Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk ACT Highline Business R (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk ACT Highline Business R |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Keuzestress en een lange wachttijd
Na 4 jaar genieten van een sportieve dynamische station in de vorm van een Mazda 6 was het tijd om een nieuwe leaseauto te mogen kiezen. Hoewel ik echt genoten heb van de ritjes in de Mazda ben ik niet het type die 2x dezelfde auto besteld, zeker omdat - ondanks het rijgenot - de Mazda in mijn ogen te weinig is veranderd om nog 4 jaar 'dezelfde' auto te rijden. Tsja, maar wat dan wel?
Met een gezin met twee kleine kinderen, en de daarbij behorende berg aan spullen die je geregeld mee moet slepen, moest het in ieder geval een auto zijn met voldoende ruimte. Een stationwagon of een grotere SUV, geen makkelijke keuze. Een stationwagen biedt gewoon betere rij-eigenschappen maar het rijden in een SUV zou voor mij nieuw zijn en het voordeel van lease is dat je zoiets dan makkelijker een keer kan proberen. Bovendien zou ik me dan niet langer ergeren aan andere SUV's waar je op de snelweg letterlijk niet omheen kan kijken wanneer je er achter rijdt. Daarnaast biedt een SUV in de regel iets meer ruimte. Iemand zei ooit: If you can't beat them, join them.
Over de aandrijflijn kan ik kort zijn, dat moest dit keer echt weer een automaat zijn. Die heb ik de laatste 4 jaar namelijk enorm gemist. Omdat het huidige omslagpunt benzine-diesel volgens de leasemij rond de 50.000 ligt kon ik kijken naar een benzine uitvoering.
Waarom geen elektrisch hoor ik je vragen? Ik had dolgraag elektrisch willen rijden, echter een volledige elektrische auto in het segment (qua ruimte) waar ik zoek is simpelweg onbetaalbaar. De Audi e-Tron 55, Tesla Model X en Model S, de Juaguar i-Pace: Ze komen allemaal in de buurt van €100.000. Mijn werkgever is enorm meedenkend en coulant maar er zijn grenzen ;-) En dan heb ik het nog niet over de bijtelling… Voor de Model 3 ben ik wel gaan kijken, had deze een liftback gehad zoals de Model S dan was het een overweging geweest, maar de insteek van de achterklep is voor mij echt te klein. Gezien de recente ontwikkelingen bij veel merken verwacht ik dat de keuze over 4 jaar een stuk ruimer gaat zijn, ik durf dan ook wel te zeggen dat dit mijn laatste auto met verbrandingsmotor gaat worden!
Ok, een ruime SUV dus met een goede prijs-kwaliteit verhouding. BMW, Audi en Mercedes vind ik mooi, maar ook te duur voor wat je er voor krijgt. Een eerste onderzoek bracht mij daarom tot de volgende shortlist:
- Mazda CX-5 Signature
- Toyota RAV4 Bi-Tone
- Volvo XC40 R-Design
- Volkswagen Tiguan AllSpace Highline Business R
Na wat proefritjes en een uitgebreide vergelijking van alle pro's en con's in excel tot een keuze gekomen. De Volvo viel snel af, de prijs is in vergelijking met de rest wat hoger maar bovenal ging hij mank op het belangrijkste element: de ruimte. De CX5 en RAV4 liggen voor mij echt gelijk, de CX-5 is absoluut de fijnst sturende auto maar mist echt vermogen en de automaat is laten we zeggen ouderwets. De RAV4 heeft voldoende vermogen en een fijne aandrijflijn maar met name het interieur vind ik niet zo geslaagd. Ze hebben beide vergelijkbare bagageruimte en uitrusting maar ook beide een achterhaald entertainment systeem en er ontbreken enkele leuke zaken zoals een panoramadak, volledige virtuele cockpit en parkeerassistent als je ze vergelijkt met de VW.
Proefritje in de VW was zoals verwacht, degelijk en niet heel spannend maar wel gewoon een fijne auto. Bovendien wanneer je een spannend rijdende auto wilt moet je ook geen SUV kiezen. De komende 4 jaar dus iets meer comfort en iets minder sportiviteit. Overigens heb ik een proefrit gemaakt in de 'normale' Tiguan, een Allspace demo auto had men niet. De zaken die uiteindelijk de doorslag hebben gegeven voor de VW:
- Uitstraling en afwerking (écht alleen van de R-line, want zonder dat pakket vind ik 'm gewoon niet mooi)
- Bagageruimte (meeste liters van allemaal)
- Entertainment/Navigatiesysteem + Apple Carplay (Dynaudio systeem als optie)
- Panoramadak (altijd al eens willen hebben)
- Virtual cockpit (komop, het is 2019…)
Uiteindelijk nog het sportonderstel erbij gepakt om toch een iets strakkere wegligging te ervaren. Midden mei is mijn auto besteld, en na 6 maanden wachten kwam begin november het verlossende bericht van de dealer.
Op vrijdag 29 november stond de Tiguan voor me klaar bij de dealer. Altijd een leuk moment, je voelt je toch weer een beetje als een kind tijdens Sinterklaas :-)
Door de verkoper daarna uitgebreid een rondleiding gehad door de auto en alle mogelijkheden en instellingen, en daarna was dan eindelijk het moment dat ik zelf kon gaan rijden.
Eerste indruk
- 1.000 km
Bij het schrijven van deze review ben ik inmiddels 1.000km verder, uiteraard nog niet veel maar genoeg voor een eerste indruk:
Het rijden is een andere beleving dan in de Mazda, je voelt minder contact met het wegdek en minder direct gevoel in het stuur. Daarentegen rijdt het wel veel comfortabeler en heb je meer overzicht, meer vermogen en meer luxe om je heen. Waar de Mazda door zijn strakke wegligging uitnodigde tot sportief rijden merk ik dat de Tiguan je eerder uitnodigt om het relaxed te doen. Zonder daarbij overigens in prestaties in te boeten. Ook het Dynaudio geluidssysteem is echt fantastisch, blij met die toevoeging.
Alle assistentiesystemen zijn nog even wennen, zo is er lane-keep assist, dynamisch grootlicht assistent, adaptieve cruise control, automatisch inparkeren en verkeersbordherkenning. Het is nog net geen autonoom rijden, maar het komt potdomme wel dicht in de buurt. Het maakt lange ritten, met name met veel file, echt enorm comfortabel. Heb aan den lijve al mogen ondervinden hoe veel meer ontspannen je thuis komt na een rit van bijna 2,5 uur.
Het verbruik valt me niet tegen, ik kom nu ongeveer uit op 8.1l/100km. De verwachting is dat dit wel nog een beetje terugloopt zodat het in lijn is met de verwachting van de leasemij (7.7l/100km).
Samenvattend:
+ Heerlijk ontspannen rijden, goed overzicht en veel luxe
+ Adaptieve cruise control & lane keep assist, ik wil nooit meer zonder!!
+ DynAudio systeem is geweldig
- Ontbreken van Blind spot is even wennen
- De stoelen zijn niet zo uitgebreid instelbaar, ook een gemis is de geheugenfunctie (mijn vrouw en ik schelen nogal in lengte)!
Ik houd jullie de komende maanden op de hoogte van mijn verdere bevindingen.
Eerste 2 maanden: Genieten en kleine tweaks
- 7.500 km
Ten opzichte van de laatste update zijn "The Beast" (zoals hij door vrienden wordt genoemd) en ik inmiddels 7.500km verder. Het was en is genieten iedere keer wanneer ik de auto in stap. Ik kom net terug van een wintervakantie naar Zuid-Duitsland dus de Tig is stevig aan de tand gevoeld. Wat een heerlijke reisauto is dit! Zo comfortabel en met de ACC en automaat gaan lange afstanden echt moeiteloos.
Is het dan allemaal hosanna? Nee hoor, er zijn altijd kleine dingen om over te zeuren. Neem bijvoorbeeld het navigatiesysteem. Persoonlijk vond ik de manier van navigeren, de instructies (in zowel spraak als beeld) en de kleuren van de kaarten een stuk prettiger in mijn vorige auto. Wanneer je een druk knooppunt nadert gaf mijn vorige auto keurig aan in welke baan ik moest blijven doormiddel van een plaatje van de borden boven de weg. Bij de Tig gebeurd dat meestal ook maar is het soms ook een beetje gokken, vooral bij complexere knooppunten waar er een aantal afslagen na elkaar zijn. Ook de tijdsindicaties zijn wat mij betreft te optimistisch. Bij de Mazda kon ik er altijd nog wel 5-10min afsnoepen, ook in het geval van files waarvoor altijd ruim voldoende tijd werd gerekend door het systeem. Bij de VW loopt de tijd steeds verder op wat niet heel motiverend werkt. Het lijkt wel of de file-informatie via RDS wel wordt meegenomen (het is wel te zien op het scherm) maar bijna niet in de tijdsberekening van de route. Gelukkig ben ik er inmiddels achter hoe ik mijn telefoon als hotspot kan laten dienen zodat ik traffic info van Google heb, een stuk beter. De vele online features zijn trouwens wel echt enorm fijn, maar zijn dus afhankelijk van je telefoon die als hotspot dient. Er schijnt ook een USB stick te krijgen te zijn, dus daar ga ik nog even achteraan. Áls het dan eenmaal werkt is het super, snelle verkeersinformatie van Google en de mogelijkheid om online reisdoelen op te zoeken. Je kunt zelfs thuis vanaf de bank via de app op je telefoon een reisdoel naar de auto sturen, zodra je dan instapt en verbinding maakt met je telefoon (als hotspot) wordt het reisdoel geïmporteerd.
Maar goed, leuk al die snufjes…de echte vraag is natuurlijk: Hoe rijdt ie dan? Enorm ontspannen. Je kunt er heerlijk mee cruisen en je merkt ook dat de auto je uitnodigt om dat te doen. Niet dat hij te weinig vermogen heeft hoor, als je 'm op z'n staart trapt dan is hij voor normaal verkeer best vlot. Het is geen racemonster, maar ach met die 100km/h restrictie die er aan zit te komen heb je dat ook niet echt nodig. Rijd je 'm in z'n D dan blijft het toerental altijd netjes en ga je soepel mee in het verkeer.
Overigens duurt het soms wel even voor de motor begrijpt dat je ietsje sneller wil optrekken. Je trapt het gas vol in, dan kan het bijna een halve seconde duren voor er iets gebeurd. Dat is soms wel vervelend, maar voor die stoot gas even omschakelen op S(port) stand (tikje tegen de pook) helpt al enorm dus al doende leert men. Het geluid van de motor verdiend overigens geen schoonheidsprijs, maar ook daar had ik weinig hoge verwachtingen van gezien het beperkte volume (1498cc). Ik heb ook een Lexus CT gereden met een CVT en daarvan werd altijd gezegd dat hij als een stofzuiger klonk als je goed gas gaf, zelf heb ik er nooit echt last van gehad trouwens, maar ik vind dat de Tig een vergelijkbaar geluid maakt.
Ook kwam ik er in de eerste weken achter dat mijn auto, van modeljaar 2020, een paar kleine wijzigingen heeft ondergaan waar zelfs de dealer niet van op de hoogte was. Zo is de Easy Close sluiting knop verdwenen en is dit alleen nog maar te bedienen via een schopbeweging onder de bumper (vergelijkbaar met het openen), ook zijn de LED-strips rond het dak niet langer aanwezig. Geen grote dingen, maar was wel goed als dit van te voren even goed was gecommuniceerd.
Tot slot heb ik een van mijn kleine ergernissen kunnen verhelpen doormiddel van OBDeleven. Met dit OBDII apparaatje kun je een aantal instellingen aan je auto aanpassen via je telefoon. Een puntje van ergernis voor mij was bijvoorbeeld dat ik iedere keer als ik de auto startte mijn stoelverwarming opnieuw moest aanzetten, hetzelfde geldt voor het Dynamisch Groot Licht. Doormiddel van OBDeleven heb ik het zo kunnen instellen dat je dit maar 1x hoeft te doen en de auto de volgende keer dat je 'm start met dezelfde instellingen verder gaat. Super handig dus. Daarnaast ook nog de DLR (daytime running lights) ingesteld op de achterlichten. Dus nu branden overdag zowel voor als achter subtiel wat lampen. Tot slot wat extra mogelijkheden voor kleuren in het dashboard toegevoegd. Je zou met deze tool ook het start- en stopsysteem permanent moeten kunnen uitschakelen, maar dat is nog niet gelukt (tips zijn welkom).
Het verbruik is overigens nog best wel hoog, en ik durf best te zeggen dat ik de eerste weken echt zeer beschaafd gereden heb. Zelden sportief doorgetrokken of veel boven de max. snelheid gereden. Toch staat de teller nu op een gemiddelde van 7.9L/100km. Het zal ook te maken hebben met de iets koudere temperaturen en het gebruik van winterbanden, en ik vermoed ook dat de E10 niet helpt t.o.v. de normale 98 die ze in de test gebruiken. Ik verwacht en hoop dat het verbruik richting de zomer wel nog gaat afnemen.
Tot zover deze update!
Aan elkaar gewend
- 20.000 km
The Beast en ik zijn inmiddels 7 maanden samen, en ik kan zeggen dat we nu echt aan elkaar gewend zijn. In het begin was het nog een beetje aftasten, maar nu lezen en schrijven we met elkaar. De teller staat inmiddels iets boven de 20.000km. Tot nu toe waren het probleemloze kilometers waar ik echt van genoten heb. Een paar dingen blijven opvallen:
Nooit meer zonder ACC
Ik ben er van overtuigd dat Adaptive Cruise Control de beste uitvinding op een auto is sinds de achteruitkijkspiegel. Ok, ABS is ook wel fijn maar in de regel heb ik die iets minder nodig ;-) Het is zo'n optie waarvan ik van te voren dacht, "heb ik dat nou echt nodig?", maar waarvan ik nu zeker weet dat ik nooit meer een auto wil zonder. Het is zo fijn om de snelweg op te rijden, de cruise control aan te zetten en dan alleen nog maar te hoeven sturen. Nee natuurlijk niet sportief, maar wel enorm comfortabel. Bovendien ook nog veilig want de afstand die wordt aangehouden tot de voorligger is niet gering.
Start/STOP toch?
Over het algemeen niets te klagen over de 1.5 dsg. Natuurlijk trek je er de klinkers niet mee uit de straat maar het is ruim voldoende om in het Nederlandse verkeer mee te kunnen. Ik rijd regelmatig de grens van Duitsland over en ook daar staat ie best z'n mannetje. Wat wel een vast ritueel geworden is, is het uitschakelen van start/stop bij instappen. Niet dat ik het vervelend vind om bij het verkeerslicht even iets langer te moeten wachten maar het start/stop systeem is zo overactief dat hij soms in rijdende situaties de motor al uitzet. Stel ik rijd op een gevaarlijk kruispunt af bij ons in het dorp en ik rem netjes af om het verkeer van rechts te kunnen beoordelen (dan rijd ik nog altijd 5kmh ofzo) dan vindt het systeem dat de motor best al uit kan. Als je dan weer wilt gaan accelereren is het behoorlijk frustrerend dat dit een volle seconde duurt. Dus beste VW, maak dat systeem nou zo dat de motor uitgaat als je daadwerkelijk STIL staat en dan doe ik graag weer mee.
