Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Passat Variant

Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 100pk Trendline (2001)

Bewezen kwaliteit

Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 100pk Trendline (2001)
  • Autotest
12 maart 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Volkswagen Passat Variant is eind 2000 gefacelift en dus nog helemaal berekend op de strijd in de zakelijke klasse. Met zijn diverse TDI-uitvoeringen is het een geduchte concurrent in dit segment.

Diesels zijn tegenwoordig geen stakkers meer. Mede dankzij de directe inspuiting. Een systeem dat Audi voor het eerst toepaste in een personenauto en dat ervoor zorgde dat de prestaties zonder meer vergelijkbaar zijn met benzinemotoren. De trekkracht vanaf lage toeren is zelfs beduidend beter en dat is wel zo prettig als je tienduizenden kilometers in de Nederlandse files doorbrengt.
De TDI van Volkswagen heeft nooit een naam van fluisterdiesel opgebouwd. Toch is zijn geluid niet echt onaangenaam. We hebben het hier over een 1,9-liter achtklepper waarbij de brandstof met vier pompverstuivers in de cilinders wordt gespoten. Klinkt nog wel als een diesel - zeker stationair, maar op snelheid wordt het prettiger. Alleen is er iets boven de 2.000 tpm een resonantie waar de asbak op reageert. Met zijn 100 pk is de zware Passat niet overbemeten en dat blijkt ook uit de metingen. De sprint van 0-100 kost 13 tellen, maar de tussenacceleraties vallen weer mee en daardoor voelt de Passat in de normale omgang niet traag in het verkeer. Pas als er echt prestaties worden gevraagd blijkt de TDI minder in huis te hebben dan de concurrenten en wens je de 130 pk versie. Maar ja, kost zo"n f 4.500 (e 2.000) extra. Zoals bekend is de TDI van VW zo"n beetje zuinigheidskampioen. Dat blijkt ook in deze test. Op één liter komt de Passat Variant 16 kilometer ver. Dat is heel netjes voor zo"n flinke auto.
Naast de motor zijn ook onderstel en besturing belangrijk voor een prettig comfort op de lange baan. Volkswagen construeerde een comfortabel onderstel en een wat minder directe besturing. Maakt van de Passat zeker een relaxte reisauto, maar een enthousiaste bestuurder duikt met minder plezier een bocht in. Je merkt dan een duidelijk onderstuur. Tenminste, als je ESP uitschakelt. Dit elektronische brein grijpt in als het mis gaat en voorkomt daarmee een driftende Variant.
We gooien de achterklep eens helemaal open. Daarachter zien we een keurig afgewerkte laadruimte met afdekzeiltje eroverheen. Het is een flinke bak waarin behoorlijk wat koffers mee gaan. Wil je meer kwijt dan kun je de achterbank opofferen door de leuningen neer te klappen. Krijg je een mooie vlakke vloer.
Zoals je van een auto in deze klasse mag verwachten, zit je achterin niet te krap.

Achter het stuur

Het is de hoogste tijd om eens plaats te nemen op de belangrijkste plek van de auto: achter het stuur. We beginnen met het zoeken van een lekkere zitpositie. Want goed zitten is enorm belangrijk als je veel rijdt. En we zijn er maar even vanuit gegaan dat dat gebeurt met deze diesel-station. In de Passat kan iedereen een hele lekker positie vinden op de stevige stoelen. Opvallend is dat je vrij diep zit. De onderkant van het raam zit wat hoger dan we gewend zijn. Verder heeft VW mooie materialen gebruikt. De gelukkige Passat-bestuurder hoeft niet op een houtje te bijten. Over ABS, dakrailings, centrale vegrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen vóór, cruise control, airco, mistlampen vóór, vier airbags en elektrisch bedienbare buitenspiegels hoeven we het natuurlijk niet te hebben. Verder heeft de Passat Comfortline - waarvoor we het ergste vreesden - een paar aansprekende extra"s: ESP, regensensor met automatisch dimmende binnenspiegel, airco en elektrische ramen achterin. Zijhoofdairbags voor- en achterin zijn tegen meerprijs leverbaar. Storend vinden we dat de derde hoofdsteun en driepunts gordel op de achterbank een optie zijn. De Passat Variant kennen we en tijdens het rijden vraag je je af: wat wil ik nog meer? Relaxte auto om vele kilometers mee te rijden, prima stoelen, hoogwaardig materiaalgebruik, laag verbruik en veiligheidsverhogend ESP. Uitrusting kon beter, maar het lage verbruik en de lage onderhoudskosten en afschrijving maken veel goed. Toch weten we wat we eigenlijk meer zouden willen. Of liever minder: onderstuur, dieselgeluid en filtering van weginformatie. Maar dat is dan ook alles.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat Variant 1.9 TDI 100pk Trendline
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 30.244

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.682 mm / 1.746 mm / 1.498 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.369 kg
Laadvermogen 621 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 650 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 184 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,0 s (fabrieksopgave: 12,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,0 s / 13,2 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Passat
Volkswagen Volkswagen Passat

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Passat Variant 2.0 FSI Comfortline

    Volkswagen Passat Variant 2.0 FSI Comfortline

    • 2005
    • 232.164 km

    € 3.450

    Volkswagen Passat 2.0 SPORTLINE / AIRCO / TREKHAAK / NIEUWE APK

    Volkswagen Passat 2.0 SPORTLINE / AIRCO / TREKHAAK / NIEUWE APK

    • 2001
    • 208.307 km

    € 2.635

    Volkswagen Passat 2.0 Highline

    Volkswagen Passat 2.0 Highline

    • 2002
    • 241.717 km

    € 1.099

Meer Volkswagen Passat occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Passat facelift

    42
    • 25 juni 2019
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Passat specificaties
  • Volkswagen Passat occasions
  • Volkswagen Passat video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Passat tests
  • Volkswagen Passat gebruikersreviews
  • Volkswagen Passat index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    8
    • 14 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line Business+ (2020)

    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line...

    1
    • 22 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line (2013)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line...

    4
    • 3 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion R36 (2009)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion...

    6
    • 20 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 200pk R-Line Business+ (2020)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 200pk...

    6
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat 2.3 VR5 (1999)

    Volkswagen Passat 2.3 VR5 (1999)

    1
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk R-Line Business+ (2021)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk...

    10
    • 20 februari 2022
meer reviews
Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Met alle elektrische Kia’s en Volvo’s in de top van de verkooplijsten lijkt het een ver verleden...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292 km - Klokje Rond

    Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292...

    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    46
    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Passat betrapt!

    Nieuwe Volkswagen Passat betrapt!

    157
    • 7 maart 2022
  • Nieuws
    Doek valt voor Volkswagen Passat sedan

    Doek valt voor Volkswagen Passat sedan

    138
    • 7 januari 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Passat (1992) - In het Wild

    Volkswagen Passat (1992) - In het Wild

    49
    • 18 november 2021
  • Nieuws
    Volkswagen schrapt Passat uit Amerikaans gamma

    Volkswagen schrapt Passat uit Amerikaans...

    46
    • 21 juli 2021
Merk
Merk
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    51
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    26
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    49
    • 16 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden