Volkswagen Touran 1.4 TSI EcoFuel Trendline (2012)

autoreview

Volkswagen Touran
Volkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen Touran

Signalement

UitvoeringTouran 1.4 TSI EcoFuel Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf78 km
KM-stand laatst149.700 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste rit

  • 175 km

Vandaag is mijn nieuwe auto afgeleverd. Eind 2012 mocht ik een nieuwe lease-auto uitkiezen. De keuze was gelimiteerd tot aardgas auto's. Ik kon onder andere kiezen uit:
- Opel Astra SportsTourer (achteraf inbouw CNG)
- Renault Megane Estate (achteraf inbouw CNG
- VW Golf Variant (achteraf inbouw CNG)
- Opel Meriva (achteraf inbouw CNG)
- VW Touran (af fabriek met CNG)

Vanwege een gezin met jonge kinderen (jongste < 1 jaar) na veel wikken en wegen toch gekozen voor 'praktisch', dus het werd de Touran. Ook speelde hierin mee dat meerdere collega's problemen ondervonden met achteraf ingebouwde CNG systemen.

Vanwege het leasebudget was de keuze vrij beperkt, en werd het de Trendline uitvoering met als extra opties een vaste trekhaak en een Pioneer dubbeldin navigatiesysteem i.p.v. de standaard radio. De lakkleur: Titanium Beige Metallic.

Bij aflevering stond er 78 kilometer op de teller. Bij thuiskomst, na een eerste rit, 175 km. De eerste rit is veelbelovend. Nog even een beetje wennen aan de hogere en rechtere zit, maar deze auto rijdt fantastisch.

Bijna 150.000 km gereden

  • 149.700 km

Mijn contractkilometers zitten er bijna op. Ergens deze week zal ik er overheen gaan. Ondanks het feit dat ik nog even door mag rijden in deze auto, zal ik mijn ervaringen hier delen.

AARDGAS / CNG RIJDEN
=====================
De Touran rijdt standaard op aardgas. De hoeveelheid aardgas (in kilogram) die in de tank gaat, is mede afhankelijk van de buitentemperatuur; in de winter gaat er een paar kilo meer in. Gemiddeld te rekenen op 28 kilo. Daarnaast heeft deze auto als reservebrandstof een kleine benzinetank, waar circa 11 liter in gaat. Deze brandstof kun je pas aanspreken als de aardgastanks helemaal leeg zijn. En zodra je weer getankt hebt, schakelt deze automatisch weer terug naar aardgas. Het overschakelen tussen de brandstoffen gaat overigens zeer soepel.

Aardgas is een prima brandstof om op te rijden. Deze auto is uiteraard af fabriek helemaal afgestemd op deze brandstof. De prestaties tijdens het rijden op aardgas zijn dan ook beter dan met het rijden op benzine.

AARDGAS TANKEN
================
Het tanken is een fluitje van een cent. In de afgelopen 3 jaar zijn er flink wat meer aardgaspompen bij gekomen, hoewel het nog steeds wel plannen blijft waar je wilt gaan tanken. Bovendien zijn de meeste pompen uitgerust met een start/stop knop. Het tanken is dus een kwestie van het vulpistool aankoppelen, op de startknop drukken en wachten. Handig bij koud of slecht weer; je kunt gewoon terug in de auto gaan zitten. Met een tankbeurt sta je ongeveer net zo lang te tanken als iemand die benzine of diesel tankt.

COMFORT
=========
De Touran is niet bij uitstek een zeer comfortabele auto, maar er valt niets te klagen. Daarnaast is de Trendline nog steeds vrij basis uitgerust, maar dat weet je bij de keuze voor zo'n auto. De stoelen zitten prima. Mede door de rechte zit, is het geen moeite om lange ritten te maken.

RUIMTE
=======
Aan ruimte geen gebrek in deze auto. Behalve de zeer ruimte kofferbak, die nog vergroot kan worden door de achterstoelen (3 stuks) op te klappen of zelfs te verwijderen, heeft deze auto's ook meerdere extra opbergvakken; een ruim dashboardkastje, een vakje voor 2 zonnebrillen boven, daarachter nog een vakje voor pennen, muntjes en dergelijke, bovenop het dashboard nog een vakje, linksonder bij het stuur, in de middenarmsteun, in de deuren, onder de voorstoelen en zelfs achterin onder de vloermatten zitten nog twee vakjes. In de kofferruimte, onder de laadvloer, ligt niet alleen een bandenreparatiesetje, maar is ook nog voldoende ruimte om wat spanbanden, witte kentekenplaat, touw, reservelampjes, sleepkabel en startkabels op te bergen. Vervolgens zit er nog een vakje aan de zijkant, tussen de wielkast en het achterlicht.

ONDERHOUD EN REPARATIES
==========================
Iedere 15.000 km heeft deze auto zijn onderhoud gehad. Daarnaast zijn de volgende extra werkzaamheden uitgevoerd:
30.177 km - paar defecte lampjes vervangen
60.709 km - interieurfilter en bougies vervangen
90.034 km - ruitenwissers en luchtfilter vervangen
119.478 km - veer achter gebroken; vervangen
119.789 km - interieurfilter, bougies en bobine vervangen
125.535 km - reparatie band
134.932 km - remvloeistof vervangen
147.548 km - remblokken voor vervangen,
CNG vulsysteem defect, vervangen

Al met al ben ik zeer tevreden over deze auto. Nu de kinderen wat groter zijn, en de hoeveelheid ruimte niet meer de grootste prioriteit heeft, wordt de volgende auto wellicht weer een slagje kleiner. Maar voor iemand die een ruime en goede auto zoekt, zou ik de Touran zeker aanbevelen.

Er zijn slechts twee mankementen geweest, waardoor ik vervroegd terug moest naar de garage;
1. Veer gebroken
2. CNG vulsysteem defect.
Deze laatste zorgde ervoor dat het tanken 3 á 4 keer zo lang duurde, dus sta je al snel 15 minuten of meer bij de pomp.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens