Volkswagen Touran 1.6 16V FSI Trendline (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 1.6 16V FSI Trendline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 13.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Touran, echt een gezinsauto, veel ruimte in de vorm van kleine vakjes, laatjes en dubbele bodems om spullen in op te bergen en een gigantische bagageruimte achterin. Tot nu toe heb ik het idee dat het te veel vakjes zijn. Het dashbordkastje kan gekoeld worden, dat is fijn voor lange ritten als je eten en drinken meeneemt.
Wat mij niet beviel was dat standaard de boardcomputer in het duits is, dit heb ik door Vlkswagen dealer laten veranderen naar engels (was gratis overigens).
Ik moet zeggen dat de auto goed optrekt vergeleken met mijn Golf IV 1.6 uit 2000. De Touran trekt soepel op en zelfs in de 6e versnelling is dit geen probleem, je wordt welliswaar niet gelanceeerd maar het trekt goed op.
De Touran is heel stabiel in bochten, mede door ESP.
Wat me goed bevalt zijn de stoelen (ik ben zelf 1.82m) normaal postuur en ze zitten als gegoten, ook als je de stoelen in de hoogste stand zet is het net alsof je op een comfortable bureaustoel zit. Ook achterin is het goed te doen, zelfs voor wat langere mensen, ook omdat de stoelleuningen versteld kunnen worden.
Wat me niet bevalt is dat er geen reserve wiel bij zit, er is wel een compressor met een soort vulmiddel, maar wat te doen als je in de middle of nowhere zit met een gescheurde op erger nog een klapband, dan sta je daar toch maar even. Geef mij dan maar een reserve wiel.(overigens is de compressor los even duur als de reseve wiel).
Ook in verbruik is de Touran goed, op een tank loodvrije RON95 benzine geeft de boardcomputer aan dat ik 580km kan rijden op een tank, maar op RON98 benzine geeft het aan 840km op een tank.
Met 120km/uur in de 6e versnelling maak je ongeveer 3300 toeren, met een gemiddeld verbruik van 5.4liter/100km. Gemiddeld verbuik in stad & snelweg ligt op de 7.7liter/100km. Wat goed is voor een bijan 1400kilo wegende auto.
Qua geluidsnivo in de auto is het ook goed, maakt minder geluid dan mijn vorige golf IV.
Wat me erg bevalt is het longlife systeem dat betekent dat je de auto aleen eens per 2 jaar een beurt nodig heeft of om de 30 to 35.000km.
Een prima auto.
PROBLEMEN
Toen ik de Touran aanschafte had ik de eerste dag na een paar uur rijden een motorstorings melding. Ik had toen de Volkswagen hulplijn gebeld en ze wist meteen waar ik het over had (vreemd). Dit bleek achteraf een kabeltje te zijn van de lambdasonde dat met het schoonmaken van de motor waarschijnlijk slecht contact maakte of losgeschoten was. Het was wel schrikken maar achteraf was er eigenlijk niets aan de hand en het werd gerepareerd, onder garantie, dezelfde dag dat ik het melde bij de dealer.
Verder zit er een rammeltje in de rechter portier, waarschijnlijk het rubber van de deur dat klappert.
Verder geen storingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren