Volkswagen Touran 1.4 TSI Highline (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Touran 1.4 TSI Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 24.500 km |
KM-stand laatst | 69.500 km |
Gebruiksrapport
- 69.500 km
Deze Touran (1.4 TSI HighLine, 140 pk) heb ik in nov. 2012 gekocht bij VW dealer Van Tilburg-Bastianen in Breda. Via internet was ik al een poosje op zoek naar een Touran met de kop er af en vond ik deze op Das Welt auto. De kleur (Silver Leaf) stond me aan en ook de uitvoering Highline voldeed aan mijn vraag. Mijn VW Golf Plus kon ik goed inruilen (op basis van foto's!) dus de rit naar Breda werd gemaakt met een bevredigende proefrit. Er moesten een paar aanpassingen komen (trekhaak en reservewiel) en na een week kon de ruil (met bijbetaling) plaats vinden. Vanaf die dag heeft de auto goed voldaan m.n. de goede zit en de ruimte is een pre. De grijze alcantara bekleding houdt zich prima, is gemakkelijk schoon te maken en geeft een goed comfort. De motor is voorzien van longlife olie en aangezien ik niet heel veel rij, kwam de 1e 30.000 km beurt pas eind maart 2013. Er waren geen bijzonderheden; de kosten bedroegen € 240,=. Nav de problemen met de 1.4 TSI motoren (distributieketting) dacht ik erover om verlengde garantie af te sluiten. De monteur verzekerde dat dat bij dit type niet nodig was, hier waren geen problemen bij. De volgende beurt vond plaats bij km stand 53.330 (=60.000km beurt) op 1-4-15; dus 2 jaar na de 1e beurt. De kosten hiervan waren € 620 incl. set nieuwe bougies 'a € 135. Geen bijzonderheden. Vandaag zijn de voorbanden vervangen (1e set) en hebben bijna 70.000 km gedraaid (Continental Contact 2). Tot nu toe heeft de auto probleemloos gedraaid. Hij verbruik geen olie (hoef nooit bij te vullen), het benzineverbruik ligt tussen 1:13 en 1:15, o.m. afhankelijk van de wind. Wij wonen in Noord Nederland en daar waait het altijd behoorlijk. De verbruiksmeter is erg accuraat, max afwijking 1-2%. Meestal rij ik 120-130 km op de teller. In de vakantie rij ik met een Fendt caravan van 1.500 kg. De auto kan het trekken en haalt vrij gemakkelijk 100-105 km/u. Maar het benzineverbruik is dan 1 op 6 km. Rij je zo'n 90-95 km/u, dan zakt dit naar 1:7 tot 1:8. Af en toe kijk ik rond voor een andere auto zoals een Tiguan. Het nieuwe type Connected gaat voor een relatieve "lage" prijs weg, maar de inruil van de Touran is dan extra laag omdat de dealer te weinig winst maakt. Dus die aanschaf moet maar even wachten.
Vervolg mei 2017:
Inmiddels hebben we nog maar eens rondgekeken bij de VW garage Van der Brug in Heerenveen. Wat me opvalt is dat veel VW's uit Duitsland worden geïmporteerd (zgn. Jahreswagen), rijk uitgerust maar bijna vergelijkbaar met de nieuwprijs van een NL auto in iets mindere uitvoering. Uiteindelijk hebben we een Tiguan Comfort Business 1.4TSI, 110kw/150pk met DSG gekocht. Deze is iets sterker en heeft de nodige elektronische foefjes. In verhouding met het bod in 2016 kreeg ik een zeer acceptabele (veel hogere) inruilprijs. Deze wordt eind mei geleverd. Ook die ervaringen komen op de Autoreview-site te staan.
Generaal genomen ben ik zeer tevreden over de Touran. Heb in de 41/2 jaar geen enkel probleem gehad, het benzine verbruik is acceptabel en de trekkracht is toereikend. Daarbij een zeer grote bagageruimte, die door ons veelvuldig gebruikt is met de vele verhuizingen van onze kinderen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.