Volkswagen Polo 1.9 TDI Comfortline (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.9 TDI Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 131.000 km |
Volkswaren Polo 1.9 TDI Comfortline
- 126.000 km
Sinds juli 2008 mag ik deze leuke Polo (op)rijden. Ik heb het leasecontract overgenomen. Ik ben akkoord gegaan met deze auto vanwege de zeer goede prestaties.
Comfort
De Polo heeft ruim voldoende opties. De auto is standaard uitgerust met elektrische ramen voor, cruisecontrol, een regensensor en een goed verstelbaar stuur en prettige stoelen. De zitting is aan de harde kant en geeft mij voldoende steun. Bij een lange rit (500+) krijg ik last van mijn onderrug en mijn schouders. De stoel zorgt ervoor dat mijn schouderbladen wat naar voren staan. Voor een normale ritten binnen Nederland maakt dat niet uit, tijdens een rit van meer dan 1000 km. maakt dat wel uit. Na mijn vakantie geef ik deze auto dan ook voldoende ipv goed voor wat betreft het comfort. Ik mis af en toe een airco. De ruimte is in orde. Ik heb voldoende hoofd en beenruimte en kan een goede zitpositie innemen achter het stuur. Mijn lengte is 1.96m. Ik vervoer elke week drie volwassenen en dat gaat zonder morren. Ik heb achterin niet voldoende hoofdruimte, maar ik ben erg gecharmeerd van het feit dat ik wel voldoende beenruimte heb. De voorstoelen zijn dusdanig smal, dat mijn knieen er comfortabel naast kunnen liggen!
De afwerking is vooral op het oog en het gevoel goed. De gebruikte materialen voelen degelijk aan. Mijn ervaring is echter dat er veel kraakjes zitten in de raamstijlen voor en de hoedenplank. Verder hoor ik bovenmatig windgeruis rechtsachter. Wellicht dat dit wordt veroorzaakt doordat er door een eerdere gebruiker schade is gereden.
Prestaties
Ik ben zeer te spreken over de motorische prestaties van deze auto. Door de zeer hoge koppel kan ik schakellui rijden. Het geeft mij een veilig gevoel bij hogere snelheden. De auto schakelt trefzeker, ligt stabiel op de weg en stuurt zeer voorspelbaar. Met deze auto kun je zuinig rijden. Wanneer het wat drukker is op de weg, haal ik met gemak 4,8 l/ 100km. Ik probeer zoveel mogelijk buiten de spits te rijden, waardoor mijn verbruik flink omhoog gaat gem. 5,2 l/100km. Bij echt koude dagen ligt het verbruik wat hoger. Ik houd me (redelijk precies) aan de voorgeschreven (werkelijke) snelheden. Deze auto verbruikt echter meer olie dan ik gewend ben van mijn vorige auto. Omdat ik geen goed ijkpunt heb, kan ik alleen maar melden dat ik 2,5 liter olie heb aangevuld sinds de laatste beurt (bij kmstand 118000). Lijkt me aan de hoge kant. Wellicht is de olie niet ververst bij de beurt.
Betrouwbaarheid
De betrouwbaarheid is verder prima. De lampen zijn allemaal vervangen (voor en achter). Ik heb de auto echter niet vanaf het begin en kan dus weinig zeggen over de betrouwbaarheid daarvan. Ik vind het in ieder geval 'opvallend'.
Gebruikskosten
Ik heb geen bijzondere gebruikskosten. Ik vind het opvallend dat deze auto zo'n hoge nieuwprijs heeft (ruim 22.000 Euro). Hierdoor heb ik een redelijk hoge bijtelling voor zo'n kleine auto. Gezien de nieuwe bijtellingsregeling, neem ik een auto in de 20 procent bijtellingsklasse.
Conclusie
Een polo doet mij verder weinig en ik wil ook een beetje emotie in de auto hebben. De afwerking vind ik niet geweldig. Wel kan ik iedereen deze auto aanraden. Als je een voorspelbare auto wilt (rij eigenschappen), is de polo wat mij betreft je auto.
Problemen
- 127.500 km
Teveel roet op de EGR klep, waardoor deze open blijft staan. Ik heb me laten vertellen dat deze klep, als die dicht staat, ervoor zorgt dat de uitlaatgassen worden gerecycled. Als die open staat, voelt het alsof het een diesel is zonder turbo. Er komen verder geen vreemde geluiden onder de motorkap vandaan, en de uitlaatgassen zien er 'normaal' uit (geen dikke zwarte rook).
Prestaties in de bergen
- 131.000 km
Na mijn vakantie in een bergachtig gebied kan ik iets meer schrijven over de algehele prestaties van de Polo. Zoals ik al eerder heb geschreven heeft de auto meer dan voldoende kracht om heuvels op te komen. Vooral op een rechte weg gaat deze auto als een speer (ongeacht het stijgingspercentage).
Alleen wanneer er bochten in de weg zitten, rijdt deze auto als een dwijl. De voorkant is zwaar en de auto 'rolt' behoorlijk in de bochten. Dit zorgt voor een 'duikende' voorkant in bochten. De kans dat inzittenden misselijk worden tijdens een bochtige rit in de heuvels/ bergen is groot (tenzij je de lokale bevolking wilt ophouden). De vering is hard afgesteld, waardoor je elke hobbel voelt. Ik ben van mening dat mijn vorige auto, een Renault Clio uit 1999, beter voldoet in de bergen/ heuvels.
Kortom de wegligging van deze auto zorgt ervoor dat (wat mij betreft) de Polo niet bijzonder geschikt is voor bergachtige wegen. Terug in Nederland voldoet de auto overigens weer prima.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klokje Rond Volkswagen Polo

Volkwagen Polo

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan
