Volkswagen Polo 1.4 TDI 80pk BlueMotion Comfortline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 TDI 80pk BlueMotion Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 218.000 km |
het leven met een Polo
- 8 km
Vorig jaar als begrafenisondernemer bij een nieuwe werkgever gestart. Ik kreeg de auto van mijn voorganger; een Kia Carens uit 2005. In februari 2009 kreeg ik te horen dat ik een nieuwe 5 deurs VW Polo Comfortline Bluemotion zou krijgen. Mijn werkgever wilde dit als verassing houden, maar ontkwam er niet aan te vragen wat voor kleur of uitvoering ik wilde. Meteen geregeld en met 3 weken stond daar een nieuwe VW Polo Bluemotion gereed. Bij een vorige werkgever had ik al positieve ervaringen met een destijds 2e hands ex lease Polo tdi 80 pk van 2005. Dus de Polo zelf was al vertrouwd. Ook in rijgedrag en bediening. De Bluemotion uitvoering ligt dichter bij het asfalt, heeft smallere banden en is wat aerodynamischer vormgegeven. Niet schokkend anders te opzichte van de standaard Polo, maar wel onderscheidend en sportiever. Dit valt ook andere mensen op. Jazeker, ik wordt soms nagestaard in mijn Polo! Ik heb de kleur grijsblauw parelmoer. Onder de achterbumper zit een zilvergrijs gespoten stuk en ook de spiegelkappen zijn zilvergrijs. Staat goed icm de 14" lichtmetalen velgen. Wennen is de versnellingsbak, met andere (lees zuinigere) verhoudingen. Gemiddeld rijdt ik 1:23 met deze Polo. Het toppunt is een rit geweest van 1:28,4. cruisecontrole op 100km/h (95 op gps). Het dieptepunt is 1:20,3. Op vakantie naar Zuid Frankrijk, 1:22 met 140 km/h ingesteld. (134 op gps).
Met de wegligging heb ik geen problemen. Ook niet met een noodstop. Banden goed op spanning houden en je stuur met 2 handen vastpakken scheelt de helft in bestuurbaarheid...Bluemotions is dus voor zuiniger rijden. Dit lukt ook goed ten opzichte van een standaard Polo. Raar is dat word bezuiningd op kleine zaken als lampjes in het interieur.Voor het hele interieur is 1 lampje bij de spiegel beschikbaar. Ook is de dashboard verlichting niet te dimmen. Rare bezuiniging voor een Comfortline uitvoering.
De 3 cilinder (1.4) tdi presteerd goed voor zo'n kliene motor. Onderin de toeren niet zo wakker, mede door de versnellingsbak verhoudingen. Maar wanneer de turbo bij 1800 r/pm fluitend begint gaat hij er best goed van door. Stationair is de motor best luidruchtig. Op de snelweg blijft hij goed op de achtergrond.
Problemen: (ja, helaas)
Bij 8.500 km een doorgezakte bestuurdersstoel. Onder fabrieksgarantie (want fabricagefout zei men) is het stoelframe vervangen.
Verder tot op heden niets. Soms wat rammeltjes uit het dashboard, waarvan het design en de materialen uit 2001 stammen.
Een ding waar je goed rekening mee moet houden is de lagere voorbumper. Deze is aanzienlijk lager dan bij de standaard Polo. De meeste stoepranden kun je niet pakken en te hard over een drempel is over de grond schuren. Dit levert veel lak/bumperbeschadiging op van onderen. Het zit niet in het gezichtsveld, maar als je goed kijkt zie je flinke beschadigingen. Altijd acheruit in parkeren dus.
Over en uit
- 103.554 km
15 dagen voor het aflopen van de fabrieksgarantie ging de motor 'ratelen' en viel het vermogen weg. Men dacht aan kapotte klepstoters en/of een gebroken nokkenas. Helaas, de lagers van de krukas waren de boosdoeners. Dankzij de fabrieksgarantie een splinternieuwe motor gekregen. Men is de oude aan het onderzoeken. Ze gooien het op een kapotte oliepomp, hoewel er geen waarschuwingslampjes zijn gaan branden.
Ik geniet nog enorm van de Polo, maar dit had ik niet verwacht. Slechte zaak VW!
Maar inmiddels zijn we weer bezig met het inrijden. Binnenkort wordt de onderlip van de voorbumper gespoten. Deze is namelijk ernstig beschadigd door steenslag en stoeprand/drempel contacten. Telkens na het wassen is er meer lak verdwenen...
Het einde in zicht
- 218.000 km
Het is ruim 2 jaar stil geweest in deze review. Al het nodige was gezegd. Na de motorwissel is er nog eens 115.000 km bij gereden waardoor de tellerstand nu 218.000 km is. Met 2 manco's naar volle tevredenheid weer!
Binnen enkele weken nemen we afscheid van de Polo Bluemotion. Met gemengde gevoelens overigens. Ondanks z'n niet al te bijzondere voorkomen is het een prima auto geweest. De opvolger staat reeds klaar: een nieuwe Seat Ibiza ST 1.2 Ecomotive Businessline High met zo goed als alle beschikbare opties. Ook een leuk vooruitzicht!
Nog wat kleine dingen op een rij betreffende de laatste 113.000 km:
- Handrem moet elke beurt grondig afgesteld worden.
- Bij km stand 163.450 een vastgelopen rem rechtsachter onderweg naar vakantie in Zuid-Frankrijk.
- Sommige interieurdelen gaan nu wel wat meer kraken.
- Aan zuinigheid geen twijfel: Laatst nog een ritje binnendoor gedaan met een verbruik van 2,8liter/100km !!
- De extreem lage voorbumper is altijd lastig geweest en is dus rijkelijk voorzien van schade aan de onderkant
- Nog nooit olie bij hoeven vullen!
Polootje; Bedankt voor de 5 leuke jaren samen, het ga je goed!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.