Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk Turijn (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 1.9 TDI 105pk Turijn |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Leuke My revieuw site, hier staan nuttige ervaringen op. Nu de mijne. Heb eind 2004 actiemodel Athene gekocht (is gelijk aan de Turijn) met een aantal opties (8 speakers, chroomrand om gril, climatronic,trekhaak) en die in jan. 2005 op kenteken laten zetten.
Heb m.n. de diesel gekocht door mijn eerdere (goede)ervaringen met mijn vorige auto (Passat 1.9 TDI). Deze had echter 150.000 km gereden en het werd dus tijd om hem in te ruilen. Nadeel van de Passat is de erg lage zit en aangezien we wat minder leniger worden, is uit de diverse andere hoogzitters gekozen voor de Touran. En die zit prima! Ervaringen tot nu toe: verbruiksmeter is veel te optimistisch, is inmiddels 14% bijgesteld(!), begint nu met het werkelijk verbruik (1:16 bij normale rijstijl)overeen te komen. Linker knipperlicht in zijspiegel is net kapot gegaan, is reeds nieuwe besteld (garantie natuurlijk). Prima trekker voor de caravan (Kip Greyline 440, 1300 kg), verbruik gem.1:11,5 (op en neer naar Zwitserland), haalt met gemak 110 km/uur en trekt goed bij hellingen op (10%) Ontvangst radio uitstekend (achterruit atenne). Helaas geen reservewiel (thuisbrenger kost € 280!)gelukkig past het reservewiel van de caravan, anders...
Wel vind ik bij normale rijsnelheden de besturing vrij zwaar gaan, zeker met caravan en zijwind; je moet dan steeds iets corrigeren wat overigens normaal is (de Passat lag wel rustiger op de weg). Ook maakt de motor wat meer geluid dan in de Passat, maar het is nog steeds acceptabel.
Het olieverbruik schat ik 1 liter op 15.000 km, waarbij het olieverbruik met de caravan er achter het grootst was. Echter de motor moet dan natuurlijk bijna max.presteren.
Er zit een orginele VW trekhaak achter met een orginele kabelboom (met rel. dunne draden voor de 13 polige Multicon Weststekker). Vaak lees je dat je dikke draden moet hebben voor de 12V plus (2x) en de massa. De nu gemonteerde kabels geven echter geen enkel probleem. De zekeringen zitten op de print onder het dashboardkastje en zijn moeilijk te lokaliseren (de dealer heeft voor mij de nummers opgeschreven).
In het algemeen ben ik zeer tevreden over de Touran, hij rijdt prima, is veelzijdig en je zit a.h.w. in een toeringcar. De zes versnelling zijn alleen nuttig bij caravantrekken, normaal moet je toch veel schakelen. Je kunt overigens al vanaf 70 km/u in de 6e versnelling rijden en dat drukt het verbruik behoorlijk. Rij je echter veel op de snelweg en sneller dan 115 km/u (120 - 140 km/u) dan zal het verbruik zeker toenemen naar 1:14. Kun je de snelheid onder de 110 km/uur houden en trek je niet te snel op dan is een verbruik zo’n 1:18 haalbaar. In een andere revieuw wordt aangegeven dat een verbruik van 1:20 haalbaar is, dat lukt alleen als je gem. onder de 90 km/uur rijdt (dus niet op snelwegen)
NB. Ik las in de review van de 2.0 FSI dat het verbruik van die motor ongeveer 1: 12 tot 14 zou zijn: is dat werkelijk zo? Ik dacht dat 1:10 eerder in de buurt zou komen. Wie kan daar wat meer over zeggen?
PROBLEMEN
- afwijking van de verbruiksmeting (ca. 14%)is bijgesteld
- linker knipperlicht spiegel kapot
- de in hoogte verstelbare bestuurders stoel zakt steeds iets, volgens de dealer komt dit doordat bij het uitstappen de handel iets naar beneden gedrukt wordt(er is speciaal door de VW-fabriek aangegeven dat ze niet meer mogen vervangen, want er is nog nooit een defect aan de stoel geconstateerd).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.