Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Highline (2002)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Highline (2002)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 16V 75pk Highline
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf42.000 km
KM-stand laatst149.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Degelijk en betrouwbaar

  • 149.000 km

Van 2011 tot 2016 reed ik een Alfa Romeo 156 2.0TS LPG en opvolgend een 1.8TS op LPG.
In april 2016 bood de oma van mijn vrouw haar Polo met 4-traps automaat aan voor een familieprijs.

In eerste instantie was ik niet geheel overtuigd.
De helft van het aantal PK's in vergelijking met de Alfa en toch een iets minder stijlvol interieur, minder kofferbakruimte, minder sportief weggedrag en ga zo maar door.
De Alfa Romeo 156 1.8TS LPG was al bijna een ton aan km onder mijn hoede.
Grote beurt kwam eraan en ik was dichter bij huis gaan werken.
De LPG kon er wel uit en waarom dan nog over 10.000 km onderhoudskosten steken, als we aan één auto genoeg hebben.
Laten we het gewoon proberen dacht ik, dus de Alfa verkocht en de Polo verwelkomd.

De pluspunten:
- Lage km stand
- Van een oud vrouwtje geweest
- Heeft altijd binnen gestaan
- 5deurs
- Automaat
- Veel opties, zoals cruise control, goede speakers, dimmende binnenspiegel, climate control

Minpunten:
- Kleine auto
- 75 PK

Hoewel de auto van een eerste eigenaar komt die we ook nog eens kenden, controleren we de onderhoudshistorie.
Die was mij niet geheel duidelijk uit het boekje.
Navraag bij de garage waar die in onderhoud was leerde dat de distributieriem nooit was vervangen.

De onderhoudshistorie:

April/Mei 2016
43.000 km
We begonnen om bovenstaande reden op safe met een uitgebreide beurt
- Distributieriem
- Remvloeistof vervangen
- Airco onderhoud
- Waterpomp
- Uitlijnen
- Motorolie + filter
- Interieurfilter
- Bougies
- Ruitenwissers
(de laatste vier heb ik zelf uitgevoerd om kosten te besparen)
Kosten € 772

Juli 2016
49.000 km
Het portier linksachter gaat niet meer van het slot.
Niet van binnen en niet via de centrale vergrendeling.
Een Google sessie begeleidde me naar een specialist die de deurpaneel demonteert en de koolborstel reviseert.
Kosten € 150

November 2016
57.000 km (?)
- Motorolie + filter
Kosten €83

April 2017
69.000 km (?)
- Twee voorbanden
Kosten € 60

Mei 2017
72.000 km
Auto loopt opeens op 3 cilinders
Bij de dealer uitgelezen, 1 bobine vervangen
Kosten € 140

Tijd voor APK
- Gordelslot op achterbank werkt niet meer
Duur grapje van €175 incl. BTW voor enkel het gordelslot.
Kosten € 235

Juni 2017
75.000 km
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Ruitenwissers
Kosten € 65

Juli 2017
77.500 km
- Bougies
- Airco onderhoud
- ABS storing
Kosten €239

Augustus 2017
Auto loopt opeens op 3 cilinders
ANWB in actie, 1 bobine vervangen
Kosten € 52

November 2017
88.320 km
- Motorolie + filter
- Ruitenwissers
- Wat lampjes
Kosten € 140

December 2017
- Nog meer lampjes
Kosten € 25

April 2018
101.000 km
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Bougies
- Twee voorbanden
Kosten € 129

Mei 2018
- APK
- Lampjes
Kosten € 55

Augustus 2018
107.700 km
- Accu defect, ANWB in actie
Kosten €152

September 2018
110.500 km
- Remschijven+Remmen
- Draagarm rubbers voorzijde
- koelvloeistof sensor
- Bobine
Kosten € 421

November 2018
116.000 km
- Op één van de schutborden begint een roestplekje te groeien.
Is in 2,5 jaar tijd gegroeid van een 10 Eurocent munt naar een Euro munt.
Het schutbord is vervangen en op kleur gespoten.
Kosten € 300

Februari 2019
124.000 km
- Luchtfilter
- Interieurfilter
Kosten € 26

Maart 2019
125.000 km
- Twee voorbanden
- APK
Kosten €110

Juni 2019
133.500 km
- Bougies
- Oliewissel + filter

Juli 2019
135.000 km
- Distributieriem + waterpomp
Kosten € 530

Januari 2020
146.000
- Twee achterbanden
Kosten € 60

Februari 2020
147.300
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Gasveer kofferbak
- Ruitenwissers
Kosten € 93

April 2020
- APK
- Lampjes
Kosten € 66

Uiteindelijk hebben we in mei 2020 de Polo na 4 jaar trouwe dienst verkocht.

Ondanks de lange lijst aan onderhoud vielen de kosten op lange termijn mee.
Ook als je netjes na 15.000 km de olie en luchtfilters vervangt.
Wat ik niet heb meegenomen in de kosten is het olieverbruik van 1 liter per 10.000 km.
Daar hoort nog ca. 10 liter olie bij á € 40 per 5 liter.
De totale onkosten beslaan in mijn optiek het onderhoud, reparatie, All-risk verzekering, MRB en extra olieverbruik.
Gemiddeld genomen komen de kosten uit op 5,1 eurocent p/km.

Het verbruik varieerde nogal.
Bij veel snelweg, rustig rijgedrag en max 100 km/u is een verbruik van 1:16 niet onhaalbaar.
Rij je wat steviger door of veel in stedelijk gebied kan het verbruik snel terugzakken naar 1:11
Gemiddeld genomen reed onze Polo 1:12,5 waardoor de brandstofkosten uitkwamen op 12,0 eurocent p/km.

Dat is een totaal van 17,1 ct p/km
Exclusief aanschafkosten en exclusief afschrijving.
Die zijn in ons geval niet eerlijk te vergelijken, we hebben de auto immers onder de marktwaarde kunnen kopen.
Bovendien vind ik het persoonlijk onzin om dat mee te nemen in het gebruik.

Heb ik genoten van de Polo?
Nee, niet echt. Het is geen spannende auto en brengt je simpelweg van A naar B.
De extra opties maakten de rit wel aangenaam.
Maar als je 140 PK gewend dan is 75 PK ineens best een domper.
De Polo liet me weleens in de steek, misschien lag de verwachting te hoog.
Al is dat denk ik voor elke auto het geval als je daar 100.000 km mee rijdt.
Qua kosten viel het best mee, ik heb erger meegemaakt.

We hebben er een rit naar Florence mee overleefd.
Bij IKEA ging er altijd meer in dan je dacht.
En 12 graszoden van de grasboer is wel een beetje de max :)

Ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier met deze kleine bolide.
Zelf vermaak ik me nu met een 2004 BMW X5 3.0i LPG

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens