Volkswagen Polo 1.9 D (1998)

autoreview

Volkswagen Polo

Signalement

UitvoeringPolo 1.9 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf320.000 km
KM-stand laatst332.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1ste 10.000 kilometer

  • 332.000 km

Nadat ik inmiddels al sinds oktober 2009 mijn rijbewijs had gehaald en tot juni 2010 in mijn vorige auto ( Opel Corsa 1.4 Sport ) had gereden die ik van mijn vader had gekregen vond ik het tijd om zelf een 1ste auto aan te schaffen.

Na veel op internet gespeurd te hebben ben ik tot de beslissing gekomen om een VW Polo aan te schaffen.

Waarom een VW Polo ?

Ten eerste doordat ik van veel vrienden en kenissen had gehoord dat deze auto's betrouwbaar zijn en goed en degelijk zijn!
Ten tweede omdat ik de auto wel heel sportief , stoer en leuk vond.
Ten derde omdat deze auto's prima binnen in mijn budget passen kwa onderhoud en vaste lasten!

En nu de keuze tussen benzine , LPG of diesel? Hier had ik dus niet goed over na gedacht ( blijkt achteraf ) ik had helemaal niet op de omslagpunt benzine --> diesel gelet en ik besloot i.v.m lage brandstofkosten om een diesel te nemen.

Op Marktplaats zag ik diverse Polo's staan voor leuke prijzen, Ik had echter wel een aantal eisen aan mijn nieuwe auto.

1. Hij moest hoe dan ook zwart zijn ( kwestie van smaak )
2. Er moesten mooie velgen onder zitten ( Stoer en sportief )
3. Hij moest weinig kilomters hebben.
4. Hij moest voorzien zijn van stuurbekrachtiging en airbags.


Na een paar weken gezocht te hebben kwam ik een Polo 1.9D tegen op marktplaats met slechts een kilomterstand van 189.000 en hij zag er toch zo mooi uit op de foto's!. Omdat ik mijn Corsa wou inruilen heb ik besloten om de handelaar op te bellen. Hij zij dat het inruilen geen enkel probleem zou zijn en ik besloot om een afspraak te maken.

Aanschaf van de auto :

Aangekomen bij de handelaar zag ik de Polo al staan in het parkeervak, De handelaar die had al van te voren gezegd dat er een lange kras aan de bestuurderskant zat, deze liep helemaal door tot achter. Geen probleem 1 kras kan geen kwaad..
De auto zag er van binnen uit als dat die nieuw was! Wat een smetteloze interieur... zeer schoon en vlekvrij, na een proefritje gemaakt te hebben kon ik geen enkele rammel of gekraak horen. Deze zou hem zeer zeker worden!


Omdat ik zo enthouisast was over de Polo ben ik met mijn stomme kop vergeten te vragen of de auto ook onderhoudsboekjes had, De handelaar die verzekerde mij dat de distrubutie op 170.000 was vervangen. Even onderhandeld over de prijs ( inruil Corsa ) en het was rond. Na overgeschreven te hebben en de verzekering in orde gesteld te hebben. Stapte ik in en draaide gelijk de snelweg op om mijn nieuwe auto te testen.

Wow wat een prestaties! Werkelijk geen enkel gekraak of gerammel. Alles functioneerde naar behoren!

Een week later nadat ik de auto had besloot ik om voor de grap om even de kenteken op google in te tikken. Tot mijn verbazing zag ik dat Google nog een oude Marktplaats advertentie had ( In cache opgeslagen ). Ik besloot om deze advertentie direct te bekijken en wat ik daar zag...

1. De auto die kwam van een andere garage uit Flevoland
2. De kilometerstand van 189.000 was helemaal onjuist! De auto bleek 320.000 kilomters gelopen te hebben.

Gelukkig zag ik bij de advertentie staan dat deze auto voorzien was van een onderhoudsboekje. Super dacht ik! Op naar de VW Dealer voor wat research!

Aangekomen bij de dealer heb ik gelijk alles gevraagd. Wat bleek. De auto die was afkomstig van de 1ste eigenares en deze mevrouw die had werkelijk geen cent bezuinigd op de auto! Alles op tijd laten vervangen, geen achterstallig onderhoud. En vanaf 1998 ( aanschaf nieuw ) tot 2010 bij de dezelfde dealer altijd laten onderhouden!

Ik besloot om deze dealer die de auto had onderhouden een e-mail te versturen met graag de recente facturen, En ja hoor dit was geen enkel probleem. Binnen 1 uur had ik netjes alle recente facturen binnen. Wat een onderhoud.. Wat een perfecte prestaties na 320.000 kilometer. Geen enkele rammel of gekraak te bekennen. Geen mankementen. Toch ondanks de teruggedraaide kilometerstand een goede aankoop!!

Comfort :

Genoeg beenruimte, en ook geschikt voor lange mensen ( 1,80 + ). Er past best veel en ook met 2 passagiers op de achterbank is het goed te doen. De auto die rijd heel lekker op de snelweg en kan goed met het verkeer meekomen..

Prestaties :

Voor een 1.9D presteert deze auto zeer goed, Geweldig die hoge koppel van een diesel!! Topsnelheid = 160 kilometer ( heuvel af )

Betrouwbaarheid :

Zeer betrouwbare auto, ondanks de strenge vorst afgelopen maanden geen enkel probleem gehad met starten en rijden. Ook heeft de auto ( op een klein gaatje in de achterband na ) geen enkele mankement gehad! Altijd starten en lopen....

Gebruikskosten :

Deze auto is perfect voor iemand die veel snelweg kilometers maakt en zo goedkoop mogelijk wilt rijden. Let wel bij de aanschaf op of de auto goed onderhouden is! Versnellingsbakken schijnen een vervelende kwaal te zijn bij deze type's! Heb ik gelukkig geen last van.

Verbruik :

1 volle tank = ongeveer 50 a 55 euro en hier mee rij ik gecombineerd tussen de 800 en 900 kilometers.

Onderhoud :

In Juli 2010 heb ik de olie + filter van de auto laten vervangen uit voorzorg.

Januari 2011 :

Omdat ik vond dat de auto wel een inspectiebeurt kon gebruiken na 7 maanden tijd besloot ik om de auto naar een onafhankelijke garage te brengen.

Ik vreesde voor de remblokken maar... Alles bleek nog in uitstekende staat te zijn. Ik heb alleen de olie + filter, en alle filters, stuurbekr olie en nog een paar kleine dingen laten vervangen. Totale kosten : 135 euro!

Eind februari gaat de auto terug naar de garage voor een APK beurt en hierbij laat ik ook gelijk de distrubutie doen =)


UPDATE 1-1-2012 :

De auto is inmiddels al verkocht ( begin November )

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.