Volkswagen Polo 1.9 SDI (2005)

autoreview

Volkswagen Polo
Volkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo - interieur

Signalement

UitvoeringPolo 1.9 SDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf87.187 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik weet helaas niet de exacte versie van de Volkswagen Polo. De auto heeft electrische ramen voor, spiegels electrisch en verwarmd, stuurbekrachtiging en een climatic. De auto is een voorloper voor mijn lease auto een Volvo C30. Mijn vrouw rijdt in onze Megane.

Ik heb de Volvo uitgekozen voor zijn stoelen. Op dit moment rijd ik ongeveer 360 kilometer per dag (bijna alleen snelweg) met de Volkswagen Polo. Ik rijd rustig waardoor een verbruik van 1 op 21 haalbaar is. Nu nodigt deze auto ook niet uit om hard te rijden. SDI staat voor Slome Diesel Injectie. Hoe krijgt VW het voor elkaar om een 1.9 diesel zo traag te maken. Dit past bij diesels uit de jaren 70 maar toch niet bij een huidige auto. Het geluidsniveau benadert bij het optrekken dat van een tractor. Tijdens het rijden blijft een irritante brom aanwezig.

Stoelen: door de lange afstanden stap ik regelmatig met pijn in mijn benen en armen uit. De verstelbaarheid van het stuur en de stoel is zeer beperkt.Bovendien zijn de zittingen kort. Ik ben 1,75 meter en heb er last van. Kan mij niet voorstellen dat langere mensen prettig zitten. Lendensteun is in de beleving van VW bij een auto die met de afleveringskosten bijna EUR 20.000,-- kost iets wat je zeker niet er even bij hoeft te doen. De Duitser is voor veel geld een kale auto.

Is er iets goed. Op het rijgedrag op een klaverblad na is er aan het rijgedrag weinig op te merken. De altijd geroemde stugge duitse vering is in de praktijk geen enkel probleem. Het verbruik is met de huidige brandstof prijzen super te noemen. Om de dag tanken is wel een nadeel doordat de tank maar een capaciteit van 45 liter heeft. Het ontwerp van de auto is niet spectaculair. Een Megane is een auto die opvalt, toch wil ik het ontwerp niet saai noemen. Het straalt betrouwbaarheid uit. De standaard wieldoppen van VW ogen ook mooi. Doordat alles in kleur is meegespoten is de buitenkant af. Binnen is het grijs en zwart zonder dat het ergens even iets vrolijk wordt. De afleg mogelijkheden in de auto zijn erg beperkt. Het dashbord kastje is minimaal. Te klein om makkelijk wat af te kunnen leggen.

Wat heeft VW erg goed gedaan. Richting aan geven als je van rijbaan wilt veranderen. Je hoeft niets vast te houden. Even tegen de richtingaanwijzer tikken en hij knippert 3 keer. Een handige optie.

De banden. Helaas Continental. Lawaai en ik vrees ook hier een snelle slijtage. Ik heb 1 keer dit merk banden zelf gehad (koop geen lease) en wil ze zelf nooit meer kopen. Geef mijn maar Michelin. De wegligging van Michelin is zo veel beter ongeacht wat tests zeggen en de band is vele malen stiller.

Wordt vervolgd.

0106 Helaas nog geen zicht op mijn eigen lease. Ondertussen ruim 5.000 kilometer verder. Inderdaad qua betrouwbaarheid niets te melden. Ook het verbruik is zeer zuinig (1 op 21). Alleen, wat zijn die stoelen slecht. Drama voor iemand die kilometers maakt. Ik begin mij verder ook te ergeren aan de kantelneigingen bij een klaverblad. Al rijd je zachter dan door de overheid aangegeven adviessnelheid dan nog voel je de neiging tot omvallen. Gewoon slecht. Volkswagen zou een degelijke auto bouwen. Nee hoor, bij een model uit 2005 moet het toch mogelijk zijn om dit kraak en piep gedrag te vertonen. En weer die motor. Totaal ongeschikt om lekker file mee te rijden. Verder komt de motor echt niet mee in het verkeer. Te veel lawaai en absoluut geen vermogen om even lekker iemand links te passeren en dan weer naar rechts te gaan. Versnellingsbak schakelt ook beroerd. Het is net alsof je in iets aan het roeren bent.

050108 vandaag afscheid genomen van de VW Polo. Na een kop/staart botsing in september is de auto vanaf dat moment een betrouwbare reisgenoot geweest. Het olieverbruik was in 20.000 km te verwaarlozen. Betrouwbaar gaat dan ook naar goed. Vandaag een VW Golf TDI als lease gekregen.

PROBLEMEN

Porblemen: geen. Ik heb de auto nu 1 keer gebruikt om naar Zwolle te rijden en 5 dagen naar Vlissingen. Te kort om wat meegemaakt te hebben. Verwacht ook niet direct problemen, het ziet er allemaal degelijk uit.

12 juni. De auto heeft eind maart een grote beurt gehad, long life olie etc. Sinds 17 april deze auto en er bijna 10.000 kilometer meer gereden. Gaat ’s avonds op de terugweg (garages zaten al dicht) gaat het olielampje branden. Kreng zuipt gewoon olie. Heb eerder een diesel gehad (Renault die wel een perfecte dieselmotor heeft) en nooit problemen. VW dus wel. Ze bouwen een tractormotor zonder vermogen die ook nog een zuipt. Kan 1 ding met zekerheid zeggen: slecht.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.