Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline (2002)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline (2002)
Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline (2002)Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline (2002)Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline (2002)Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline (2002)Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline (2002)Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline (2002)Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline (2002)Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline (2002)Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Sportline (2002)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.8 5V Turbo Sportline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf203.000 km
KM-stand laatst216.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aankoop en eerste kilometer

  • 203.000 km

Gisteren de vorige Passat verkocht, dus direct op zoek naar een stationwagon in benzine uitvoering.

De keuze kwam snel uit op hetzelfde model met een benzinemotor. Ik heb nog gekeken naar een Alfa 159, een Audi A4 of een BMW 320i. de BMW en Alfa vielen uit omdat ik, geloof het of niet, de interieurs echt om te huilen vind. Audi bleek buiten mijn prijsklasse te vallen als ik niet teveel wilde inleveren op opties en bouwjaar. Dus toch maar weer een Passat. Dit keer met een fijne 1.8T benzinemotor. zo hield ik zelfs nog wat geld over.

De Passat stond in Harderwijk te koop. 203.000km op de teller, NAP, volledig dealeronderhouden en van de eerste eigenaar. redelijk wat opties voor een auto uit 2002. regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, alles elektrisch en verwarmd, carkit en nog wat andere dingen. Interieur bleek smetteloos te zijn. geen doorgescheurde wangen door instappen, geen versleten hendels en knoppen. Aan niets is te zien dat deze auto 200.000km heeft gereden. Qua rijden valt dat ook aan niets te merken. de versnellingsbak voelt met schakelen als nieuw evenals het sturen. Het koppelingspedaal grijpt wat hoog aan. eerlijk gezegd ben ik bang dat de koppelingsplaten op beginnen te raken. Niet zo erg, want een setje platen kost me de kop niet en ik kan het er zelf wel op monteren. Verder lijkt ook het onderstel nieuw te zijn. Aan de buitenkant valt wel te zien dat er al 2 ton mee gereden is. de motorkap heeft wat plekjes, de koplampen zijn dof en de bagagerollo is lam en rolt niet terug. rondom zitten er nog wat kleine krasjes en deukjes. tot zover nog niet storend hoewel het metallic zwart ze erg goed zichtbaar maakt.

Als vergelijkingsmateriaal voor deze eerste review heb ik mijn vorige Passat gebruikt. Die vond ik al erg goed en strak, maar deze is nog vele malen beter. Deze geeft geen enkele krimp. Niet op de snelweg, noch op klinkerwegen. daarnaast is de 1.8T erg stil wat bijdraagt aan het comfort. de TDI is een rumoerige tractor in vergelijking. de TDI was daarentegen wel eens tuk sneller! toch vind ik de prestaties niet tegenvallen. Door de turbo heb je redelijk snel het maximale koppel beschikbaar (voor het gevoel zo rond de 2500 tpm) en het vermogen wordt fijn lineair opgebouwd.

Verbruik valt nog niets zinnigs over te zeggen. gisteren reed ik naar huis en bij wijze van test ben ik achter een vrachtwagen gaan rijden op de cruise control. De boordcomputer gaf een verbruik aan van 5.4l/100km. dat ga je natuurlijk nooit halen bij normaal gebruik. ik heb goede hoop dat ik 1:13 wel kan halen. op zich vind ik dat niet slecht voor een 14 jaar oude auto van 1400kg.

Voor nu heb ik het comfort op 'uitmuntend' gezet en de rest op 'goed' aangezien ik er na 150 kilometer nog geen eerlijk waardeoordeel aan kan geven.

Verbruik, onderhoud en audio

  • 207.000 km

Weinig nieuws te melden over de Passat, behalve het verbruik en wat onderhoudsdingetjes. Het verbruik na de 4de tankbeurt ligt op gemiddeld 1l per 12.5km. Ik verwacht dat dit zo zal blijven.

Na wat grondiger onderzoek van de onderhoudsbeurten kwam ik er achter dat de distributieriem de eerste keer netjes bij 120.000km us vervangen. Hij zou nog tot 240.000 houdbaatzijn, ware het niet dat die eerste wissel al in 2005 is gedaan. Die is nu dus elf jaar oud en dus 6 (!) jaar overtijd. Heb de kap er even afgetrokken en hlde riem lijkt in prima staat maar ik ga hm toch zsm vervangen. Ik neem dan direct de 2 multiriemen en de spanner mee.

Verder vind ik het nog steeds een heerlijke auto. Hij loopt ontzettend soepel en is erg stil en comfortabel. Er is geen rammeltje of hikje te bekennen. Zo stil en comfortabel zelfs, dat ik het eigenlijk saai vind worden. De auto is een heerlijke cruiser maar betrekt me te weinig bij het rijden. Alleen boven de 4000 touren laat de motor goed van zich horen. Het sturen gaat redelijk direct maar zonder gevoel.

Dan is er nog de audio installatie. Ik houd nog weleens van een lekker housenummer na een zware dag werken. Zo reed ik laatst naar huis met een lekker stukje Afrojack op. Het volume steeds iets harder gezet en kwam tot de conclusie dat de installatie meer toelaat dan de volumeknop van de Sony Xplod radio. Wat knalt dat erover zeg!! Thuis ben ik tevergeefs op zoek gegaan naar een versterker. Wat ik wel in de koffer vond was een CD wisselaar. Dit is geen originele VW installatie. Zo zuiver, zo hard, zo fijn! Of het nu Afrojack is, Johnny Cash of Chopin, deze installatie presteert met alle muzieksoorten ver bovengemiddeld goed. Dit mede dankzij de instelmogelijkheden van de Xplod radio trouwens. Binnekort maar eens de deurpanelen eraf schroeven en kijken wat voor speakers erin liggen!

Still going strong

  • 216.000 km

Ondertussen staat de teller op 216.000km en ben ik nog steeds erg tevreden. De auto is nog steeds in goede staat en heeft me niet één keer teleurgesteld. De eerste APK is ondertussen ook gedaan en ook die keuring heeft me niet voor verrassingen gesteld. De keurmeester complimenteerde me met de uitzonderlijk goede staat van de auto. Er waren dan ook geen aandachtspunten. Wel had hij de koplampen gepolijst om goed beeld te krijgen.

Sinds afgelopen zaterdag geeft de boordcomputer aan dat het tijd is voor een beurt. Volgens het boekje is het tijd voor verse olie en filters. Dat gebeurd volgende week. Over olie gesproken - in de 15.000km dat ik hem heb, heb ik 0.2 liter olie bijgevuld. Dat is een alleszins acceptabel olieverbruik van 1 liter op 75.000km. Ondanks dat het een turbomotor is, blijft de olie lichtbruin van kleur. Bij uitstek het teken van een gezonde motor! De distributiewissel is nog niet gebeurd en die staat gepland voor deze zomer.

Het zuivere geluid uit de audio-installatie is te wijten aan Pioneer speaker met composet.

Mocht ik nieuws hebben meld ik me weer.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens