Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Comfortline (2001)

autoreview

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieur

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.8 5V Turbo Comfortline
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na ruim twee jaar met een Passat sedan diesel te hebben rondgereden de keuze gemaakt voor een variant, maar dan wel met benzine en wat meer pit dan de standaard 2 liter.
De variant 1.8 turbo, Comfortline is een auto die er zakelijk en gemiddeld uitziet en zeer solide aanvoelt. Alles past en sluit netjes, geen rammeltjes tijdens het rijden en besturing, versnellingsbak, remmen versterken het gevoel van soliditeit en kwaliteit.
Deze Passat variant lijkt een marginaal beter weggedrag te hebben dan de sedan diesel van de vorige serie (wellicht minder gewicht voorin). Op snelwegen en in lange bochten een neutrale auto, bij snel genomen korte bochten merk ik regelmatig dat het standaard esp systeem een steentje bijdraagt (corrigeert onderstuur, overstuur heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet bij provocerende acties).
De motor is sterk en soepel, acceleratie 0-100 tussen 9 en 10 sec, trekt tot 180 goed door, topsnelheid (in Duitsland gemeten uiteraard) volgens teller (dus zal wel lager zijn) ca. 230 km/h. De passat maakt ook op hoge snelheid weinig herrie en blijft stabiel.
Versnellingsbak schakelt soepel en trefzeker, de bakverhoudingen zijn echter op comfort gericht, naar mijn smaak zouden 1e en tweede versnelling iets korter mogen zijn (wellicht is 6-bak een optie). De koppeling is niet overdreven zwaar (filerijden gaat redelijk).
Remmen zijn top, goed doseerbaar en bij een noodstop blijft de auto netjes rechtuit gaan.
De Passat is zeer compleet uitgerust (naar mijn maatstaven); electrische ramen/spiegels, abs, esp, asr, boordcomputer(tje), cruise control, meerdere airbags, clima control.
Ruimte en comfort zijn uitstekend.

PROBLEMEN

Electronica is in toenemende mate een bron van problemen. Was mijn vorige Passat probleemvrij, met de Variant traden al binnen een jaar de volgende
problemen op:
- 22.000 km, achterruitensproeier kapot, door dealer gerepareerd.
- 23.000 km, temperatuurmeter valt regelmatig uit. Dealer Tilburg Bastianen te Breda heeft sensor vervangen, maar probleem treedt bij 35.000 km weer
op. Laatste paar 1000 km geen last meer van gehad, maar zal m.i. zeker terugkomen...
- 35.000 km, centrale vergrendeling werkt niet meer. 3 x voor naar dealer geweest, 1e keer batterij sleutel vervangen, zonder resultaat, nieuwe sleutel besteld. Op afgesproken dag was sleutel niet binnen (onnodige rit naar dealer, ergernis). Nieuwe sleutel (garantie) loste probleem niet op, na een dag gingen de electrische ruiten soms niet meer open of dicht. Door dealer
een electronisch circuit vervangen (garantie, probleem opgelost).
- 36.000 km, beide dimlichten ineens kapot. bad luck, zelf lampjes vervangen onmogelijk (moet koplampunit demonteren), dus maar weer naar garage.
- 44.000 km, eerste symptomen van piepende aanjager bij bocht naar links.
Afwachten maar...
- 45.000 elke keer bij het starten melding in mooi Duits: ’airbag fehler’. Afwachten maar...
- 47.000 Piepen in aanjager verergert, airbag melding blijft. Bij volgende beurt laten repareren.
- 47.500 Wat gaat die aanjager tekeer; afspraak bij garage gemaakt... aanjager ’gesmeerd’ en airbag gerepareerd. De score van de garage: 50%, de airbag-sensor is gerepareerd...
- 48.000 gehele aanjager vervangen...
- 60.000 dashboardkastje valt open en kan niet meer dicht. Garage vervangt sluiting.
- 75.000 motor maakt stationair een sissend geluid. na verloop van tijd meldt het dashboard een motormanagement storing. bij controle wordt een ’kapot’ vacuumbuisje geconstateerd. omdat dit ’nooit kapot’ gaat wordt dit
provisorisch gerepareerd.
- 75.000 en een beetje: vacuumbuisje weer kapot. Garage bestelt een nieuwe en vervangt dit.
- eindstand 106.000, op knooppunt hooipolder stinkt de auto ineens naar benzine; binnen een minuut komt er rook onder de moterkap vandaan en nog eens 5 minuten later is de auto compleet uitgebrand.... einde Volkswagen voor mij...forever!

Tot nu toe zijn al deze storingen gratis verholpen.
De auto is nu bijna 3 jaar oud en de verlengde garantie verloopt. Ik houd
mijn hart vast....Inruilen dus....

Daarnaast een bekeuring opgelopen wegens ongeoorloofd aanhebben van
mistlampen voor (zonder dat ik er zelf erg in had).
Lichtschakelaar schakelt ook mistlampen voor/achter. Een klein stukje
uittrekken (soms zonder dat je het merkt) = mistlampen voor aan.
Flink trekken = mistlampen achter en voor aan+controlelampje op
dashboard. Waarom geen controlelampje voor mistlampen voor op het
dashboard?

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.