Volkswagen Polo 1.9 D (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.9 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 222.583 km |
KM-stand laatst | 230.526 km |
- 230.526 km
Na 4 maanden een Renault Clio 1.4 RT te hebben gereden (9000km) overgestapt op deze Volkswagen Polo 1.9 SDI uit 1999.
Na heel veel Polo's te hebben bekeken met m'n buurman ben ik uiteindelijk bij mijn huidige Polo uitgekomen. Na een proefrit was ik meteen verkocht. De auto zag er bijzonder goed uit t.o.v. andere Polo's. De verkoper beweerde dat de auto van een dame was geweest. Maar dat zegt hij vast bij iedere wagen. Na enige twijfel gezien de hoogte van de wegenbelasting toch gekozen voor deze wagen. Puur omdat hij zo fijn reed.
Al vanaf de eerste km's merkte ik dat het rijden met een Diesel iets anders is dan een gewone benzine auto. Zeker als je nog geen half jaar je rijbewijs hebt. Gelukkig had ik wel enige ervaring opgedaan met de bedrijfsbus van mijn werk.
Vanaf het eerste moment de auto flink gaan poetsen en onderhouden. Winterbanden aangeschaft en een set (imitatie) wieldoppen. Bij het RDW navraag gedaan naar de historie van de auto, waaruit blijkt dat ik de 2e particuliere eigenaar ben. Toch wel een prettig gevoel.
Inmiddels heb ik de auto ruim een half jaar in bezit & 8.000km verder en ik kan niet anders dan tevreden zijn. De auto is ondanks dat het geen TDi is toch redelijk vlot, superzuinig en is voor een beginnend bestuurder meer dan prima. Het enige nadeel is toch wel dat de auto trilt als een dolle bij stilstand met draaiende motor, maar daar merk je niets meer van zodra je eenmaal gas geeft. Daar staat tegenover dat de auto bijzonder zuinig is. Zo haal ik in de stad gemiddeld 1:16 en op de snelweg zelfs met gemak 1:20! Aanstaande zomer mag de auto zich bewijzen tijdens de vakantie. Mijn stille hoop is toch wel over de grens van de 1:20 te gaan.
Kosten:
+ Oktober 2010 - Na net een maande de auto in bezit te hebben wildde deze niet meer starten. ANWB gebeld; dynamo defect. Uiteindelijk bij een lokale garage laten vervangen. kosten € 400,-
+ December 2010 - Net voordat de hevige sneew kwam, via MP een set VW velgen incl. winterbanden weten uit te halen voor € 150,-
+ Januari 2011 - Motorolie laten vervangen. kosten € 70,-
+ Maart 2011 - Distributieriem+toebehoren laten vervangen bij dealer. Kosten € 420,- Geluk bij een ongeluk, de distributieriem was nog +/- 2mm, volgens de dealer had hij binnen enkele dagen/weken kunnen knappen. Nu kan hij er weer een paar jaar tegenaan.
+ April 2011 - Plotseling deden alle remlichten het niet meer. Soms wel, meestal niet. Dealer gebeld en bleek de remlichtschakelaar defect. Gisteren vervangen. Kosten: € 45,-
Al met al niet veel gekkigheid naar mijn mening. Ik wil dan ook proberen alle kleine euvels te (laten) verhelpen en nog zo lang mogelijk door te rijden met deze auto. Indien de kans zich voor zou doen zou ik toch in de toekomst graag overstappen naar een Polo BlueMotion.
Nog een laatste update.
In september 2013 op APK keuring geweest en wederom complimenten van de keurmeester gehad dat de Polo er nog als (bijna) nieuw uitzag. de KM-stand op moment van keuring was 261.769.
Tijdens vakantie in Duitsland (29/4/'14) heb ik helaas (buiten mij schuld om) een aanrijding gehad met deze auto. Een BMW is met hoge snelheid frontaal op mijn Polo geklapt. Gelukkig zijn mijn vriendin en ik met de schrik vrijgekomen, maar de Polo is total loss en ik moet noodgedwongen afscheid nemen van mijn trouwe Polo.
Zijn laatste Km-stand is blijven steken op 270.011 Km. Waarvan ik zelf er bijna 50.000 mee gereden heb. Al met al zal ik mijn Polo gaan missen, en wat mij betreft komt er weer een Volkswagen voor terug!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.