wel strijd wie er helemaal achterin mag/wil zitten. De instap naar de laatste rij is redelijk eenvoudig. Wel is het zo dat de stoel op de 2de rij in de achterste stand moet staan om de hem te kunnen omklappen, zodat men kan instappen. Daarna kan de stoel een stuk naar voren worden geschoven om wat meer beenruimte te creeren op de laatste rij. En natuurlijk visa versa met uitstappen.
Stoel van de 2de rij zijn makkelijk is zijn geheel te verwijderen. Handig als je wat te vervoeren hebt.

Waar ik ook nog aan moet wennen is het hebben van 6 versnellingen. Rijd soms op de snelweg hele stukken in zijn 5 zonder dat in de gaten te hebben. De 6 komt op mij over als een soort van overdrive. Vind de accelaratie vanuit 6 niet super bij 120. Dan maar even een tandje terug en het gas erop.

De gehele afwerking van de auto (binnen en buiten) ziet er goed uit. Alleen het gebruikte plastic (binnen) is wel kras gevoelig. Maar ja hij wordt gebruikt en kinderen zijn soms ook een stel olifanten in een porcelein kast.

Het af-fabriek radio/navigatie systeem icm met 8 luidsprekers werkt ook naar behoren.
De radio/cd klinkt erg goed (iets waar peugeot nog wat van kan leren). Het navigatiesysteem heeft soms even zijn tijd nodig om op te starten. De navigatie is ook onder het berijden te bedienen.

Verder zit er ook Xenon op, dimmende binnenspiegel, regensensor en parkeersensor.


Conclusie (voor zover):
Touran is een degelijke en aardig uitziende auto.
Afwerking is op een hoog niveau.
De 2 liter stelt niet teleur, alleen in het verbruik.
De prijs is fors. Zou ik er zelf nooit aan uitgeven.

UPDATE 10.000km

Nog geen rammels, piepjes of kraakjes kunnen ontdekken.
Het loopt nog allemaal even soepel.
Benzine verbruik ligt rond de 1:10. Niet echt zuinig, ligt misschien ook wel aan mijn rijstijl.
Olieverbruik is nul.
Bij gebruik van de middelste hoofdsteun op de tweede zitrij wordt het zicht naar achter (binnenspiegel) erg belemmerd.

UPDATE 33.000km 10-03-2007
De auto is voor de eerste onderhoudsbeurt bij de VW dealer geweest.
In de tussen tijd één keer olie moeten bijvullen.
Bij 26d km zijn de voorbanden vervangen. Ben niet erg onder de indruk van de Bridgestone Potenza’s. Vond ze erg glijderig. Daarom nu Conti Sport Contact 2 er onder.
Nog steeds geen piepjes en rammels.
Wat wel iritant is dat als je de gordels bij de achterdeuren niet goed hebt zitten deze liggen te rammelen.
Bij de onderhoudsbeurt zijn de achterbanden ook vervangen. Ik had namelijk last van gecupte banden. Er kwam van achter een kdeng-kdeng geluid.

Op naar de volgende probleemloze kilometers.

UPDATE 55.500km 09-08-2007

Ik ben voor het eerst met de Touran op vakantie geweest. Zelf bijna 5 uur aan een stuk relaxed gereden. De semi sportstoelen zitten erg prettig. Wel blij dat ik een 2-liter heb. Kom je tenminste nog vooruit. Had laatst een 1.6 105pk Touran mee en dat was niet te rijden, zo sloom.

UPDATE 71.000km 26-12-2007

De Touran rijdt nog steeds. Bij 63dkm voor een grote beurt bij de garage geweest. Niets bijzonders op het trillen na. Zouden ze naar kijken.
Het verbuik blijft op 1:10 hangen. Ik kan nu eenmaal niet rustig rijden. Voor af en toe vlot rijden moet er wel eens 2 tanden worden teruggeschakeld, maar dan gaat het ook wel.
Laatst in DE met 5 volwassenen ruim 200km op de klok gereden met een verbruik van 1:5.

UPDATE 78.000km 26-02-2008
Eindelijk weer nieuwe banden. Deze keer niet naar de VW garage of Q-fit oid geweest.
Heb nu tenminste weer 4 gelijke banden (Conti SportContact 2). Ze zijn er ff mee bezig geweest, maar het lijkt er op dat het trillen nu weg is.
Kijken hoe het e.e.a zich nu houdt.

UPDATE 105000km 06-08-2008
In de tussen tijd is de auto weer voor een grote beurt geweest.
Voor zover ik weet zijn er geen schokkende dingen vervangen.
Het trillen van de auto valt tot op heden nog steeds mee.
Auto verbruikt wel meer dan een halve liter olie op de 6000km.
Komt misschien omdat ik wel veel hard mee rijdt.
Het schakelen naar de 5 geeft soms een krakend geluid.
Voor de rest rijden we maar door naar de 160000km, dan kan hij er weer uit.

