Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Comfortline (2002)

Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Comfortline (2002)

UitvoeringPolo 1.4 16V 75pk Comfortline
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007

Zaterdag 14 april 2007, s’ochtends vroeg om 9 uur vertrekken we vanuit Zuid-Holland richting Gelderland om de VW Polo te gaan bekijken waar we de week ervoor op een internetveilingssite geboden hadden. Een proefritje en een paar koppen koffie later hebben we de knoop doorgehakt en bij het postkantoor de auto ons eigendom gemaakt.

De reden dat we de auto van een particulier via internet hebben overgekocht, was vooral het grote verschil wat menig dealer voor een vergelijkbare Polo vraagt.

Tot nu toe hebben we er erg veel plezier van. De auto rijdt prettig, door de stad en op de snelweg. Bij het oprijden van de snelweg trek ik ’m het liefst door naar de 110 in z’n vier voor ik ’m in z’n vijf zet. Na een dagje rondrijden tussen de stoplichten door vertelt de board-computer dat ie gemiddeld 7,3 liter op 100 km rijdt, na een slordige 75 km snelweg met de CruiseControl op 120 km/u verbruikt ie gemiddeld 6,1 liter op 100 km. Ik moet zeggen dat ik ’m best op z’n staat trap, en in dat opzicht rijdt ie best zuinig.

Ik lees vaak hier op AutoWeek.nl dat mensen moeite hebben met de overdreven stuurbekrachtiging. Zelf vind ik het ideaal, na het 2 maanden gewend te zijn.

En wat ik nog een van de mooiste eigenschappen vind van de Polo; de uitklapbare bekerhouder in het dashboard. Aangezien ik vaak langer dan een uur onderweg ben, maak ik er gretig gebruik van.

Wat me niet zo bevalt, zijn de rammeltjes in het dashboard. Ze komen vooral tevoorschijn wanneer je niet over een gladde asfaltweg rijdt. Het lijkt wel of het plastic van het middenstuk niet helemaal meer lekker past.

Maar de auto rijdt voor de rest heerlijk rustig, na het sleuteltje om te draaien in het contact vraag je jezelf af of ie nu aanstaat of niet. Schakelen kun je met je pink doen, zo soepel gaat dat. De dode hoek spiegel vind ik ideaal, als een auto uit je spiegel verdwijnt rijdt ie zowat al voor je.

Ook al ben ik 1.94m, ik pas er toch goed in. Het is wel jammer dat wanneer ik de stoel in de achterste positie zet, ik links zo’n beetje uit de ruit van de achterpassagiers kijk. Maar goed, de voorgenoemde dodehoek-spiegel compenseert dat gemis weer.

Tot nu toe zijn we er zeer tevreden over.

De auto trok erg naar rechts, en na de eerste keer uitlijnen was het probleem niet weg. Na nog twee keer uitlijnen is het probleem er toch uit. Nu rijdt ie weer netjes rechtdoor.
Kosten in totaal: € 90,00

We hebben ’m nu pas een ruime twee maanden in bezit, dus zoveel problemen hebben we nog niet meegemaakt. Van mij mag dat zo blijven, maar ik hou jullie wel up to date!

* Update 31-05-2008
-------------------
Na een jaar in de Polo te hebben gereden, en 22.000 km verder op de teller te zijn, nog geen problemen c.q. kosten aan de Polo gehad. Alleen een grote beurt (logisch) waar 2 nieuwe voorbanden zijn geplaatst.
Trekt nog wel steeds een klein beetje naar rechts, maar dat is er op de één of andere manier niet uit te krijgen...

Rijdt nog steeds heerlijk, en eigenlijk al stiekem op zoek naar een nieuw model Polo... :)

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo