Volkswagen Touran 1.4 TSI 170pk Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Touran 1.4 TSI 170pk Highline (2011)

Signalement

UitvoeringTouran 1.4 TSI 170pk Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst4.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe auto uit zoeken.

In juli 2011 werd de Seat Altea XL 4 jaar, vandaar dat we in maart opzoek waren naar een vervangende auto.

Met C. (de oudste dochter) waren we al bij een aantal dealers geweest, waaronder de Peugeot (voor de 5008), Ford (Grande C-max) en Volkswagen (Touran).

Zodoende zijn we ook naar Breukelen geweest voor de 5008, afspraak gemaakt voor een proefrit. Omdat ik zelf vrij lang ben (1.99) is het belangrijk dat ik goed zit in een auto. Helaas viel de 5008 na 15 minuten zitten af, de middenconsole zit in de weg. Dus de proefrit afgezegd.

Dus weer verder zoeken, de Ford Grande C-Max viel af omdat deze voor bezine uitvoeringen niet leverbaar is met een automaat.

Ook was de de Seat Alhambra of Ford S-Max nog een keuze, maar deze vond ik te duur worden gezien mijn wensen.

De Touran was ook bijna afgevallen:
Via de website van Volkswagen een afspraak gemaakt bij de dealer waar ik nu mijn auto lease in Voorschoten. Tevens even met C. bij de dealer in Hoofddorp geweest (Lexpoint). De verkoper hier gaf aan dat vorengenoemde dealer niet zou bellen voor een afspraak.
Na 2 weken werd ik gebeld door Pon, de medewerker vroeg hoe de proefrit was geweest. Hier heb ik doorgegeven dat ik niks had gehoord van de dealer. Hier waren ze niet blij mee. 3 dagen lag een mail uit Voorschoten of ik nog interesse had in een proefrit. Dit netjes afgehandeld en direct naar Lexpoint gegaan en de auto besteld.

Auto staat bij de dealer

Bij het bestellen van de auto heb ik aangegeven dat ik de auto vanaf eind juli kan gebruiken. Helaas was hij half juni al aanwezig.
Lang getwijfeld om de auto op te halen, maar niet gedaan. Ook niet wezen kijken want dan zou ik de auto willen meenemen.

De auto heeft dus anderhalve maand bij de dealer gestaan.

1 week oud

  • 600 km

De auto vorige week (30 juli) opgehaald.
Afspraak gemaakt om de Touran om 10:00 op te halen. Hierna zouden we de Seat inleveren.
Gastvrij ontvangen, N. (vrouw) C. en L.(jongste)waren beide mee.
Mark heeft alles van de auto goed duidelijk uitgelegd. Ook het koppelen van de de telefoon heeft hij gedaan. Overal heeft hij de tijd voorgenomen.

We hebben de auto met de volgende opties laten leveren:
~ Advance pakket;
~ Dynamic pakket;
~ Executive Plus pakket;
~ Extra stoelen op de 3e zitij;
~ Panorama schuif-/kanteldak;
~ VW Soundsysteem 'Dynaudio';
~ Beige bekleding.

Meteen een kleine proefrit gemaakt, even langs mijn ouders en schoonouders.

Nu over de auto:
Omdat voor mij het zitten belangrijker is dan de rijeigenschappen heb ik voor deze auto evenals de Seat geen proefrit gemaakt.
Maar ik kan zeggen de auto ligt als een blok op de weg. Komt vermoedelijk ook door de 17inch velgen met lage banden.

De DSG versnellingsbak werkt voortreffelijk. Je merkt bijna niet dat er wordt geschakeld.

De navigatie, media, radio en achteruitrij camera werkt uitstekend.
Het Panorama schuif-/kanteldak geeft een zee van licht binnen geweldig.

Motorisch kan ik nog weinig zeggen, mijn regel is altijd de 1e 1.000 km rustig aan, niet te veel toeren.
Over een week gaan we op vakantie met de Touran (Duitsland) dan kan ik meer zeggen.

4000 km

  • 4.200 km

De eerste 1.000 km heb ik het rustig aangedaan, even de auto niet te veel belasten.
Het kwam ook precies goed uit. Bij 1.000 km tanken net voor de grens met België. En via Spa richting Duitsland.
Net voor de aansluiting met A1 op de A60 de auto goed kunnen uit proberen. Wel voorzichtig, zaten met de hele familie (4 personen) in de Touran. Bij 230 km per uur op de teller moesten we afremmen. Later nog een stuk rond de 200 gereden. Ook bij deze snelheden blijft de Touran goed te controleren. Weinig motorlawaai en windgeruis binnen. Later deze vakantie nog een stuk 220 gereden, deze weg richting Saarbrucken was te bochtig om harder te rijden. Zullen volgend jaar juli naar Hockenheim gaan, dan kunnen we de 170pk weer goed losgooien.

Het verbruik over de 1e 4.000 km is gemiddeld 9,74 l/100km. Helaas wordt de auto heel veel binnen de bebouwde kom gebruikt. Ik hoop wel dat het richtig de 8,0 l/100km gaat. Komt vermoedelijk ook door een zware rechtervoet.

Ik merk dat de verlaging een goede optie is. De auto reageert direct en kan op klaverbladen en lange doordraaiende bochten flink op zijn staart worden getrapt. (zoals de afrit A-5 richting de A-9 en de daaropvolgende bocht richting Haarlem-Zuid.
(de Seat lag hier ook goed).

De gemonteerde Bridgstone banden zijn stiller dan, maar ik merk dat ze op nat wegdek toch wat minder grip hebben, de Pirelli's die onder de Seat waren gemonteerd. Beide auto's hebben 17 inch velgen met 225/45 banden.

De acceleratie van de auto is voortreffelijk. Ook inhalen (120 naar 150) is een genot. De DSG bak schakelt soepel en in de Ardennen wordt de juiste versnelling, één en ander in combinatie met de cruisecontrol gekozen. Dit geldt ook voor als je naar beneden gaat, hier gaat de bak ook even terug naar de 5e of 4e versnelling.

De achteruitrijcamera is een hele goede optie, geeft veel meer zicht en werkt heel prettig bij het inparkeren. Met parkeersensoren moet je meer op het gevoel in parkeren.

Het panorama schuifdak geeft veel licht binnen in de auto, bijna iedere dag mits het droog is gaat hij open. Op de snelweg geeft hij ondanks het windscherm een hoop lawaai.

Het lijkt of er niets mis kan gaan, maar helaas, had een storing in motormanagement (knipperd geel lampje) dit resulteerde in een motor die oversloeg tussen de 3k en 4k rpm over. Na het even hebben aangekeken de dealer gebeld. Voor deze melding werd ik doorgeschakeld met de mobiliteitsservice van VW. Een kwartiertje later werd ik teruggebeld door de dicht bijzijnde dealer.
Hier goed ontvangen en werd auto uitgelezen. Na bijna anderhalf uur was de auto klaar. de bobine gaf een storing. Deze is direct vervangen.
Service bij de dealer was goed.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens