Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline (2013)

autoreview

Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline (2013)
Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline (2013)Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline (2013)Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline (2013)Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline (2013)Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline (2013)Volkswagen Touran 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline (2013)

Signalement

UitvoeringTouran 1.6 TDI 105pk BMT Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst113.500 km
Lezerswaardering: 38%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste indruk

  • 78.200 km

Door een gezinsuitbreiding (nu 3 kleine dochters) was een nieuwe zoektocht naar een ruimere auto noodzakelijk. De vorige auto was een Opel Astra Stationwagen 1.6 Cosmo benzine uit 2007. Drie kinderen op de achterbank van een Opel Astra zou niet meer gaan passen.

Van tevoren had ik een shortlist gemaakt van de volgende mogelijke auto’s: Citroën C8, Lancia Phedra, Peugeot 5008, Volkswagen Sharan en Volkswagen Touran.
Ondanks de uitstraling viel de Lancia al snel af. Er was relatief weinig aanbod en het aanbod dat er was had een relatief hoge kilometerstand (> 175.000 km).

Vervolgens kwamen we uit bij de Citroën en de Peugeot. Deze auto’s zien er aan de binnen- en buitenkant qua design modern en praktisch uit, maar door een negatieve ervaringen uit het verleden met een van deze Franse merken was het besluit om een vervangende auto te zoeken bij Volkswagen.

Een proefrit in een Volkswagen Sharan 1.4 TSI BMT 150 PK . Deze auto reed fijn en reed ondanks zijn formaat rustig en stil. De Volkswagen Sharan is het uiteindelijk ook niet geworden, omdat de prijs ten opzichte van een Volkswagen Touran hoger ligt met dezelfde opties.

De keuze is uiteindelijk gevallen op een Volkswagen Touran Match 1.6 TDI 105 PK uit 2013 met lage kilometerstand (74.000) in de kleur ‘reflexzilver’ met diverse opties. Deze, uit Zuidwest Duitsland (nabij Karlsruhe) afkomstige auto, is geïmporteerd via Van Wikselaar Automotive. De uitvoering ‘Match’ is in Nederland niet geleverd. Op 19 juni 2018 hebben we hem ‘besteld’ en op 3 augustus 2018 is hij afgeleverd.

Deze ruime auto is praktisch ingericht en heeft diverse handige opbergvakken voor flessen, speelgoed en andere spullen. Daarnaast is het een 7-persoons uitvoering, zodat vriendjes en vriendinnetjes ook mee kunnen rijden.

Opties
De ‘Match’ uitrusting omvat ‘Match’ instaplijsten, winterpakket, met leer beklede versnellingspook en handrem, bandenspanningscontrole en RCD 310 audiosysteem met MP3-afspeelfunctie (radio / cd-speler).
Daarnaast zitten er nog de volgende opties op: stoelverwarming voor bestuurder en bijrijder, bi-xenonkoplampen met dynamisch bochtenlicht, parkeersensoren voor- en achter, standkachel en ParkAssist (automatisch inparkeren).
In Nederland heb ik nog een afneembare trekhaak laten monteren en de bluetooth module voor handsfree bellen laten installeren, zodat ik kan bellen via de RCD.

Eerste rijervaringen
Ondanks dat het een auto is met 105pk/250Nm en een gewicht van circa 1450 kilogram komt de auto goed mee in het verkeer. Als doorsnee bestuurder met rustige rijstijl krijg ik niet het idee dat er vermogen tekort schiet.
In de auto is het rustig en stil. Windgeruis, motorgeluid en bandengeluid is nihil, ook bij hogere snelheden. De geluidsinstallatie werkt prima en het geluid wat uit de speakers komt is goed. Het dashboard is overzichtelijk en de verschillende functies laten zich gemakkelijk bedienen.

Verbruik
Doorgaans tank ik premium diesel en kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 16,95. De reikwijdte ligt tussen de 950 en 1050 kilometer op een tank. Mijn gevoel zegt dat het nog iets zuiniger kan. De verbruiksmonitor staat op https://www.autoweek.nl/verbruik/23879/volkswagen-touran-16-tdi-105pk-bmt-comfortline-2013/

Over het algemeen ben ik erg tevreden over de Volkswagen Touran. Er is ruimte genoeg voor het meenemen van passagiers en bagage, het verbruik valt me mee en het rijden zelf is comfortabel. Het loont zeker de moeite om buiten om in Duitsland te kijken naar occasions als je op zoek bent naar een Volkswagen Touran, want er is veel keus en de vaak zitten er veel opties bij. Ook de prijs in Duitsland kan gunstiger uitvallen ten opzichte van dezelfde auto met opties in Nederland.

Update december 2018

  • 80.500 km

Het is 31 december en tijd om een korte update te geven. Ondertussen heeft de Volkswagen Touran weer een paar duizend kilometer gereden in Nederland. De auto is de laatste periode voornamelijk gebruikt voor kortere ritten. Hierdoor is het verbruik omhoog gesprongen naar 1 op 15,82 (6,32 liter per 100 km). Veel hoger dan de beloofde 1 op 21,7 (4,6 liter per 100 km).
Het rijden met de auto voelt goed aan. Er is goed contact met het wegdek en de vering is stevig. In bochten helt de auto niet over.


Ik ben nog steeds erg tevreden met de Volkswagen. Hij heeft een hoge instap en daardoor heb je een goed overzicht op het verkeer. Daarnaast is de hoge instap prettig voor het (de)monteren van een kinderautostoel of het vastklikken van de gordels.

Op de middenrij zijn drie stoelen, waarvan twee stoelen voorzien van Isofix-bevestigingspunten. Zonder problemen passen er twee kinderautostoelen (Cybes Pallas 2-fix) en een Maxi-Cosi FamilyFix in.
De twee stoelen op de achterste zitrij komen in een handomdraai tevoorschijn en worden geregeld gebruikt voor vriendjes en vriendinnetjes. Echter de tweede zitrij is niet geschikt voor volwassenen.


Een van de handige opties die in deze auto aanwezig is, is een standkachel. Tijdens de koude winterdagen de afgelopen periode heb ik hier fijn gebruik van gemaakt. Wat is het behaaglijk om in een heerlijke warme auto ’s ochtends te stappen. Helemaal met een baby in een Maxi-Cosi. Daarnaast is een standkachel ook veel beter voor het milieu want een voorverwarmde motor verbruikt veel minder brandstof.


Om nog even terug te komen op de sjoemelsoftware. De auto is voordat ik hem had geïmporteerd uit Duitsland al terug geweest bij de dealer voor het verwijderen van de sjoemelsoftware.
Echte problemen heb ik nog niet meegemaakt met deze auto, afgezien van twee keer een lekke band en een ster in de voorruit. De wegenbelasting is fors (€134 per maand / provincie Utrecht), maar dit wisten we natuurlijk van tevoren toen ik de auto ging aanschaffen.

Update juni 2020

  • 105.500 km

De afgelopen periode heb ik nog steeds met veel plezier gereden in de Volkswagen Touran.
De 7-persoons uitvoering heeft diverse keren zijn nut bewezen tijdens verjaardagsfeesten van twee dochters. In een handomdraai heb je twee extra stoelen tevoorschijn gehaald.


Verbruik – het verbruik is iets naar beneden gegaan omdat ik een andere baan heb (enkele reis 78 km) en de dagelijkse ritten over de A12, N11 en een kort stuk N207 gaan.


Ik heb een aantal keer GTL (Gas To Liquid) getankt bij de Firezone in Veenendaal langs de N233, maar hier heb ik qua verbruik weinig van gemerkt. Wel schijnt dit een duurzaam alternatief voor de reguliere diesel en zou het minder motorslijtage moeten opleveren doordat de verbranding schoner is.


Defect linkerachterportier - in maart 2019 had ik ineens een niet werkende elektrische vergrendeling van de linkerachterportier. Ik kreeg de portier met geen mogelijkheid open. Erg vervelend was dit omdat de Maxi Cosi aan deze kant zit.
Er moest er een geheel nieuw portiersslot en ruitbediening met schakelaar in. Dit euvel kostte mij helaas €1.200 euro inclusief arbeid.


Door het coronavirus rijd ik vanaf maart 2020 erg weinig kilometers. Ik werk veel vanuit huis, waardoor de auto dagen geparkeerd staat. De meeste kilometers die gereden worden, zijn naar de camping in Voorthuizen.
Met een maximaal vermogen van 105 PK / 77 kW met daarbij maximaal koppel van 250 Nm en een caravan van 1.000 kg (leeg) achter de Touran vind ik dat deze prima rijd op snel- en autowegen. Toch gaat het invoegen en inhalen niet altijd soepel. Je mist toch net dat beetje trekkracht om een vlotte en veilige manoeuvre te maken. Ik ben aan het overwegen om de Touran te tunen bij VAG Techniek in Nuenen. Met een Stage 1 chiptuning zou het vermogen naar 140 PK en koppel naar 320 Nm verhoogd kunnen worden. Dit zijn theoretische cijfers waar ik wel oren naar heb. De kosten voor deze werkzaamheden zijn momenteel €315 (30% korting). In een volgende review zal ik laten weten of ik de chiptuning heb laten uitvoeren.

Aanpassingen en tuning

  • 106.500 km

We zijn weer een aantal maanden verder in de coronacrisis. Wat is er nog te melden over de Volkswagen Touran die meerdere dagen in de week stilstaat?

Op 11 juni heb ik een aantal verborgen opties laten activeren door VAG Chotkan in Tiel.
- buitenspiegels inklappen met afstandsbediening, buitenspiegels uitvouwen bij openen portier. Nu hoef je niet meer handmatig de spiegels in te klappen met de spiegelverstellingschakelaar.
- led dagrijverlichting uitschakelen bij gebruik richtingaanwijzers. Dit vergroot aanzienlijk de zichtbaarheid van de richtingaanwijzer, omdat deze naast de felle led verlichting zit.
- ruiten automatisch sluiten bij neerslag. Ook als de auto al afgesloten is.

Verder heb ik op 15 juni de Touran laten chippen bij VAG Techniek in Nuenen. Het vermogen van de Touran is opgeschroefd van 105 PK / 260 Nm naar 140 PK / 320 N. Er was direct een duidelijk merkbaak verschil in het rijden op de heen- en terugreis. De auto rijdt veel rustige, er is veel meer trekkracht onderin en volgens de boordcomputer rijd ik ook iets zuiniger.

En het was nog niet over. Ik wilde nog een aantal verborgen opties laten activeren. Op 18 juni ben ik naar VAGcom Dordrecht gereden voor nog een aantal aanpassingen:
- neelde sweep (tellertest)
- refuel quantity (bijtank hoeveelheid)
- emergency brake en turnsignals flashing (bij noodstop – adaptieve rem- en knipperlichten)
- full brake lights mod (ook binnenste achterlichten als remlichten)

Daarna volgde op 23 juni de APK-keuring bij Vallei Groep Veenendaal. De Touran heeft deze weer glansrijk doorstaan. Er waren geen APK noemenswaardige problemen geconstateerd.
Wel was er een lek in de linker voorband (schroef). Deze is door middel van een prop gerepareerd. Verder heb ik een airco onderhoudsbeurt laten uitvoeren, zodat ik de komende tijd genoeg verkoeling heb.

Dit jaar heb ik nog geen grote kostenposten (circa € 190) gehad aan de Touran. Vorig jaar rond deze tijd was dat wel anders, een kleine € 2000 aan een onderhoudsbeurt (luchtfilter, brandstoffilter, remblokken voor) en het vervangen van de deurportier.

Het aantal sterren voor ‘gebruikskosten’ gaat daarom van 3 naar 4. De 4 sterren voor betrouwbaarheid, prestaties en comfort blijven ongewijzigd. We kunnen weer mooie kilometers gaan maken.

Voor wat betreft de ‘sjoemelsoftware’, de Touran had in Duitsland al een aanpassing gekregen met betrekking tot het 'Abgasskandal'. Dit kon ik gelukkig checken middels het VIN.

Afscheid Volkswagen Touran

  • 113.500 km

De Volkswagen Touran stond door het coronavirus meer dan de helft van de week stil. Enorm zonde natuurlijk, want het is en blijft een fijne reisauto.
Via Autoscout24 heb ik de Volkswagen Touran, dieselvariant, ingeruild voor een Volkswagen Sharan, benzinevariant. Een iets groter model met handige schuifdeuren. De motorrijtuigenbelasting is een paar tientjes lager dan de Touran.

Motorisch gezien was de Touran een prima en zuinige metgezel. Naast een defect linkerachterportier heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met de Touran, omdat hij op tijd onderhoud en service heeft gehad. Omdat ik bijna altijd Neste My Renewable Diesel (waterstof behandelde plantaardige olie) [XTL] tankte merkte ik dat de Touran heel mooi liep.

Als je een caravan rijdt is het chiptunen van 105 PK naar 140 PK zeker de moeite waard. Het koppel van 260 Nm naar 320 Nm verbetert het rijcomfort bij invoegen/inhalen op de snelweg en rijden in heuvel- / bergachtig gebied.

Verbruik
Volgens de Autoweek Verbruiksmonitor ligt het gemiddelde verbruik op 6,32 liter per 100 km / 15,82 km per liter. Het aandeel XTL leverde een verbruik op van 6,20 liter per 100 km / 16,12 km per liter.
Bij een zuinige rijstijl is een bereik van meer dan 1.000 km. mogelijk.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens