Volkswagen Tiguan II | Nieuw: facelift 2020; Tiguan X (CN)

Wouter82

Moderator

ugoyew1bvd0a.jpg

vjzy7drb5h21.jpg

jxxy2sqbz8uw.jpg

qbsy8h7boz4x.jpg

u17y753biulf.jpg

v6jyzt7boxgu.jpg

[size=x-large]Nieuwe Volkswagen Tiguan is officieel[/size]

Langer, breder en lager, ook als plug-inhybride. Volkswagen heeft, voorafgaand aan het eigen feestje aan de vooravond van de IAA het fotomateriaal en de bijbehorende informatie van de nieuwe Tiguan vrijgegeven. De nieuwe Tiguan staat op het modulaire MQB-platform en is 6,1 cm langer, 3 cm breder en 3,3 cm lager dan het huidige model. De binnenruimte is toegenomen en in de bagageruimte kun je 615 liter kwijt, en 1.655 als je de achterbank neerklept. Dat is 145 meer dan de huidige Tiguan slikt. Volkswagen claimt een gewichtsreductie van 50 kg. Volkswagen biedt acht motoriseringen aan voor de compacte SUV, vier TSI's en evenzoveel TDI's die variëren in vermogen van 115 tot 240 pk. De TSI's zijn er met 125, 150, 180 en 220 pk, de diesels leveren 115, 150, 190 of 240 pk. Volgens de fabrikant zijn de motoren gemiddeld 24 procent zuiniger dan die van de huidige Tiguan. De standaarduitrusting omvat onder andere Front Assist met City Emergency Braking en Pedestrian Monitoring, Lane Assist en Automatic Post-Collision Braking System. Het infotainmentsysteem is compleet vernieuwd en werkt samen met smartphones met Apple- en Android-besturingssytemen. Naast de nieuwe Tiguan parkeert Volkswagen een concept-car van een plug-inversie, de GTE (de blauwe auto). Die combineert een 1.4 TSI van 156 pk met een in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor, samen goed voor 218 pk. Schakelen gaat met een zestraps DSG-bak. Op alleen de batterij, die mede wordt gevoed door zonnepanelen op het dak, moet je 50 kilometer kunnen afleggen en bedraagt de topsnelheid 130 km/h. Met hulp van de verbrandingsmotor ligt de top op 200 km/h en zit je in 8,1 seconden op de 100. Het gemiddelde verbruik ligt op 1,9 l/100 km (CO2 42 g/km). De nieuwe Tiguan maakt zijn publieksdebuut op de IAA in Frankfurt, de auto staat in het voorjaar bij de Nederlandse dealers.
https://www.autoweek.nl/nieuws/34251/nieuwe-volkswagen-tiguan-is-officieel

Het getoonde dashboard is van de GTE Concept:

xpayz4fbqsxo.jpg

ypgy0zabdx9z.jpg

a87y8zhblp3y.jpg

Pjötr

Actieve Gebruiker
Netjes! Best wel een strakke auto, mooi ook.

Voor een VW zitten er best wel wat leuke lijntjes in. De vouw op de zijkant die in de achterlichten overgaat, de motorkap die onder de gril verder gaat, de lijn van de kofferklep/achterlichten.

Het is een niet een spectaculaire auto vind ik, bij mij roept ie geen wauw af, maar dat is ook niet iets waar een Volkswagen voor gemaakt wordt.

De kenners zullen het saai vinden, maar toch vind ik het wel redelijk knap dat Volkswagen auto's weet te maken die altijd herkenbaar als Volkswagen zijn, het dashboard straalt ook echt Volkswagen uit vind ik.

Ik vind de rode wel mooier, daar lijkt de zwarte rand om de wielen heen iets beter geïntegreerd en is ie in mijn ogen van "vergeten randje" (bij de witte) gegaan naar "hoort zo" .

Al met al vind ik het een stoere, nette, robuust ogende auto, die net wat meer auto oogt dan z'n voorganger. Goed bezig Volkswagen!
(nog even en ik begin de huidige VW's mooi te vinden :eek: )

R W D

Gebruiker
Netjes hoor, kan niet anders zeggen. Smoelt beter dan Q3 en Q5, is zelfs ruimer dan laatst genoemde en zal zeker een stapel flappen minder kosten dus ook in dit segment lijkt de Volkswagen een betere keus dan de VAG-broeders van Audi.

Mach1

Gebruiker
Deze Tiguan II ziet er prima uit, al had de neus van mij wat meer op de voorafgaande concepts mogen lijken.

ScaniaV8

Gebruiker
Ik vind dat een fraaie auto geworden is. Meestal moet je bij VW en Audi drie keer kijken om het verschil tussen het oude en nieuwe model te zien, maar hier is een duidelijk verschil te zien.
Zowel aan buitenkant als ook het interieur zien er super uit. Maar even wachten tot hij echt in de showroom staat.
En natuurlijk afwachten welk prijskaartje er aan hangt, misschien toch het overwegen waard mijn huidige Tiguan in te ruilen (mits de Staatsloterij mee werkt)

Barri

Moderator

Niet spectaculair, maar ik vind m erg netjes. De GTE en de R-line vind ik echter helemaal niks.

RobEU

Gebruiker
Barri zei:
Niet spectaculair, maar ik vind m erg netjes. De GTE en de R-line vind ik echter helemaal niks.

Precies, die kunnen mij ook niet bekoren.

Vind het verder een nette auto. Het klinkt misschien wat negatief, maar ik vind het een beetje een clowneske uitvoering van de huidige Tiguan, met z'n gigantische wiel(kast)en en enorme grille. Maar het oogt niet slecht. De achterlichten, met dat hoekje aan de buitenkant, vind ik zelfs bijna mooi.
Het interieur daarentegen vind ik best een tegenvaller. Zal ongetwijfeld prima in elkaar zitten, maar ik vind dit wel erg zouteloos. Doen ze bij de Passat een heel stuk beter in mijn ogen.

Guest
Ik vind hem geslaagd, net als de Touran lekker scherp en zeker deze Tiguan ook lekker dik en robuust. Deze zal denk ik tijdlozer zijn dan de huidige die eigenlijk alleen met R-Line nog te pruimen is. Hier trouwens de concept car als vergelijking :)

Volkswagen-Cross_Coupe_GTE_Concept-2015-800-06.jpg

Volkswagen-Cross_Coupe_GTE_Concept-2015-800-0e.jpg

Guest
Interieur:

New-2017-VW-Tiguan-10.jpg

New-2017-VW-Tiguan-9.jpg

New-2017-VW-Tiguan-8.jpg

Tja typisch VW; mooie materialen, mooie knopjes ed. Imo genoeg om het saaie ontwerp te kunnen accepteren

Guest
Een voorspelbaar vervolg, maar de concurrentie is (veel) mooier tegenwoordig.

Guest
IAA-2015-Das-sind-die-Highlights-des-VW-Abends-1199x800-3da90c46a03ae15b.jpg

Als ik mn duimen over de voor- en achterkant leg is t net of ik naar een bmw zit te kijken.

DS345

Gebruiker
Ik kan hem niet mooi vinden. De voorkant maakt naar mijn mening een rommelige indruk door de combinatie van koplampen en grille. De drukke indeling van de koplampen met het deukje in de chroomlijn erboven die meeloopt met de motorkapnaad en de 'bobbels' op de lamellen maken het front nogal druk. Ik zie ook wat teveel strakke lijnen, waardoor het geen strak ontwerp meer is. Daarbij komt een te lage heuplijn voor een SUV en te grote wielkasten, welke de auto geheel ontsieren in de R- en GTE-uitvoering. De witte met meegespoten wielkastranden oogt al rustiger. Het interieur ziet er in een lichte kleur prima uit, maar in het zwart is het even saai als de meeste VW-interieurs.

Guest
Neen, dit wordt het niet. Saai, anoniem. Maar het is -ons- favoriet merk, dus dan mag het?

Elaste

Gebruiker
Het zal best een goede auto zijn, maar holymoly, wat een inspiratieloos hok zeg. Het is gewoon een verhoogd Golfje. Vooral de achterlichtunits stralen een sufheid uit, ongehoord. Kan Volkswagen echt niks beters verzinnen dan steeds een verlengde/verhoogde/verbrede Golf?

JosTM

Gebruiker
volkswagen-tiguan_100527287_h-e1442248638257.jpg

Tiguan_GTE_0.jpg

Tiguan_R-Line.jpg

volkswagen-tiguan_100527291_h-e1442248677501.jpg

volkswagen-tiguan_100527288_h-e1442248707997.jpg

Verder nog weinig nieuws van de Tiguan II; volgens Duits autoblad (Auto Strassenverkehr) komt hij pas midden mei op de markt.
Foto's zijn uit dit artikeltje:
https://www.carwow.co.uk/news/volkswagen-tiguan-price-specs-release-date-0393-2301

Hier wat info op een Nederlandse site:
https://www.autoarena.nl/de-nieuwe-tiguan.html#.Vn00qoRUvl4
crop_Tiguan%20key.jpg

JosTM

Gebruiker
okvyb2eb34o1_600.jpg

Deze week staat in het teken van de North American Auto Show in Detroit. Volkswagen heeft zojuist het doek verwijderd van de Tiguan GTE Active: een ruige versie van de vorig jaar getoonde Tiguan GTE Concept.