UPDATE 117500km 21-10-2008
Gisteren afscheid genomen van de Touran.
Golf TDI voor terug gekregen.

PROBLEMEN

  • 117.500 km

Bij de aflevering deden de voorramen het niet. Was een zekering die er niet goed in zat. Kan gebeuren, daar lig ik niet wakker van. De verkoper was minder amused.

Nog geen rammels ontdekt of het moeten de kinderstoelen zijn die liggen te rammelen.

Bij waardering Betrouwbaarheid geef ik nu 4 sterren omdat ik denk dat dat wel goed zit bij VW. Het is tenstlotte niet mijn eerste VW. Als het niet zo is dan pas ik dat wel aan.

Bij de gebruikskosten kan ik beter niets invullen. Maar dat kan helaas niet, dus dan maar 4 sterren.

UPDATE 10000km
Navigatie springt iedere keer terug van Nederlands naar Engels. Is opgelost door een kleine aanpassing in de computer. Dit moet wel door de dealer worden gedaan.

Lekke band gehad. Gelukkig voor de deur. Is via de mobiliteitsgarantie opgelost.
Als je met die spuitbus aan de gang gaat, kan je daarna je band weggooien. Werd mij verteld door de garage.

UPDATE 33OOOKM 10-03-2007
Jawel weer een lekke band gehad. De tweede in 6 maanden. Ook deze keer weer via de mobiliteitsgarantie opgelost.

De middenarmsteun begint vanaf 130km te trillen. Niet echt lekker rijden.
Dit probleen werd veroorzaakt door de gecupte achterbanden.
Ik vind het wel snel om 4 banden versleten te hebben in 33d km.

UPDATE 14-03-2007
Een week na de eerste beurt.
Kdeng kdeng bij mijn linkervoorwiel. Gisteren even naar de garage ermee.
Wiellager kaduk. Waarschijnlijk veroorzaakt door een stoeprand aanvaring. Wordt volgende week vervangen.

UPDATE 26-03-2007
Wiellager is vervangen. Rijdt weer een stuk beter nu.
Vandaag alleen weer een steen op de voorruit. 2 mooie sterren er in.

UPDATE 04-06-2007
Alweer 47000km op de teller. Binnenkort eens naar de garage. Bij 140 trilt de hele auto van binnen. Je ziet in de binnenspiegel heel mooi de achterstoelen dansen.
Hebben meer Tourans hier last van. Of komt dit door het sportonderstel icm de 17’ wielen.

UPDATE 14-06-2007
48500km. De Climatronic doet het niet meer. Naar de garage geweest. Ze konden zo 123 niets vinden. Gaat pas 4 juli terug voor reparatie. Was vanmorgen erg lastig rijden met ramen die bijna niet schoon te blazen zijn. Hoef er gelukkig alleen nog volgende week mee te rijden. FF 2 weken vakantie op de motor.

UPDATE 55.500km 09-08-2007
De airco was opeens stuk. Bijna 6 weken op moeten wachten voor het gerepareerd was.
De compressor e.d. moest vervangen worden en het stond allemaal in backorder.
Het is geen pretje om met een kapotte airco moeten rijden.

Tijdens de vakantie een beetje te hard tegen een stoeprand aangereden. Gevolg: band aan flarden. Omdat ik geen reservewiel heb moest ik weer de mobiliteitsgarantie bellen. Maar dit valt daar niet onder. Sta je dan in Frankrijk!
Toen maar het alarmnr van de leasemy gebeld. Af laten slepen en andere band er onder. Toch handig zo’n lease auto.
De auto is nu wel erg in onbalans want nu tril je er helemaal uit. Afspraak voor balanceren en uitlijnen is al gemaakt.

Gisteren spotte ik weer een spijker in de voorband. Is dus al mijn derde lekkeband.
Volgende keer maar weer een auto met een reserveband.

UPDATE 71.000km 26-12-2007

Het trillen van de auto. Heerlijk. De garage zou er naar kijken. Meer hebben ze er ook niet aangedaan volgens mij. De achterbanden mochten nog niet vervangen worden van de leasemy. Als dat wel mag dan ga ik wel naar een bandenboer met (hopelijk) meer verstand.
Waar ik mij ook kan aan ergeren is het klapperen van de achtergordels als deze niet goed zitten. Maar da’s minor detail.

UPDATE 78.000km 26-02-2008
Op de banden na geen bijzonderheden.

UPDATE 105000km 06-08-2008
Weer eens een lekke band gehad. Af laten slepen en weer gemaakt.
Versnellingsbak kraakt (meestal als de auto goed warm is) als je naar zijn 5 schakeld.
Trillen van de auto is er nog steeds, maar minder. Je raakt er wel aangewend.
Olieverbruik neemt toe.

UPDATE 117500km 21-10-2008
Begon weer wat meer te trillen.
Maar alle problemen zijn opgelost :)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.