Rijgenot vs Rijplezier
Mijn vrouw gaf recent nog aan dat zij nog helemaal niet gewend is aan de Tiguan. Met al z'n technische snufjes en assistentiesystemen verlangt ze terug naar good old Mazda 6. Minder poespas en gewoon weten waar je aan toe bent. Die lag ook iets beter op de weg aldus de vrouw. Ach, ik kan haar niet helemaal ongelijk geven. De Mazda was een echte WYSIWYG auto met een heerlijke wegligging. Volgens mij kun je het verschil makkelijk uitdrukken met twee woorden die erg op elkaar lijken: Rijgenot en rijplezier. Waar de Mazda sterk in was is het rijplezier. Het gaf echt plezier om bochten strak aan te snijden, zelf soepel op te schakelen, bergweggetjes op vakantie te nemen en daarbij de locals bij te houden. Waar de VW in uitblinkt is voor mij rijgenot. Ik geniet namelijk enorm van de rust, het comfort, de vele snufjes en de luxe in de Tig. Een rit van 200+ kilometer is een soort ontspanningsoefening in plaats van een race tegen de klok van de navigatie. Voor nu verkies ik de Tig boven de Mazda. Ontspannen aankomen op je bestemming heeft voor mij nu iets meer waarde dan het plezier in het rijden, maar ach wie weet hoe de vlag er over een aantal jaar bij hangt….
Verbruik
Nu de temperaturen buiten een stuk aangenamer zijn zie ik dat dit ook een positief effect heeft op het verbruik. Gemiddeld zit ik nu rond de 7.0L/100km en daarvoor doe ik niet echt m'n best. Sowieso zijn het in de corona tijd veel meer korte ritjes geweest want bij lange ritten (met veel snelweg) kom ik zelfs op 6.6L uit. Niet slecht voor zo'n grote auto!
Tot zover weer deze update.
Eindoordeel
- 120.000 km
Het regelmatig plaatsen van een update over mijn auto is duidelijk mislukt… De laatste is een dikke 100.000 kilometer, een pandemie en meerdere roadtrips geleden maar dat stelt me dan nu wel in staat om een goed eindoordeel over de Tiguan te schrijven.
Inmiddels is de opvolger van The Beast besteld en mag ik nog een paar weken genieten van de heerlijke ritjes die ik de afgelopen 4,5 jaar in de Tiguan heb mogen maken. Van een Japanse schone, naar een dikke Duitser en dan nu naar een elegante Amerikaanse. De tijd zal leren hoe die volgende overgang me weer gaat bevallen.
Onderhoud/mankementen
Laten we maar eerst het belangrijkste punt bekijken en dat is het onderhoud in de afgelopen 4,5 jaar. In die tijd heeft de Tiguan 1x voor een wat langere periode bij de dealer gestaan omdat één van de parkeersensoren het had begeven. Het duurde even voor ze er bij de dealer achter waren wat het probleem was en het betreffende onderdeel deed er iets langer over om te arriveren waardoor ik de auto een weekje kwijt ben geweest. Buiten dat heb ik in al die tijd geen enkel probleem gehad. Nooit langs de weg gestaan, nooit een veiligheidslampje zien branden, nooit ook maar ergens zorgen over gehad. Nu mag je dat natuurlijk ook verwachten van een nieuwe auto van boven de 50k, maar toch is ook dat tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend getuigen andere reviews.
Rijgenot vs Rijplezier
In een eerdere update heb ik al eens verteld over het verschil tussen Rijgenot en rijplezier. Nog steeds is het iedere dag een genot om in de Tiguan te stappen. Alles werkt, hij rijdt als een zonnetje en je zit er heerlijk comfortabel in. Lange ritten gaan dan ook moeiteloos voorbij en het uitzicht/overzicht dat je hebt tijdens het rijden is heerlijk. Ik houd overigens van autorijden en van rijden in deze auto kan ik echt ontspannen. Menig ritje van meer dan 2 uur voelt voor mij meer als een zen-oefening dan een race tegen de navigatie. Dat het dus lekker ontspannen en comfortabel rijden is moge duidelijk zijn. Dit heeft er ook mee te maken dat de 150pk gewoon voldoende is om met het verkeer mee te komen maar ook niet uitnodigt om het gas eens diep in te trappen en een wat sportievere rijstijl te hanteren. Het sportonderstel is daar ook niet naar alhoewel het een prima wegligging is en zeker niet te zacht geveerd is. Wanneer je dan toch af en toe het gas wat dieper in trapt duurt het ook vrij lang voordat de auto hierop reageert, kick-down is duidelijk merkbaar en met horten en stoten versnelt de auto daarna prima. Niet echt heel slecht, maar zeker niet perfect. Een iets snellere respons zou geen overbodige luxe zijn. Overigens is het rijden met hogere snelheden, zeker omdat ik dicht bij de grens woon, iets was echt je binnen in de auto totaal niet merkt. De snelheidsbeleving als je 150-160 rijdt is zo soepel en stil dat ik soms schrik wanneer ik achteloos gas geeft en een aantallen tellen later naar de tellers kijk.
Praktisch
Met meerdere vakanties en langere trips hebben we ook het praktische stuk van de auto goed kunnen testen. Niet geheel onverwachts heb je in de Tiguan echt zeeën van ruimte. Ik heb geen trekhaak maar bij ieder bezoek aan de Zweedse meubelgigant past alles makkelijk in de achterbak wanneer ik een stoel plat leg. Stoelen plat geeft ongeveer 2.10m aan ruimte, en als je stukken hebt die langer zijn kun je ze nog naar voren toe doorsteken. Handig is dat de passagiersstoel ook helemaal plat kan waardoor je nóg een langere laadruimte krijgt.
Entertainment
Een beslissing waar ik geen spijt van heb is de aanschaf van het Dynaudio systeem. Geluid is echt fantastisch! Dat gaat echt een gemis worden in de volgende auto. Verder heb ik de eerste 3 jaar het interne navigatiesysteem gebruik omdat er toen nog online functionaliteiten inbegrepen waren (google traffic info via mijn telefoon als hotspot). Na de eerste 3 jaar moet je echt een abonnement afsluiten (€140/jaar) en dat was het me niet waard gezien de zeer beperkte functionaliteit. Ben daarom de laatste 1,5 jaar meer gaan leunen op Apple CarPlay en Waze navigatie. Dat werkt helemaal prima maar ik blijf het een gemis vinden dat je die navigatie niet in het display voor je neus kan tonen, zelfs niet met alleen de richtingsaanwijzingen. CarPlay dus op het centrale scherm en dan voor mijn neus de gebruikelijke info over snelheid, verbruik en veiligheidssystemen. Verbeterpuntje voor toekomstige versies.
Verbruik
Gemiddeld rij ik in de zomer rond de 7.2L/100km en in de winter rond de 8.0L/100km. Volgens mij prima verbruikscijfers voor zo'n grote auto dus daarover ook geen klagen. Een volle tank brengt je dan ook tussen de 600 en 750km ver.
Tot zover de laatste update. Ik hoop dat iemand er z'n voordeel mee kan doen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Highline Business R 7p.
- 2020
- 65.482 km

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI ACT Comfortline Business R-LINE|PANO|ACC|TREKHAAK
- 2017
- 195.217 km

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI ACT DSG7-aut. Comfortline Business met o.a. LED koplampen, Winterpack, CarPlay, adapt. cruise, etc.
- 2020
- 88.621 km