SUV tegen stationwagen - Vergelijking
Klassieke ruimtereus of hoogzitter?

Hoger zitten, meer zien, een dikkere uitstraling – de SUV heeft op papier veel voordelen. Wil dat echter zeggen dat hij de aloude stationwagen overbodig maakt?
De term bliksemcarrière is nog een understatement: de opmars van de SUV is ronduit bizar. Waar zo'n twinting jaar geleden nog maar vijf procent van de Europese autokopers voor zo’n hoogzitter koos, die toen nog maar net het aloude terreinwagen-concept was ontgroeid, is tegenwoordig bijna één op de drie auto’s die nieuw in de EU worden verkocht zo’n hippe SUV. Geen wonder dat steeds meer merken hun showrooms vullen met dergelijke modellen, soms zelfs ten koste van de reguliere hatchbacks. Het is geen nieuwe trend, maar blijkbaar wel een die niet meer valt te stoppen. En dat terwijl een SUV niet alleen maar voordelen als een comfortabele instap, goede overzichtelijkheid, de tractie van vierwielaandrijving (lang niet altijd, overigens) en een avontuurlijke uitstraling biedt. De hoogte heeft een negatieve uitwerking op het rijgedrag, het in- en uitladen en het brandstofverbruik. De extra’s kilo’s en de minder gunstige luchtweerstand zorgen daar onherroepelijk voor. Voor de vaak niet meer dan gevoelsmatige voordelen moet je dus diep in de buidel tasten. Waarom velen dat toch doen? Dat moet deze test gaan uitwijzen, waarin we zes hedendaagse hoogzitters hebben vergeleken met hun lastigste concurrenten, stationwagons van hetzelfde merk, met een vergelijkbare motor en van een vergelijkbaar formaat. De SUV’s moeten bewijzen dat ze meer zijn dan een marketingtruc en dat ze echt een meerwaarde bieden.
De nieuwe Audi A6 Avant, die sinds kort van de band rolt in het Duitse Neckarsulm, mag direct zijn tanden zetten in de Q5, die sinds 2016 in Mexico wordt geproduceerd. Ook de Kia Ceed SW is er nog maar net. Hij moet de strijd aangaan met de sinds drie jaar geproduceerde Kia Sportage. Beide modellen worden in Slowakije gebouwd. Met een subtiele facelift achter de rug daagt de Mercedes-Benz C-klasse Estate de GLC uit, die al sinds 2015 flink wat kopers voor zich heeft weten te winnen. De Mazda 6 heeft er al wat jaartjes op zitten, maar met een facelift moet hij er weer tegen kunnen en de vorig jaar vernieuwde CX-5 van repliek dienen. Tot slot laten we de vorig jaar opgefriste Peugeot 308 SW de degens kruisen met de 3008, die sinds 2016 wordt gebouwd. Laten we eens kijken of de SUV’s de stationwagons achter zich kunnen laten.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod

Peugeot 3008 1.2 PureTech Blue Lease Premium | CLIMATE-CONTROL | NAVIGATIE | HALF-LEDER | CRUISE-CONTROL | PARKEERSENSOREN VOOR+ACHTER | ACHTERUITRIJCAMERA | ELEKTRISCHE ACHTERKLEP | APPLE CARPLAY/ANDROID AUTO |
- 2018
- 91.759 km

Peugeot 3008 1.2 PureTech Blue Lease Premium | HALF-LEDER | NAVIGATIE | CLIMATE-CONTROL | PARKEERSENSOREN | ACHTERRUITRIJCAMERA | AFNEEMBARE TREKHAAK | ELEKTRISCHE ACHTERKLEP | CRUISE-CONTROL |
- 2019
- 48.959 km

Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC Premium | Elek. Trekhaak | Origineel NL
- 2017
- 89.415 km
Lees ook

Praktijkverbruik Volkswagen Passat TDI, TSI en GTE

Praktijkervaring Mazda CX-5: dit vinden eigenaren van hun auto

Praktijkervaring Peugeot 3008 SUV: Dit vinden eigenaren van hun auto

Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

Mercedes-Benz GLA vs. Peugeot 3008 - Occasiondubbeltest

Test: Abt RS6-R (2021)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.