Onlangs liet Volkswagen tijdens de Consumer Electronics Show de Budd-e zien. Ook voor de North American International Auto Show waar deze week de aandacht naar uit gaat, heeft Volkswagen een studiemodel geprepareerd.

Volledige artikel: https://www.autoweek.nl/nieuws/35679/volkswagen-tiguan-gte-active-debuteert-in-detroit

JosTM

Gebruiker
tn0883_3-4-front_offroad-pack.jpg

In Duitsland is sinds gisteren de brochure en de prijslijst van de nieuwe Tiguan te downloaden op deze pagina:
https://www.volkswagen.de/de/models/tiguan/brochure/catalogue.html

Prijzen zijn, ook voor Duitsland, erg fors.
Komt ook doordat nu nog alleen modellen met zware (en onzuinige) motoren te bestellen zijn.
Zo is er maar één benzine-motor bestelbaar: 2 liter TSI, 180pk met 7-DSG automaat en 4-Motion.
Op termijn is te verwachten dat ook de kleinere motoren, zoals in de Passat, leverbaar worden.

JosTM

Gebruiker
01-Hoge-zit

De Nederlandse prijzen zijn bekend gemaakt:
https://www.volkswagen.nl/modellen/nieuwe-tiguan

Weet niet hoe VW NL het gedaan heeft, maar ondanks de forse uitstoot/BPM heeft het voorlopige benzine topmodel een heel redelijk prijs:
€43.290 voor een forse 2 liter Turbo 7-traps DSG automaat 4WD!
Komen er natuurlijk nog wel flink wat opties bij, maar toch.

Later komen er meer versies beschikbaar met minder zware motoren, dus veel lagere prijzen.

Wouter82

Moderator

[size=x-large]Prijzen nieuwe Volkswagen Tiguan bekend[/size]

Instappen vanaf 28.790 euro. Vorig jaar lanceerde Volkswagen tijdens de IAA in Frankfurt de nieuwe, tweede generatie van de Tiguan. Vandaag weten we welke bedragen voor de cross-over worden gevraagd. Om maar met de deur in huis te vallen: de nieuwe Tiguan mag vanaf 28.790 euro mee naar huis. Voor dat geld krijg je de 125 pk sterke 1.4 TSI in Trendline-uitvoering mee naar huis. De 180 pk sterke 2.0 TSI 4Motion is alleen als Highline te krijgen en kent een prijskaartje van 43.290 euro. Ook kan er gedieseld worden en wel met de 150 pk sterke 2.0 TDI. Als Comfortline kost hij 39.490 euro. De 4Motion - alleen als Highline - kost 45.690 euro. De nieuwe Volkswagen Tiguan is per direct te bestellen en is vanaf mei bij de dealers te vinden.
https://www.autoweek.nl/nieuws/35911/prijzen-nieuwe-volkswagen-tiguan-bekend

opdegrens

Gebruiker
Ik kan niet anders zeggen dan een prachtige auto geworden. Jammer dat er bij introductie maar weinig keuze is in uitvoeringen en motoren. Ook slechts 5 kleuren beschikbaar. Maar een stoer ding.

JosTM

Gebruiker
Vandaag bij de dealer geweest en tot grote verrassing bleek hij een brochure te hebben van een introductieversie die (nog) niet op de VW website staat:
De Connected Series, gebaseerd op de Comfort line maar met veel multimedia extra's zoals CarPlay :)

De Basisversie van deze Connected begint bij €31.590, dat is zeer concurrerend tov bijvoorbeeld Tucson, Sportage, RAV4
Benzine:
1.4TSI 125pk 6-bak: €31.590
1.4TSI 150pk 6-bak: €34.390
1.4TSI 150pk DSG-6: €36.590

Diesel:
2.0TDI 110pk 6-bak: €37.290
2.0TDI 150pk 6-bak: €39.700
2.0TDI 150pk DSG-7: €42.390

Ik ga voor de 1.4TSI DSG-6....

JosTM

Gebruiker
Compleet prijsoverzicht nu op de VW site:
https://www.volkswagen.nl/modellen/nieuwe-tiguan/prijzen
(Maar wel met fouten: 1.2TSI moet zijn 1.4TSI en 66kW moet zijn 110kW; is intussen gecorrigeerd.)

En hier zijn de brochures en prijslijsten, waaronder de prijslijst van de Connected Series, direct te downloaden:
https://www.volkswagen.nl/modellen/nieuwe-tiguan/prijzen

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Dat zijn inderdaad concurrerende prijzen voor de TSI-uitvoeringen, zeker voor een merk als Volkswagen dat normaliter toch behoorlijk prijzig zijn. Hoe verhoudt de 'Connected Series' zich tot een Sportage First Edition (v.a. 29.495 euro)?

JosTM

Gebruiker
Zelf ben ik een benzine/automaat rijder:

Tiguan 1.4TSI DSG-6 Connected: €36.590
Sportage GT-Line First Edition 1.6T-GDI DCT7 AWD: €40.995

Tja, dan krijgt Kia het toch moeilijk...

JosTM

Gebruiker
Nee, (ik hoef geen AWD,) maar de Sportage is niet te krijgen met automaat zonder AWD.
Dus voor mij is dit de enige vergelijking.

Guest
Concurrenten kunnen wel stoppen.
Dieselgate verliezen worden in mum van tijd goedgemaakt
Piech wordt opvolger Merkel

Reden is deze mededeling van AutoBild:

"De Tiguan is een ONVOORSTELBAAR goede auto"

(dat zag ik wel aankomen trouwens, na 5 jaar voorbereidingen)

JosTM

Gebruiker
VW-Tiguan-im-Test-Fahrbericht-1200x800-d09f89ddcbb9aa90.jpg

Bedankt Thiago.

Hier de link naar het AutoBild artikeltje:
https://www.autobild.de/artikel/vw-tiguan-2016-fahrbericht-6054821.html

"Fazit
Der neue Tiguan ist ein unfassbar gutes Auto geworden. Sein Allradsystem ist bei Eis und Schnee narrensicher, mit seiner sportlichen Optik hat er einen riesigen Sprung gemacht. Wenn er auf Asphalt auch so gut fährt, ist der neue Tiguan das nächste Sieger-SUV."

straatos

Gebruiker
Die Tiguans worden meer de directe concurrent van de Evoque dan wat bijv. BMW te berde brengt.
Ben geen VW fan, maar de Tiguan ziet er goed uit en is dus klaarblijkelijk ook goed om te rijden.
Wordt een mega succes voor VW, wat ik je brom.

s velthuis

Gebruiker
JosTM zei:
"Fazit
Der neue Tiguan ist ein unfassbar gutes Auto geworden. Sein Allradsystem ist bei Eis und Schnee narrensicher, mit seiner sportlichen Optik hat er einen riesigen Sprung gemacht. Wenn er auf Asphalt auch so gut fährt, ist der neue Tiguan das nächste Sieger-SUV."

Eerst zien of deze de ton wel gaan halen met de originele motor en de originele bak of zonder andere problemen die hard richting de 10 mille gaan. Daarna zien we wel weer verder.

JosTM

Gebruiker
@S. Velthuis:

Een van de opvallend voordelige opties bij de Tiguan is de verlengde garantie:
2 jaar standaard + 2 jaar extra (max. 100.000km) = €289
2 jaar standaard + 2 jaar extra (max. 150.000km) = €339

Dat zijn zeer redelijke prijzen.

s velthuis

Gebruiker
JosTM zei:
@S. Velthuis:

Een van de opvallend voordelige opties bij de Tiguan is de verlengde garantie:
2 jaar standaard + 2 jaar extra (max. 100.000km) = €289
2 jaar standaard + 2 jaar extra (max. 150.000km) = €339

Dat zijn zeer redelijke prijzen.

Alsof je daar met PON wat aan hebt. Breek me de bek niet open. Garantie? Jetcars is nog zorgvuldiger. Maar lease of betaal je hem zelf? In het laatste geval zou ik gewoon 10 mille opzij zetten voor onverwacht onderhoud. Daar kun je de eerste motorvervanging in elk geval mee doorkomen en ben je verder ook niet van garantiegezeur afhankelijk.

Perfectionist

Gebruiker
Ja dacht ik ook. Ik vind de witte R line het contrast te groot op de neus.
Zwart mis je weer de vormgeving teveel, die valt daar wat weg door de kleur.

Zilver vind ik bij een auto met weinig stijlelementen (qua velgen, led verlichting, chroom) beetje saai, maar op een goed uitgeruste auto wel sjiek.

der Magistrat

Gebruiker
Eerste video:
https://www.telegraaf.nl/autovisie/25602820/__VIDEO_Succes_komt_niet_vanzelf__Volkswagen_Tiguan__.html

Vreemd dat je ook bij de Tiguan nog metaal ziet in de deurstijlen, de concurrentie heeft dat beter voor elkaar.
Verder vind ik de auto op de video er wat saai uitzien. Toch opmerkelijk, aangezien ik best enthousiast was bij de presentatie van dit model vorig jaar (de Tiguan was de reden dat ik naar de VW-stand ging in Frankfurt).

Bovenaan