Volkswagen Touran 1.2 TSI BlueMotion Technology Comfortline (2011)

autoreview

Volkswagen Touran 1.2 TSI BlueMotion Technology Comfortline (2011)

Signalement

UitvoeringTouran 1.2 TSI BlueMotion Technology Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst24.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe leaseauto

  • 5.000 km

Na 14 weken kon ik eindelijk mijn nieuwe leaseauto ophalen. Een VW Touran 1.2 TSI Comfortline Blue Motion met als extra’s:

- Executive pakket
- Metallic lak
- Variable laadbodem (geen reservewiel)
- Mistlampen
- Zilverkleurige dakrails

Bij elkaar overeenkomend met een cataloguswaarde van EURO 31.220,-

Hiervoor heb ik vijf jaar gereden in een Opel Zafira 1.6 Business Edition. Een fijne, flexibele en ruime auto maar toch ook wel weer met wat nadelen:
- Geen soepele motor. Trekkracht motor bij laag toerental is niet toereikend. Bij elke bocht terug naar twee.
- Niet zuinig. Vind ik uiteindelijk terug in mijn eigen bijdrage.
- Te veel toeren op de snelweg. 4000rpm bij 125km/u en 5000rpm bij 154km/u (echte snelheid), is niet echt rustgevend.
- Achterbank te dun en dus hard (volgens de kinderen).
- Voorstoelzittingen te kort, slap en te weinig steun.

Al het andere was gewoon goed (inclusief wegligging) en ook weinig trammelant met de auto gehad. Vooral de flexibiliteit in indeling en gebruik heeft zijn nut bewezen over de jaren.

Ik wilde perse weer een MPV-achtig model. Aangezien de nieuwe Zafira nog even op zich laat wachten moest ik verder om me heen kijken waarbij ik me toch wel voor een belangrijk deel heb laten leiden door de maandelijkse kosten: bijteling + eigen bijdrage. Al gauw viel op dat de Touran met zijn 1.2 TSI Blue Motion de enige was in de categorie met 20% bijtelling. En ook dat de Touran qua motorsouplesse, rijeigenschappen ondanks zijn 2003-oorsprong vaak beter scoort (zie ook de Autoweek MPV test van wk45, 2010) dan de concurrentie:
- Renault Grande Scenic TCe 130 Dynamique (EUR 413 pm)
- Nissan Qashquai+2 1.6 Connect (EUR 382 pm)
- Peugeot 5008 BlueLease 1.6VTi5P (EUR 361 pm)
- Mazda 5 1.8 Business (EUR 357 pm)
- Opel Zafira 1.8 Edition (EUR 366 pm)
- Skoda Superb Combi 1.6 TDI Comfort BL Greenline (EUR 342 pm)
- VW Touran 1.2 TSI Comfortline Blue Motion incl Executive pakket etc (EUR 322 pm)

(De bedragen zijn netto bedragen in mijn situatie en moeten alleen ter vergelijk worden gezien)

De keuze was dus voor de hand liggend. Het uiterlijk vind ik na de facelift heel acceptabel en het interieur vind ik mooi. Natuurlijk is het een beetje een vierkante doos maar als ik naar de Qashquai, Mazda 5 of Scenic kijk dan gaat mijn hart toch ook echt niet sneller tikken. Natuurlijk gaat het hier om smaak en is weer voor een idere anders. De 5008 vind ik wel mooi maar valt wel weer in de 25% bijtelling. De Skoda is ook een mooie aanbieding maar ik rij volgens de leasemij te weinig (ca. 30.000km pj) voor een diesel. Onzin natuurlijk.

Na twee proefritjes met de Touran 1.2 TSI BM ben ik overtuigd. Ook mijn vrouw zit en rijdt er lekker in en is enthousiast dus wat wil je nog meer.
Komend uit een ongeblazen 1.6 Zafira is de 1.2TSI Touran een verademing. De motor is een stuk soepeler en ook een stuk stiller. Ook bij 150km/u. Hij rijdt prima en schakelt goed. Ook is de auto luxe en heeft allerlei nieuwe snufjes die best wel handig blijken. De RNS315 koppelt perfect met mijn BlackBerry en de routeplanner werkt goed al zijn de kaarten gedateerd: versie W01 is de nieuwste maar kent de nieuwe wegen rond Den Bosch en Eindhoven nog niet. Eigenlijk schandalig!

Het enige punt van kritiek is de wat gezapige vering (achter) en de reactie op dwarsrichels.
De achterklep sluit moeilijk. Wanneer alle deuren dicht zijn dan moet je de klep ongeveer dichtsmijten. Hoop dat dat bijgesteld kan worden in de garage.
Al met al toch een tevreden rijder. Nu maar zien of ik dat ook blijf. Wordt vervolgd.

Na 1 jaar

  • 24.500 km

Na bijna 1 jaar en 24.000 km ben ik nog steeds een tevereden rijder. Behalve een paar rammeltjes en resonanties heb ik nog geen problemen gehad. De auto is vrij zuinig in het normale gebruik maar bij doortrappen gaat het verbruik pijlsnel omhoog!

6,5 ltr/100km super rustig rijden. Langzaam optrekken. Hinderlijk voor overige weggebruikers.
7,0 ltr/100km: rustig rijden op snelweg
7,2 ltr/100km: rustig rijden woon/werkverkeer.
8,5 ltr/100km: haast, beetje doorstampen.
10 ltr/100km: op en neer naar Oostenrijk, gemiddeld (met skibak).
16 lt /100km: 170km/uur met skibak op duitse autobaan.

Normaal rijd ik in NL over langere afstand gemiddeld ca 7,4 ltr/100km.

De auto stuurt en spoort goed en is erg stil.
De achtervering vind ik nog steeds slecht in staat om dwarsrichels op te vangen.

Binnenkort gaat de auto naar de garage voor een 1ste jaars beurt. Kan gelijk een kaartupdate in de RNS315 worden geinstalleerd (duurt 4 uur!). De kaarten bij aflevering van de auto waren al 2-3 jaar oud!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.